logo F1online.sk

FIA vyriešila hlavolam so štartovým roštom: Verstappen bude siedmy (+PORADIE)

Max Verstappen a Carlos Sainz
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala10. 9. 2022

Ak po kvalifikácii ani samotní piloti, inžinieri a športoví riaditelia netušia, ako bude vyzerať štartový rošt, v pravidlách niečo nie je v poriadku. V sobotu sme takmer štyri hodiny čakali na to, kým riaditeľstvo pretekov s komisármi vyhútajú, v akom poradí sa vlastne bude štartovať. Nakoniec sme sa dočkali: Max Verstappen nebude štvrtý, ale siedmy.

Ak chce Formula 1 skutočne pritiahnuť k obrazovkám nových fanúšikov, nemala by pôsobiť dojmom, že sa počas súťažných víkendov rieši jadrová fyzika. To sa jej však v posledných rokoch vôbec nedarí, veď si spomeňme na minuloročné Abú Zabí. Až do februára sme čakali na správu FIA, v ktorej sa konštatovalo, že Michael Masi skutočne spravil chybu, keď sám nepochopil pravidlá.

Podobný chaos sprevádzal pokvalifikačný výpočet štartových pozícií. Každému to totiž vychádzalo inak. Napríklad pri Maxovi Verstappenovi sa niektorí domnievali, že má štartovať štvrtý (keďže zo siedmej priečky sa posunie dopredu vďaka trestom pre Sainza, Péreza a Hamiltona), iní zas tvrdili, že siedmy.

V roku 2020 totiž Michael Masi rozposlal tímom správu, v ktorej im dovysvetlil pravidlá. Uviedol v nej, že pilot je povinný si odpykať celý trest. V prípade Maxa Verstappena to znamená, že po štarte z druhého miesta má skutočne stratiť päť priečok. Samozrejme, to nebude možné v prípade, ak dostanú tresty viacerí piloti alebo sa daný jazdec kvalifikuje príliš nízko.

Napokon sa ukázalo, že tí, ktorí si spomenuli na precedens Michaela Masiho, mali pravdu. Takto vyzerá štartový rošt na nedeľné preteky:

Prečo teda Max Verstappen štartuje siedmy? To sa dozvieme, ak si posvietime na to, ako FIA aplikuje penalizácie.

Aby si každý pilot odpykal svoj trest podľa možnosti v plnej miere, riaditeľstvo pretekov na základe kvalifikačných výsledkov určí, na ktorých pozíciách majú štartovať potrestaní piloti. Max Verstappen by mal štartovať siedmy (2+5), Sergio Pérez štrnásty (4+10), a tak ďalej až po teoreticky 35. Schumachera (20+15).

Tieto pozície považujeme za fixné. Následne nepotrestanými jazdcami vyplníme voľné miesta (tretia tabuľka nižšie). Napokon nám zostáva už len zmazať zostávajúce medzery.

Komplikované? Vedzte, že v minulosti bol systém ešte menej prehľadný a poradie záviselo napríklad aj od toho, kto skôr vyrazil z boxov v prvom tréningu.