logo F1online.sk

AlphaTauri chce väčšiu nezávislosť a menej dielov od Red Bullu

Júki Cunoda
© LAT Images/Pirelli F1 Press Area
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík28. 11. 2022

Bude sa monopost AT04 z dielne AlphaTauri líšiť od svojho predchodcu? Je dosť možné, že bude. Taliansky celok vyslal cez zimnú prestávku jasnú správu, že v roku 2023 túži po väčšej nezávislosti a od Red Bullu nechce odoberať toľko dielov.

Odoberanie súčiastok od veľkých tímov nie je vo Formule 1 ničím neobvyklým. Pravidlá jasne vymedzujú, ktoré diely si stajne môžu nakúpiť u konkurencie a ktoré u tretích strán (ako napríklad Haas, ktorému šasi vyrába Dallara), čo so sebou prináša výhody i nevýhody.

Výhodou je, samozrejme, úspora nákladov, zjavnou nevýhodou však nedostatok vlastných možností. Keď si nejaký diel kúpite, vlastne ho vytiahnete z iného auta a musíte s ním operovať, hoci jazdíte s vlastným. Nemáte teda takú pružnosť pri vývoji a do istej miery musíte vlastné auto prispôsobiť tomu danému dielu. Tomu sa chce AlphaTauri vyhnúť a je zrejmé, že stajňa z Faenzy reaguje na katastrofickú sezónu 2022.

„Radi by sme definovali našu aerodynamiku na základe určitých dielov pod ňou,“ povedal pre Auto Motor und Sport šéfinžinier AlphaTauri Jonathan Eddolls.

„Keď si však od Red Bullu vezmeme nejaké komponenty, musíme na informácie o nich čakať až do poslednej chvíle, keď je to pre nás už veľmi neskoro. To môže následne ovplyvniť našu aerodynamiku, pretože pracujeme s tvarmi, ktoré prepočítavali iní.“

„Po roku s novými pravidlami sme získali veľa skúseností. Vieme, v akom okne pracovať. To znamená, že už v prípade niektorých komponentov nepotrebujeme takú flexibilitu, čo by nám mohlo ušetriť váhu,“ hovorí Eddolls.

Práve váha bola v minulom roku pre AlphaTauri obrovským problémom, čo budú musieť v tíme v roku 2023 vyriešiť hlavne stavbou nového šasi. Keď je však pravdou, že nadváha monopostu AT03 činila v tejto sezóne nejakých trinásť kilogramov, potrebujú sa inžinieri zamyslieť o niečo vážnejšie.

„Existujú niektoré veci, ktoré teraz robíme inak, pretože vieme, ako tieto autá, tieto pneumatiky a tieto pravidlá fungujú,“ dodal Eddolls.

„Red Bull má pri svojich procesoch celkom odlišné možnosti než my. Je skrátka fenomenálne, ako rýchlo dokážu vyvinúť a vyrobiť diel. Až do poslednej minúty si môžu nechať otvorené všetky možnosti, čo je vskutku fantastické,“ dodal.

Súvisiace články