logo F1online.sk

Štatistické lahôdky: VC Španielska 2020

Barcelona, Catalunya, Španielsko
© Red Bull Content Pool
Vladimír Ševc
Vladimír Ševc13. 8. 2020

Formula 1 sa po vyše piatich mesiacoch vracia naspäť do Katalánska, kde sa koncom februára uskutočnili šesťdňové predsezónne testy. Veľká cena Španielska od sezóny 2007 pravidelne otvárala európsku časť kalendára, respektíve bola súčasťou prvých pretekov na starom kontinente po návrate z ďalej Austrálie a Ázie. Tento rok je tomu úplne inak a známy testovací okruh privíta šieste podujatie tohtoročnej improvizovanej sezóny.

  • V nedeľu sa uskutoční jubilejná 50. Grand Prix Španielska; okrúhla 30. GP sa pôjde práve na trati v blízkosti Barcelony.
  • Za polstoročie sa preteky uskutočnili na piatich rôznych okruhoch: Pedralbes (2x), Jarama (9x), Montjuich (4x), Jerez (5x) a Circuit de Catalunya (29x) v blízkosti Barcelony.
  • Na okruhu Catalunya sa preteká od sezóny 1991, odvtedy prešiel piatimi úpravami. Súčasná verzia sa používa od roku 2007, keď sa zmenila a spomalila záverečná časť trate. Rýchly nájazd na cieľovú rovinku vystriedala nie príliš obľúbená šikana. Dĺžka okruhu sa takto natiahla o 28 metrov na aktuálnych 4655 metrov.
Pirelli
  • V Španielsku sa jazdilo aj na mestskom okruhu vo Valencii, avšak to bolo pod označením GP Európy (2008 – 2012). Dvakrát hostil GP Európy aj Jerez (1994 a 1997).
  • V 70-ročnej histórii F1 sa predstavilo 15 Španielov, pričom štyria z nich dokázali vystúpiť na stupeň víťazov: Alfonso de Portago, Fernando Alonso, Pedro de la Rosa a Carlos Sainz.
  • Spomínali sme, že v Catalunyi sa jazdilo 29-krát. Okruh nie je ideálny na predbiehanie. Svedčí o tom fakt, že z víťazstva sa v 21 prípadoch tešil jazdec štartujúci z pole position!
  • V Španielsku dosiahli prvý kariérny triumf Niki Lauda (1974, Ferrari), Jochen Mass (1975, McLaren), Pastor Maldonado (2012, Williams) a Max Verstappen (2016, Red Bull).
  • Prvé preteky sa konali koncom októbra 1951, zvíťazil Juan M. Fangio na Alfe Romeo. GP na juhu Európy uzatvárala druhý ročník formulového šampionátu.
Facebook/Alfa Romeo
  • O tri roky neskôr, v záverečnom podujatí sezóny 1954, stál na pole position Alberto Ascari s novým autom i tímom Lancia. Zajazdil tiež najrýchlejšie kolo pretekov, cieľ ale nevidel.
  • Jackie Stewart dosiahol v rokoch 1969 – 1971 tri prvenstvá. Zaujímavé je, že ich vždy získal s inými autami. Postupne to boli Matra, March a Tyrrell.
  • Najtragickejšie podujatie sa na Pyrenejskom polostrove odohralo v roku 1975. V časoch, keď jazdci aktívne presadzovali vyššiu bezpečnosť, sa naplno prejavil ľudský egoizmus. Zvodidlá trate Montjuich boli v žalostnom stave a po tom, čo sa nekonal piatkový tréning, ich v sobotu upevňovali mechanici jednotlivých tímov na príkaz svojich šéfov.
  • Jazdci niekoľko hodín držali protest, dokonca sa zabarikádovali v obytnom prívese. Neskôr sa na nátlak šéfov vydali na trať. Aktuálny majster sveta Emerson Fittipaldi, odkrúžil propagačné kolo, kvalifikoval sa ako posledný a na štart pretekov odmietol nastúpiť.
  • Osudným sa stalo 26. kolo. Na hrbole za rovinkou sa zlomil mohutný zadný spojler na aute Hill Ford za volantom s Rolfom Stommelenom. Neovládateľný monopost vletel do zvodidiel, odrazil sa od nich do Brabhamu Carlosa Paceho. Tento náraz Rolfa vymrštil cez opačné zvodidlá, kde stáli traťoví maršali, novinári i diváci. Päť z nich na mieste umrelo… Nešťastný pilot Rolf Stommelen vyviazol živý, no s polámanými nohami. Po tejto fraške sa Formula 1 do barcelonského parku nikdy viac nevrátila!
  • Preteky boli prerušené až po štyroch kolách! Po necelých 43 minútach prehlásili za víťaza Jochena Massa. Keďže sa neodjazdila požadovaná vzdialenosť, udeľovali sa polovičné body. Zásluhou toho bodovala jediná žena v histórii F1 – pol bodu za 6. miesto získala Talianka Lella Lombardiová na monoposte March-Ford.
