logo F1online.sk

Ofenzíva Porsche pokračuje? Skloňuje sa spojenie s Williamsom

Porsche, ilustračné
© Porsche News Room
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík26. 10. 2022

Odpisovali ste ich, ale oni sú späť! Po tom, čo skrachovalo úsilie Porsche spojiť svoje sily s Red Bullom, mala byť cesta do F1 pre nemeckú automobilku zarúbaná. Opak je však pravdou. V poslednom týždni sa opäť vyrojili početné správy o pokračujúcom a aktívnom záujme švábskej automobilky. Niektorí idú dokonca tak ďaleko, že považujú spojenie s jedným z tímov za hotovú vec.

Neúspech pri rokovaniach s Red Bullom ich neodradil. Pri podrobnom pohľade na súčasný štartový rošt stále nájdeme určité možnosti, ktoré stojí za to preskúmať. Potvrdzujú to aj správy z padoku, ktoré sa v priebehu amerického víkendu vyrojili. A nepochádzajú len z jedného, ale hneď viacerých zdrojov.

„Podľa FIA sa Porsche naďalej usiluje o vstup do Formuly 1. Potenciálnymi kandidátmi na možné spojenie sú AlphaTauri, Haas a Williams,“ začína nemecký magazín Auto Motor und Sport svoje pojednanie o tom, aké realistické sú v súčasnosti šance Porsche na vstup do F1.

Audi je vo svojich plánoch stále konkrétnejšie. Tento týždeň sme sa dozvedeli, že z tímu Sauber (dnes známy pod menom Alfa Romeo) sa od roku 2026 stane továrenská stajňa Audi. Tým sa pre Porsche uzatvorila jedna z možností, ako vstúpiť na štartový rošt Formuly 1. Nebola však jediná.

Novú vlnu špekulácií spustila FIA

Možno nebolo náhodné, že sa v tlačovom stanovisku Medzinárodnej automobilovej federácie z posledného mítingu Svetovej motoristickej rady objavila vetička, ktorú vyslovil prezident Mohamed bin Sulajem. „Taktiež je nám známe, že spoločnosť Porsche pokračuje v rokovaniach s tímami Formuly 1.“

Po septembrovom tichu, ktoré výrobcu luxusných automobilov obklopilo, máme túto tému opäť na stole. V Amerike sa vývoj udalostí posunul ešte na ďalšiu úroveň.

Je zrejmé, že potenciálne spojenie s McLarenom alebo Sauberom už teraz nie je v hre. Audi totiž neuspelo v rokovaniach s britským tímom o získaní významného vlastníckeho podielu, rovnaký dôvod stál aj za krachom rokovaní medzi Red Bullom a Porsche. „AlphaTauri, Haas a Williams sa však v padoku skloňujú ako potenciálni kandidáti,“ vyhlásil AMuS.

Tuto však netreba zabúdať na asi najväčšiu prekážku, ktorej Porsche momentálne čelí. S Red Bullom mohli získať aj dobre rozbehnutý projekt Red Bull Powertrains. Je tak jasné, že ich vstup do F1 by musel mať inú formu, než akú si pôvodne predstavovali. Okrem toho, Audi už má v rukách kompletné know-how pôvodne patriace Porsche, ktoré sa v roku 2017 pri vývoji pohonnej jednotky pre Formulu 1 dostalo do pokročilej fázy.

Okrem toho, spojenie s Red Bullom predstavovalo dokonalú cestu až do čela štartového roštu. Prevzatie niektorých z vyššie menovaných tímov by pred Porsche postavilo výzvu, ktorá so sebou prináša potrebu vybudovať infraštruktúru, najať zamestnancov a začať cestu od stredopoľového k top tímu prakticky od nuly.

„Porsche od Red Bullu nedostalo to, čo chcelo a nedostane to ani od AlphaTauri, Haasu alebo Williamsu, hoci ich cena je, samozrejme, oveľa nižšia,“ píše AMuS. Porsche aj Audi by tak čakala rovnaká cesta a rovnaká výzva.

Plán AlphaTauri

Malá sestra Red Bullu. O budúcnosti tohto tímu sa špekulovalo už nespočetnekrát, aj v súvislosti so záujmom automobiliek. Nie je to tak dávno, čo sa hovorilo o tom, že by stajňu z Faenzy mohla prevziať Honda. Oba tímy využívajú rovnaký veterný tunel v Bedforde, ale v roku 2024 plánujú presťahovať svoje testovacie zariadenie do novučičkého tunela v Milton Keynes (na investícii sa má podieľať aj Lawrence Stroll, ktorý ho taktiež plánuje využívať). Nedá sa očakávať, že by postaršie zariadenia v Bedforde lákali Porsche.

