Bottas: Nemali sme odštartovať, podmienky boli hrozné
Prekvapivo i napriek tomu, že dážď postupne silnel, Veľká cena Japonska bola odštartovaná načas. Valtteri Bottas má však pocit, že to bolo chybné rozhodnutie. Štart mal byť odložený, pretože trať bola príliš mokrá.
Celé štartové pole si naň zvolilo intermediálne pneumatiky, aj keď radar avizoval príchod silnejšieho dažďa. O moderných monzúnkach sa totiž hovorí ako o zbytočnosti. Je síce pravda, že každá pneumatika odvádza z trate 85 litrov vody za sekundu, no na druhej strane je táto zmes veľmi pomalá oproti mäkším intermediálkam. Ak existuje šanca, že to pilot na gumách so zeleným označením ustojí, tím mu ich chce čím skôr obuť.
Prvé kolo však dopadlo katastrofálne. Niekoľko áut sa roztočilo a Carlos Sainz po aquaplaningu vrazil do bariéry. Čo je horšie, viditeľnosť bola takmer nulová. Keby sa Španielov monopost odrazil od bariéry do stredu trate, pravdepodobne by doňho niekto škaredo napálil.
“Počas prvých dvoch kôl sa pre podmienky nedalo pretekať. Som rád, že sa nič nestalo,” vyhlásil Valtteri Bottas, ktorý štartoval z dvanástej priečky, a tak len málokto vie lepšie zhodnotiť, aká bola viditeľnosť v strede poľa.
“Prekvapilo ma, že sme odštartovali, pretože podmienky boli hrozné. Viditeľnosť bola hrozná. Nemali sme odštartovať,” zhodnotil fínsky jazdec v službách Alfy Romeo. “Dokonca aj po druhom reštarte to bolo od šiesteho-siedmeho miesta dosť riskantné.”
Problém je v tom, že keby jazdci na štarte nasadili monzúnky, viditeľnosť by bola ešte oveľa horšia, pretože dokážu vo vzduchu rozptýliť až štyrikrát viac vodnej triešte než intermediálky. Ďalším problémom je prísavný efekt, ktorý z vody na trati vyrába hmlu.
Formula 1 je v slepej uličke. Ak aj Pirelli vyrobí monzúnky, ktoré budú dostatočne rýchle a nebudú také náchylné na aquaplaning, v hustom daždi pravdepodobne nebudeme štartovať pre obavy z viditeľnosti. Okrem Pirelli preto bude musieť zabrať aj samotná F1 a vymyslieť spôsob, ako vodnú triešť a hmlu za monopostom minimalizovať. Nastal čas zakryť kolesá monopostov alebo ich vybaviť zásterkami?
S ďalším riešením prišiel Mattia Binotto. Šéf Ferrari uvažuje, že lepšou voľbou by bol letmý štart a povinnosť nasadiť na ňom gumy do silného dažďa. Ak by sme predtým odjazdili pár kôl za bezpečnostným vozidlom a aspoň časť vody odviedli z trate, aj viditeľnosť by sa zlepšila.
“Mali sme tie preteky odštartovať zo stoja alebo za bezpečnostným vozidlom?” pýta sa Mattia Binotto. “V prvom rade si myslím, že štart za safety carom by bol bezpečnejší a bezpečnosť by mala byť vždy na prvom mieste.”
“Akonáhle sme odštartovali, veľa jazdcov bolo na intermediálkach, ktoré boli rýchlejšie, ale ponúkali málo gripu a spôsobovali slabú viditeľnosť. Možno sme mohli odštartovať za bezpečnostným vozidlom, dopriať si pár kôl na oboznámenie sa so situáciu, vypočuť si reakcie jazdcov a potom sa rozhodnúť,” doplnil.