logo F1online.skF1online.sk

Citlivé rozhodnutie: Bude Alfa Romeo v roku 2023 pokračovať so starým šasi?

Kuan-jü Čou
© DPPI/Alfa Romeo
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík19. 10. 2022

Tím Alfa Romeo sa ocitol na rázcestí. Po úspešnom vstupe do sezóny prestal monopost C42 získavať body a šieste miesto v celkovom hodnotení je vážne ohrozené. Švajčiarsky celok v snahe zvrátiť negatívny scenár priniesol do Japonska vylepšenia a ďalšie by mal tím nasadiť v Austine. Je to síce už dosť neskoro, avšak stále je to len odraz pretrvávajúcich problémov v továrni v Hinwile, ktorú v blízkej budúcnosti čakajú ďalšie náročné rozhodnutia.

Stajňu trápia problémy s produkciou, na ktorú v tejto sezóne poukázali obaja piloti. Kvôli nedostatočnému zázemiu a zdrojom končí viacero projektov v koši, prípadne sa na monopost nenasadzujú dostatočne rýchlo.

Kým väčšina tímov priniesla v ostatnom období na svoje monoposty posledné vylepšenia, v Alfe Romeo aktuálne nasadzujú veľmi dôležité nové komponenty, ktoré sa na produkčnej linke v Hinwile konečne podarilo „upiecť“. V Japonsku tím s úspechom nasadil nové predné krídlo a keď hovoríme nové, myslíme tým úplne nové. Nezmenili sa len lišty predného krídla, ale celý nos.

Do Veľkej ceny Kanady pozbierala Alfa Romeo pekných 51 bodov, od podujatia v Silverstone už len jeden jediný (v Monze). To sa musí zmeniť a okrem nového nosa k tomu má prispieť aj upravená podlaha.

„Výhoda z prvej polovice sezóny je fuč. Začiatkom roka bol monopost C42 nielen na minimálnom hmotnostnom limite, ale dokonca pod ním. Inžinieri sa tak mohli pohrávať s balastom a vylepšiť vyváženie auta. Medzičasom sa však táto výhoda scvrkla, keďže väčšina súperov znížila svoju hmotnosť o desať kilogramov alebo aj viac. To znamená viac ako tri desatiny na kolo, ktorú už Alfa Romeo nemá k dispozícii. Ďalším faktorom je, že tím už nie je taký dobrý pri práci s pneumatikami,“ uvádza vo svojom článku nemecký magazín Auto Motor und Sport.

Počiatočný tlak na vývoj z úvodu sezóny sa vyplatil. V strede ročníka však prišiel útlm, čo stále sa zlepšujúci súperi dokázali využiť. Pomohli im aj lepšie zdroje, keďže podľa viacerých zdrojov chýba Alfe Romeo k naplneniu rozpočtového stropu asi desať miliónov dolárov. Táto medzera sa vo vývoji citlivo prejavila. „Malý tím nedokáže vyrábať diely tak rýchlo,“ poukazuje AMuS.

„Na VC Japonska urobil Sauber prvé veľké zmeny. Inžinieri skrátili nos, kvôli čomu nová štruktúra musela znovu prejsť nárazovými testami, a vyrobili úplne nové predné krídlo. Okrem toho pribudli nové diely v oblastiach, ktoré nie sú zvonku viditeľné. V Austine má prísť vylepšená podlaha. Hovoria však, že to budú drobnosti,“ uvádza Auto Motor und Sport.

Boj o šieste miesto Pohára konštruktérov má pre Alfu Romeo význam aj z finančného hľadiska, nakoľko by vraj prize money za šieste miesto umožnili tímu v roku 2023 dosiahnuť rozpočtový strop.

Okrem toho museli podľa AMuS-u čeliť aj ďalšej dileme. Postaviť na rok 2023 nové šasi? Veľké tímy ako Ferrari, Mercedes či Red Bull, ktoré ešte nedosiahli hmotnostný limit (Mercedes je vraj ďaleko nad ním) tak určite urobia. Red Bull vraj už má všetky práce za sebou, iba sa rozhodol nové šasi nenasadiť.

Čo však taká Alfa Romeo? Tam je to zložitejšie. Tím je pod hmotnostným limitom a keď je pravdou, že inžinieri pracujú s balastom, nemusí byť rozhodnutie postaviť nové šasi úplne najšťastnejšie. „Tímy, ktorých autá sú blízko minimálnej hmotnosti, si dvakrát rozmyslia, či nové šasi vôbec postavia. Dva alebo tri kilogramy sa dajú ušetriť aj iným spôsobom. Zvlášť veľké pokušenie je to pre tímy, ktoré už sú pod limitom a pracujú s balastom, teda aj pre Alfu Romeo. Bolo by lepšie ušetriť peniaze za nové šasi a radšej investovať do iných oblastí vývoja?“ pýta sa AMuS.

Súvisiace články

Diskusia