Štatistiky a fakty po VC Talianska 2022
Začiatok sezóny mal všetky predpoklady na vzrušujúci ročník po vzore roku 2021. Charles Leclerc nazbieral na prvých troch podujatiach o 46 bodov viac ako Max Verstappen, ale od tohto okamihu Ferrari v podstate permanentne stráca. Red Bull, naopak, prepol na vyššie obrátky a po Monze má Max už prakticky nedostihnuteľný náskok 116 bodov. Červení býci chladia šampanské a jedinou otázkou zostáva, kedy ho otvoria.
Najbližšia teoretická možnosť nastane už na najbližšej Veľkej cene Singapuru. V posledných šiestich pretekoch je v hre maximálne 164 bodov (26 bodov za výhry s najrýchlejším kolom pretekov a 8 bodov za víťazstvo v brazílskom šprinte). Aby Max mohol oslavovať titul už v Marina Bay, potreboval by mať na čele náskok 138 bodov, a teda získať o 22 bodov viac ako Leclerc.
Monačanovi stačí finišovať aspoň na ôsmom mieste, aby odložil majstrovské oslavy do japonskej Suzuky. Ak by nebodaj pilot Ferrari zlyhal, tak v zálohe číha Maxov kolega Sergio Pérez, ktorému stačí štvrtá priečka na oddialenie párty. Každopádne v tejto chvíli je isté, že už aj matematickú šancu na ôsmy primát stratil Lewis Hamilton.
Verstappen oslavoval v chráme rýchlosti už piaty triumf bez prerušenia a od VC Francúzska udivuje všetkých. Holanďana totiž nedokázali spomaliť ani motorové tresty na rošte v Belgicku a Taliansku či technické problémy v maďarskej kvalifikácii. Za toto obdobie iba raz vyhral z pole position (Holandsko). O to viac zaráža fakt, že jeho tímový kolega Sergio Pérez za posledných päť pretekov dokázal s rovnakým materiálom vystúpiť na pódium iba raz (Belgicko) a na body prehral s Maxom 127 ku 59.
Súhrn tých najzaujímavejších štatistík a faktov prinášame opäť s pomocou Auto Motor und Sport:
- Verstappen tento rok vyhral jedenásť podujatí už zo siedmich rôznych štartovacích miest – 1, 2, 3, 4, 7, 10 a 14. Takýto kúsok sa doteraz žiadnemu pilotovi nepodaril.
- Prvýkrát od VC Austrálie 2013 vyhral jazdec zo siedmej priečky na štarte, keď to vtedy dokázal Kimi Räikkönen (Lotus).
- Pred Verstappenom dokázali v Monze triumfovať zo siedmeho miesta iba Denny Hulme (McLaren, 1968) a Ronnie Peterson (Lotus, 1974).
- Posledných sedem podujatí v chráme rýchlosti prinieslo až šesť rôznych víťazov (Rosberg, Hamilton, Leclerc, Gasly, Ricciardo a Verstappen).
- Úradujúci holandský šampión vyhral piate preteky v rade, čo sa stalo iba po dvanásty raz. Len štyria piloti vyhrali v histórii F1 viac Grand Prix v sérii – Vettel (9), Ascari (7), Rosberg (7) a Michael Schumacher (7 a 6). Okrem Maxa vyhral 5 podujatí bez prerušenia aj Jim Clark, Nigel Mansell, Lewis Hamilton (2x) a opäť Michael Schumacher.
- Verstappen oslávil v Monze už jedenásty triumf v tejto sezóne, o jeden viac ako v majstrovskom roku 2021. Max tak má ešte šesť pokusov, aby pokoril rekord 13 víťazstiev v jednom ročníku, ktorý spoločne držia Michael Schumacher (2004) a Sebastian Vettel (2013).
- Holandský šampión dosiahol 31. kariérnu výhru, čím dorovnal na 7. mieste historických tabuliek majstra sveta z roku 1992 Nigela Mansella. Už v Singapure môže dorovnať na šiestej priečke Fernanda Alonsa s 32 víťazstvami.
