Alfa Romeo prezradila, ako počas pretekov hádzala Aston Martinu polená pod nohy | Magazín F1 - F1online.sk

Alfa Romeo prezradila, ako počas pretekov hádzala Aston Martinu polená pod nohy

fotka k článku undefined
zdroj: DPPI/Sauber Media Hub

Alfa Romeo pristúpila k Veľkej cene Abú Zabí nekonvenčne. Namiesto toho, aby sa pokúsila optimalizovať svoju stratégiu na čo najlepší výsledok, ju našila tak, aby čo najviac škodila Aston Martinu. Práve s ním totiž bojovala o šiestu priečku konštruktérskeho šampionátu tušiac, že čistou rýchlosťou ho neporazí.

Švajčiarskemu tímu nakoniec jeho snaženie vyšlo. Aston Martin získal len päť bodov, čo mu na šieste miesto nestačí. O poradí pri rovnosti bodov totiž rozhoduje lepší čiastkový výsledok. Alfa Romeo tak vďačí piatej priečke Valtteriho Bottasa z Imoly, keďže najlepším výsledkom Aston Martinu je šieste miesto.

Nebolo to však jednoznačné, veľmi ľahko to mohlo dopadnúť inak. Na jednej strane Sebastianovi Vettelovi v cieli chýbalo na Daniela Ricciarda len šesť desatín, na druhej strane Aston Martin nestavil na ideálnu stratégiu.

A tretím faktorom bola samotná Alfa Romeo. Valtteri Bottas priznal, že úvodný “defenzívny” stint natiahol úmyselne, aby sa “pohral so zelenými autami” a po zastávke ich trochu zbrzdil. “Myslím, že sme nemali takú dobrú rýchlosť, ale moja stratégia bola veľmi defenzívna. Snažil som sa, aby som bol v dobrej forme na konci môjho stintu. Keď mali okolo mňa prechádzať zelené autá, tak sme sa s nimi chceli pohrať.”

Sebastian Vettel prezul v 25. kole a po zastávke sa musel dostať cez Valtteriho Bottasa a neskôr aj Kuan-jü Čoua. “Nakoniec to bolo na body príliš tesné, ale som rád, že sme ich získali. Pointa našej stratégie bola počkať na zastávky Astonov a potom im sťažiť životy.”

Svojím dielom prispel aj Kuan-jü Čou, ktorý Vettela držal za sebou od 39. až do 44. kola. Na rozdiel od Bottasa však stavil na dvojzastávkovú stratégiu, ktorá bola vymyslená naozaj šikovne.

Dôležité bolo, aby sa Čouovi pri prvom pitstope podaril undercut na Strolla a Vettela, ale na druhej strane aby poskytol McLarenom a Alpinom voľnú trať a ich jazdci mohli pokojne prezuť. Čím viac času by totiž získali Alpiny a McLareny, tým ťažšie by to mal Aston Martin. Aj vďaka Čouovej skvelej obrane a aj vďaka tomuto ťahu sa Sebastian Vettel na konci nedostal pred Daniela Ricciarda.

“Počas celých pretekov sme mali pomerne jasnú situáciu: Ak ich nedokážeme poraziť na trati, obetujme naše pozície a otvorme pitstop-okná McLarenom a Alpinom,” vysvetlil Kuan-jü Čou. “To bol prípad nedele.”

“Zastavil som skoro, keď boli pneumatiky ešte čerstvé, no vďaka tomu sa nám podaril undercut na Sebastiana a Lancea. Potom sme sa ich v podstate pokúsili čo najviac zdržať, aby sme vytvorili viac priestoru pre ostatných,” pokračoval čínsky pretekár v objasňovaní stratégie založenej na tom, že nepriateľ nepriateľa je priateľ.

Čou je s výsledkami spokojný. “Dosiahnuť to bolo veľmi dôležité. Dali sme do toho všetko a som veľmi šťastný spolu s celým tímom. Keď vezmeme do úvahy, ako sme na tom boli v kvalifikácii, Valtteri sa musel pokúsiť o niečo naozaj riskantné, takú hazardnú stratégiu. Ja som sa mal posnažiť len zostať vpredu a zamiešať kartami.”

“Po prvom kole sme si udržali podobné pozície, čo bolo maximum. Nakoniec to bolo veľmi tesné a máme zhodný počet bodov. Ale vedel som, že aj ten najmenší rozdiel môže byť rozhodujúci. Pre tím je to veľmi dôležité s ohľadom na nasledujúci rok,” skonštatoval spokojný 23-ročný Šanghajčan.

Vďaka tejto taktike si Alfa Romeo pekne finančne polepší. Rozdiel medzi piatym a šiestym miestom v Pohári konštruktérov je totiž približne 10-12 miliónov dolárov v závislosti od toho, aký veľký balík prize money sa podarí dať dokopy.