„Vlastný veterný tunel Porsche vo Weissachu je tiež mimo hry. Je totiž prispôsobený na modely v mierke 1:1, čo vo Formule 1 nie je dovolené, môžete používať maximálne 60-percentné makety. Okrem toho sa hovorí, že tento veterný tunel nie je dostatočne efektívny. To mal byť dôvod, prečo vývoj špeciálu LMP1 pre vytrvalostné preteky prebiehal vo veternom tuneli Williamsu. Aj keď pri vývoji súčasných monopostov sa už vo veľkom využíva CFD, stále potrebujete veterný tunel na porovnávanie dát a prispôsobiť tomu vlastný softvér. Preto podľa expertov stále potrebujete kvalitný veterný tunel, aby ste v nasledujúcich desiatich rokoch dokázali uspieť,“ uvádza Auto Motor und Sport.

Plán Haas

Nebudeme si klamať, prevzatie Haasu v súčasnosti predstavuje tú najhoršiu cestu do Formuly 1. Keby došlo k niečomu takému, bol by to dôkaz toho, že Porsche to v tomto športe myslí smrteľne vážne. Do žiadneho tímu by ste nepotrebovali investovať toľko. Haas je najmenší tím na súčasnom rošte a keby ho Porsche prevzalo, muselo by pretrhať jeho väzby s Ferrari a Dallarou. To znamená, že z najmenšieho tímu na rošte by beztak mohlo zostať na svojom mieste tak 30 percent.

„Haas odoberá 70 percent súčiastok od Ferrari a šasi dodáva talianska Dallara ako subdodávateľ. Na pomery Formuly 1 je to priam trpasličí projekt. Tím nemá svoj vlastný veterný tunel a monopost funguje len vďaka úzkym väzbám na Ferrari. Niečo také by s Porsche už nebolo možné. Automobilka by musela masívne investovať do infraštruktúry a náboru inžinierov. Aby si mohli zmerať sily s top tímami, museli by počet inžinierov až strojnásobiť,“ uvádza Auto Motor und Sport.

Plán Williams

Toto by bol spomedzi dostupných scenárov ten najlepší. Alebo by bolo lepšie povedať, ten najmenej najhorší?

„Williams má spomedzi týchto troch tímov najviac zamestnancov, ale zariadenie je dosť zastaralé. V Grove už roky chýbajú investície. Tie sa vraj opäť rozbehli až po prevzatí spoločnosťou Dorilton Capital pred dvoma rokmi. Dobre informované zdroje zvnútra v tejto sezóne niekoľkokrát zopakovali, že americký investor je pripravený vydať sa touto cestou. Ešte počas Veľkej ceny Singapuru sa však spomínalo, že Porsche Williamsu zatiaľ ani len neprišlo zaklopať na dvere,“ prehlásil Auto Motor und Sport.

Kde vezmete motor?

Nemecký magazín taktiež uvádza to, čo sme už spomínali. Toto všetko totiž stále nie je ten najväčší problém. Najväčší problém je niečo celkom iné. Audi totiž svoj projekt naplánovalo do posledného detailu, práce už bežia, dynamometre boli nainštalované, investície budú v roku 2023 na svojom mieste a dohoda so Sauberom je spečatená. Audi možno nie je tak ďaleko ako Red Bull, Ferrari alebo Mercedes, ale je priam svetelné roky pred Porsche.

„Ako chcú vlastne postaviť vlastný motor? Nemajú žiadnu infraštruktúru. Audi ju už má a objednalo si ďalšie dynamometre. Formulový projekt – vlastný tím a vlastný motor – bol naplánovaný do posledného detailu,“ píše AMuS, ktorý jednoznačne dodáva, že za súčasných podmienok nie je príchod do Formuly 1 v roku 2026 realistický.

Auto Motor und Sport a vlastne aj portál The Race sa však pohrávajú so samozrejmou myšlienkou. „Prečo nepoužiť motor Audi?“ Aj keď si v konkurenčnom boji idú automobilky koncernu Volkswagen po krku, stále sú svojím spôsobom jedna firma. Už sme vo Formule 1 neraz videli, že sa napríklad motory Renault prekrstili na TAG Heuer a podobne. Oliver Blume je okrem toho v súčasnosti ako šéfom Volkswagenu, tak šéfom Porsche.

Aby sme však nevychádzali len z informácií Auto Motor und Sportu, veľmi nás zaujali slová reportéra Ziggo Sport Jacka Plooija. Ten dokonca povedal, že dohoda o získaní 50-percentného podielu vo Williamse je „takmer hotová“.

Nakoľko je táto správa hodnoverná, nateraz nemožno povedať. Týmto tempom sa však ďalších noviniek dočkáme už čoskoro. Niektoré zdroje naznačili, že v Mexiku by mohli prísť ďalšie.

Súvisiace články