  • Podľa pôvodného kalendára roku 1980 sa mali jazdiť preteky na okruhu Jarama v blízkosti Madridu. Pre rozpory medzi organizáciami FISA a FOCA sa uskutočnili len nemajstrovské preteky. Vyhral Alan Jones na Williamse.
  • Formula 1 si po rôznych problémoch dala od Pyrenejského polostrova pokoj, v rokoch 1982 – 1985 sa v Španielsku nejazdilo.
  • Keď sa tam F1 vrátila, v sezónach 1986 – 1990 hostil podujatie Jerez. Ten neskutočne sedel Ayrtonovi Sennovi, ktorý tu vybojoval štyri pole positions. Z víťazstiev sa tešil trojlístok Senna, Mansell, Prost.
  • Z Jerezu sa F1 presunula natrvalo na Circuit de Catalunya. Prvé preteky sa konali koncom septembra 1991. Od nasledujúceho ročníka patrí Španielom jarný termín (hlavne máj).
  • Nová trať v počiatkoch najviac sedela Williamsu, ktorý dosiahol štyri triumfy v rade.
Twitter/Williams
  • Rekordérom v počte víťazstiev je v Španielsku Michael Schumacher so šiestimi triumfami (1995 – 1996 a 2001 – 2004). Legendárny Nemec práve tu získal v roku 1996 prvé víťazstvo v červenom overale Ferrari. A už keď sme pri vzpínajúcom sa koníkovi, aj Alain Prost je s Ferrari spätý s touto traťou. V Španielsku 1990 vybojoval pre Ferrari posledné víťazstvo v rámci ich relatívne krátkej spolupráce. Pretekalo sa v Jereze.
  • Preteky sezóny 2001 poznačila počas 6. kola kolízia Pedra de la Rosu (Jaguar) a Heinza Haralda Frentzena (Jordan). Nemec sa natlačil na vnútornú stranu zákruty, došlo ku kontaktu ich pneumatík a zadná časť Nemcovho žltého Jordanu sa mihla pred očami prekvapeného Španiela. Nikomu sa nič nestalo, akurát obaja museli odstúpiť z pretekov.
  • Oveľa hektickejší a nečakaný bol záver tejto GP. V poslednom kole stratil isté víťazstvo Mika Häkkinen, keď ho zradila technika jeho McLarenu MP4-16 Mercedes. Smutného Häkkinena priviezol na monoposte jeho vtedajší tímový kolega David Coulthard.
  • O rok neskôr stálo na štarte GP iba 20 áut. Minardi pre problémy s predným krídlom po nedeľnom rannom warm-upu na preteky z bezpečnostných dôvodov nenastúpilo.
  • V ročníku 2006 oslavovali všetci fanúšikovia na tribúnach, keď spoločne s kráľom Juanom Carlosom I. na vlastné oči videli triumf matadora Fernanda Alonsa na Renaulte RS26.
  • V hektickom ročníku 2007 si historický prvý bod vybojoval malý japonský tím Super Aguri. Pričinil sa oň populárny Japonec Takuma Sato.
  • V roku 2008 poznačila španielsky víkend nehoda Heikkiho Kovalainena, ktorý po poruche závesu a defekte pneumatiky skončil v pneumatikovej bariére.
Twitter/F1
  • V roku 2016 sme boli svedkami kolízie tímových kolegov, keď sa v úvodnom kole vyradili Lewis Hamilton a Nico Rosberg.
  • Od roku 2013 kvalifikáciám neprestajne dominuje nemecký Mercedes. V roku 2016 získal pole position Lewis Hamilton časom rovných 1:22,000.
  • Zo súčasného štartového poľa ich má najviac Lewis Hamilton – štyri.
  • Jediné kariérne najrýchlejšie kolo pretekov tu dosiahli Grosjean, Gutiérrez a Kvjat.
  • Kimi Räikkönen v Španielsku zo 17 účastí bol deväťkrát mimo bodov. Za to Daniil Kvjat tu svoje posledné štyri účasti vždy premenil na body.
  • Domáca trať vyhovuje Carlosovi Sainzovi, ktorý bodoval pri každej GP. Najlepší výsledok dosiahol v roku 2016, keď Toro Rosso doviezol na 6. priečke.
  • Sebastian Vettel má na juhu Európy príležitosť prerušiť nelichotivú výsledkovú formu. Na barcelonskej trati totiž ťahá sériu jedenástich bodovaných umiestnení (z toho päť pódií).

Verme, že tohtoročné španielske preteky, posunuté na letný termín, prinesú veľa vzruchu a zábavy a pobavia fanúšikov pri televíznych obrazovkách po celom svete.

Súvisiace články