- Max zároveň zvíťazil na 20. a finišoval na pódiu na 30. rôznej trati, pričom štartoval na 31 odlišných okruhoch. Na viac rozdielnych tratiach dokázali vyhrať len Hamilton (31), Michael Schumacher (23), Alain Prost (22) a Sebastian Vettel (21). V prípade pódií dorovnal druhého Kimiho Räikkönena a na väčšom množstve okruhov dokázal dôjsť na bedni iba Hamilton (35). Holandský šampión vo svojej kariére nestál na stupňoch víťazov len v talianskom Mugelle.
- Charles Leclerc v Monze zaokrúhlil umiestnenia v top 3 na 20 a zároveň si vybojoval 17. pole position. V prvom ukazovateli dorovnal na 50. mieste histórie majstra sveta z premiérovej sezóny 1950 Giuseppeho Farinu a Johna Watsona. S počtom pole positions dorovnal na 19. priečke Maxa Verstappena a majstra sveta z rokov 1969, 1971 a 1973 Jackieho Stewarta.
- Leclerc je prvým pilotom Ferrari od slávnych čias Michaela Schumachera v roku 2004 s 8 pole positions v jednom ročníku. Okrem Monačana a Schumiho pokoril túto hranicu z jazdcov Scuderie už len Niki Lauda (1974 a 1975).
- Red Bull oslavoval v Monze prvý triumf v hybridnej ére (od 2014). Naposledy sa tu radoval vo farbách rakúskeho tímu Sebastian Vettel v roku 2013.
- Odkedy Honda (ne)odišla z F1, motory Honda pod označením Red Bull Powertrains vyhrali tri štvrtiny všetkých veľkých cien (12/16).
- Pohonné jednotky Red Bull Powertrains dosiahli dvanáste víťazstvo a na desiatom mieste histórie dorovnali Alfu Romeo.
- Red Bull vždy skončil na 1. alebo 2. priečke s aspoň jedným jazdcom v posledných 15 pretekoch (od VC Saudskej Arábie).
- S Maxom Verstappenom a Nyckom de Vriesom bodovali dvaja Holanďania v rovnakých pretekoch po prvý raz v dejinách F1.
- Nyck de Vries je 78. jazdec histórie F1, ktorý bodoval pri svojom debute. Pred ním to dosiahol v úvode sezóny v Bahrajne Číňaň Čou. Posledným pilotom Williamsu, ktorý dokázal to, čo de Vries, bol Nico Rosberg (Bahrajn 2006).
- De Vries odjazdil v Monze prvý tréning za Aston Martin a od tretieho tréningu sedel vo Williamse. Posledným jazdcom, ktorý počas jedného pretekárskeho víkendu jazdil v monopostoch dvoch rôznych stajní, bol Harald Ertl. Rakúšan neúspešne bojoval o kvalifikovanie sa do VC Talianska 1978 vo farbách ATS a Ensign.
- Fernando Alonso odjazdil v Taliansku už svoje 350. preteky v kariére F1 a dorovnal rekord Kimiho Räikkönena. V Singapure sa tak osamostatní na čele tejto štatistiky.
- Piloti Mercedesu stáli v tejto sezóne už 13-krát na stupňoch víťazov. Žiadny iný tím nezískal toľko pódiových umiestnení v jednom roku bez toho, aby vyhral aspoň jedny preteky.
- V Monze Mercedes v hybridnej ére zakaždým obsadil pódiovú priečku s aspoň jedným jazdcom.
- Lando Norris predstihol Romaina Grosjeana v tabuľke pilotov s najväčším počtom bodov bez víťazstva. Pred jazdcom McLarenu s 394 bodmi je už len Nico Hülkenberg (521 bodov).
- Do prvého voľného tréningu pred VC Talianska nenastúpil žiadny nemecký pretekár (Vettela so Schumacherom nahradili De Vries s Giovinazzim). Skončila sa tak séria, ktorá trvala od Maďarska 1991.
- Tohtoročná Monza bola iba desiatym podujatím v histórii F1, ktoré sa skončilo za safety carom. Ak nepočítame kontroverznú VC Belgicka 2021, tak naposledy rovnaká situácia nastala v Bahrajne 2020.
- Značky
- VC Talianska 2022