logo F1online.sk

Vettel navrhol návrat desaťvalcov, podľa Rossa Brawna to nie je možné

Sebastian Vettel vo Williamse FW14B, Nigel Mansell
© OREL COMMUNICATION/sebastianvettel.de
Milan Kubala
Milan Kubala15. 10. 2022

Formula 1 je na technologickej križovatke. Riešením typu ani ryba, ani rak, ako ho nazval Sebastian Vettel, sa však z tejto križovatky nevybrala žiadnym konkrétnym smerom. Nemecký pretekár by bol radšej, keby bola efjednotka odvážnejšia. Navrhol preto prehodnotiť motorovú budúcnosť šampionátu a prinavrátiť burácajúce desaťvalce, no Formula 1 takúto myšlienku razantne odmieta.

Vettel však neprišiel s takou kacírskou myšlienkou, ako by sa v modernom svete ekológie mohlo zdať. Štvornásobný majster sveta po svojich demonštračných jazdách s Williamsom FW14B v Silverstone síce hovoril o zmŕtvychvstaní desaťvalcových motorov, no poháňaných udržateľnými uhlíkovo-neutrálnymi biopalivami. Zhodou okolností presne s takým palivom jazdil v majstrovskom monoposte Nigela Mansella.

“Milujem autá a milujem tie pocity, ktoré vo vás zanecháva desaťvalec,” rozplýval sa po jazdách Sebastian Vettel. “Ideme však dopredu a ďalšia diskusia, ktorú by sme mohli rozbehnúť, by sa mala týkať toho, čo je lepšie a či sa môže minulosť vrátiť. A druhá otázka, čo je lacnejšie? Tieto hybridné turbomotory stoja celý majetok, ich vývojové náklady sú nesmierne vysoké,” argumentoval.

Aký je vlastne cieľ Formuly 1? Doposiaľ vyvíjala napríklad veľmi efektívne jednotky MGU-H, nad ktorými sa rozplývalo pár technologických fajnšmekrov, no náklady na ich vývoj a výrobu boli také vysoké, že nemajú šancu dostať sa do bežnej premávky. Sebastian Vettel sa preto pýta, prečo by sme nemohli radšej stavať na veľmi známej technológii spaľovacích motorov a sústrediť svoju pozornosť na výrobu ekologických palív? Čerešničkou na torte by bol návrat hlučných motorov, ktoré fanúšikovia kedysi tak “žrali”.

Šéf Formuly 1 pre motoršport Ross Brawn však tvrdí, že šampionát sa nemôže vydať touto cestou. Nie je to vhodné z pohľadu dlhodobého zdravia efjednotky a záujmu o ňu. Návrat k spaľovacím motorom by zrejme odradil príchod ďalších výrobcov, pre ktorých je ľahšie propagovať nové technológie a navodzovať dojem ekologickosti, ako vracať sa k starým technológiám a ľuďom vysvetľovať, že v skutočnosti to predstavuje krok vpred po stránke ekologickosti aj cien.

Na stranu Sebastiana Vettela sa síce postavili viaceré osobnosti efjednotky vrátane šéfa Red Bullu Christiana Hornera, no Ross Brawn jeho myšlienku zavrhol. “Rozumiem, čo chce povedať. Sme radi, že viacerí výrobcovia podporili našu filozofiu vysoko efektívnych hybridných motorov, pretože úlohu tu hrajú aj iné faktory: spotreba paliva, typ paliva, efektivita motorov,” povedal pre motorsport.com.

“Efektivita je dôležitý faktor. Aj keby sme nasadili udržateľné palivá, naďalej chceme vysokú efektivitu. Takže preto sa držíme hybridných riešení,” vysvetľuje postoje efjednotky jej šéf. “Toto je atraktívne pre výrobcov, oni sa za to postavili a financujú vývoj.”

“Pochybujem, že by sa na svete našiel jeden jediný výrobca, ktorý by investoval do desaťvalcov. To je v skutočnosti iná formula, je to F2 a nie F1,” pripomenul Brawn. Autá Formuly 2 jazdia s preplňovaným 3,4-litrovým šesťvalcom. Od sezóny 2024 chcú jazdiť s palivom, ktoré bude obsahovať 55 percent biozložky. Formula 1 ju bude nasledovať v roku 2026 stopercentnými biopalivami.

A má vôbec nová generácia fanúšikov záujem o hlučné motory minulosti? Viacerí sa istotne spýtate, čo je to za hlúpu otázku, no podľa Rossa Brawna má opodstatnenie. “Demografia sa zmenila, ona ich považuje za takú zvláštnosť,” komentuje vrieskajúce osem- a desaťvalce.

“Ľuďom sa páčia iné veci. Mnohým fanúšikom sa páči predstava, že sa na tribúne môžu aj porozprávať, zatiaľ čo okolo nich prechádzajú monoposty. Zvuk už pre nich nie je taký dôležitý,” tvrdí bývalý technický riaditeľ Benettonu či Ferrari, ktorý v 90. rokoch zažil aj dvanásťvalce. “My pochádzame z éry, keď sa nám páčil hluk dvanásťvalcov, no bolo to bolestivé. Človek zabúda na to, aké boli v skutočnosti hlučné.”

Súvisiace články