logo F1online.skF1online.sk

FIA zas nepustila všetky autá o kolo pozadu, no pravidlá neporušila

Júki Cunoda a Nicholas Latifi
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala14. 11. 2022

Toto sme už niekde videli. Možno ste si pomysleli to isté, keď riaditeľstvo pretekov v nedeľu počas výjazdu bezpečnostného vozidla zverejnilo správu “Autá o kolo môžu predbiehať”, no povolilo to len dvom monopostom z troch. Nebola to chyba a na Júkiho Cunodu sa nezabudlo, tvrdí FIA.

Po zlyhaní monopostu Landa Norrisa si riaditeľstvo pretekov pomohlo povolaním bezpečnostného vozidla. Ku koncu tak nasledovala štandardná procedúra, a síce FIA povolila monopostom o kolo pozadu predbehnúť sa.

Čo je však dôležité, nie všetkým. Istotne si spomínate na dozvuky po VC Abú Zabí 2021, keď Michael Masi spravil prakticky to isté, chybne. Aby sme sa do budúcna vyhli akýmkoľvek nejasnostiam, v pravidlách týkajúcich sa výjazdu bezpečnostného vozidla bolo upresnené, že FIA má pustiť dopredu “všetky” pomalšie monoposty, teda anglické slovo “any” nahradila slovom “all”.

Nedeľňajšia správa z riaditeľstva pretekov však menovala len Alexa Albona a Nicholasa Latifiho, Júki Cunoda sa nemohol vrátiť do prvého kola. “Povedali mi, aby som zostal vo vlaku, tak som zostal,” povzdychol si po pretekoch Júki Cunoda. “Myslel som si, že budem môcť predbiehať, ale povedali, že nie, tak som držal pozíciu.”

Cunoda len neveriacky sledoval, ako sa okolo neho prehnali monoposty Williamsu. Inžinier mu totiž najskôr povolil predbiehať, no vzápätí to odvolal. “Do***, čo to robíme?!” rozčuľoval sa zmätený Japonec. Po pretekoch žartovne poznamenal: “FIA ma tu tak trochu šikanovala.”

FIA postupovala v súlade s pravidlami, vysvetlil regulačný orgán F1. Za rozhodnutie, ktoré na prvý pohľad pôsobí chybne, vraj môže “nezvyčajná situácia, ktorá vznikla v dôsledku zvláštností konkrétneho okruhu”.

Čo sa teda stalo? Kľúčový je druhý odstavec článku 55.13 Športových pravidiel F1, ktorý síce oprávňuje “všetky” autá vrátiť sa o kolo späť, no za istých podmienok, ktoré, žiaľ, Júki Cunoda nesplnil.

“Platí to len pre tie autá,” stojí v spomínanom článku, “ktoré boli o kolo pozadu na cieľovej čiare po tom, čo po výjazde bezpečnostného vozidla druhýkrát preťali čiaru SC1.”

Vysvetlime si to na príklade zo Sao Paula: Riaditeľstvo pretekov povolalo na trať bezpečnostné vozidlo v 54. kole, v ktorom Júki Cunoda preťal čiaru SC1 (ktorá je na vjazde do boxov) prvýkrát. Vo vláčiku monopostov sa nachádzal na druhej priečke za Georgeom Russellom.

AlphaTauri chcela využiť situáciu a v nasledujúcom kole Cunodu povolala do boxov. Keď do nich vchádzal, čiaru SC1 preťal druhýkrát. Tým sa naplnila podmienka v druhej časti uvedenej vety z pravidiel. O tom, či je o kolo pozadu alebo nie, tak mali rozhodnúť stopky na cieľovej páske.

Júki Cunoda však v nájazde do boxov mohol ísť oveľa rýchlejšie ako zvyšok balíka za bezpečnostným vozidlom, a tak sa na cieľovej čiare ocitol pred Georgeom Russellom. A tu je podstata problému: V danom momente nebol o kolo pozadu.

“Keď sa vrátil na trať, systémy správne vyhodnotili, že je o kolo pozadu. Avšak, keďže sa už vrátil o kolo späť, na konci fázy SC mu nebolo povolené tak učiniť opäť,” vysvetľuje FIA. “Riaditeľstvo pretekov preverilo, že je to v súlade s časomerom F1 a potvrdilo, že iba Alex Albon a Nicholas Latifi sa smú predbehnúť.”

“A hoci nastal veľmi nezvyčajný scenár, nedošlo k žiadnej systémovej ani procedurálnej chybe. Bol to jeden z tých nepredvídateľných scenárov. Momentálne nie je nutné implementovať žiadne zmeny,” doplnila FIA.

Júki Cunoda nakoniec obsadil sedemnáste miesto po tom, čo štartoval z boxovej uličky. “Po zmenách spred pretekov bolo auto o čosi lepšie, ale stále som sa v ňom necítil komfortne. Nemali sme rýchlosť.”

“Obyčajne sa počas safety caru môžete vrátiť dopredu, ale mne povedali, aby som si držal pozíciu. Skončili sme teda na konci balíka so stratou jedného kola a bez možnosti posunúť sa vpred. Bol to náročný víkend. Pred poslednými pretekmi v Abú Zabí musíme preskúmať, prečo sme sa tak trápili,” uzavrel smolný víkend pilot AlphaTauri.

Súvisiace články

Diskusia