logo F1online.sk

Prepis vysielačky: Čo sa stalo pri pitstope Júkiho Cunodu?

Júki Cunoda
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala5. 9. 2022

Konšpirační teoretici si po Veľkej cene Holandska poriadne zgustli na Red Bulle a AlphaTauri. Za zastavením Júkiho Cunodu na trati videli prešpekulovaný plán červených býkov, ako Maxovi Verstappenovi dožičiť domáce víťazstvo. Čo sa však skutočne udialo?

Júki Cunoda najskôr nahnal strach fanúšikom Mercedesu v 42. kole, keď za zákrutou Hugenholtz odstavil svoj monopost s podozrením na uvoľnené koleso. Ak by riaditeľstvo pretekov spustilo fázu VSC či povolalo bezpečnostné vozidlo, Max Verstappen by získal zastávku zadarmo. Po prezutí by sa vrátil na trať pred Lewisa Hamiltona a Georgea Russella.

Strieborné šípy si vydýchli o pár sekúnd neskôr, keď sa Cunoda opäť rozbehol. Dlho však tento pokoj netrval. Po tom, čo sa zastavil po nové pneumatiky pri svojich mechanikoch, ktorí mu zároveň dotiahli bezpečnostné pásy, sa totiž vydal na trať, aby opäť odstavil svoj monopost vedľa bariéry. Tentoraz sa to už nezaobišlo bez fázy VSC, z čoho profitoval Max Verstappen. Zmenšujúci sa, no stále šestnásťsekundový náskok mu stačil na prezutie pod neutrálnou fázou, hoci v riadnom pretekovom tempe by nemal šancu udržať si prvé miesto.

Celý Cunodov prípad však trochu smrdel. FIA preto spustila vyšetrovanie za potenciálne nebezpečné vypustenie z boxov, a taktiež za uvoľnené bezpečnostné pásy. Komisári sa nakoniec zhodli na tom, že mechanici nepochybili pri zastávke a všetky kolesá boli dotiahnuté správne, Cunodovi však udelili napomenutie za to, že jazdil po trati s uvoľnenými pásmi.

Čo sa teda Japoncovi stalo? To sa už dozvieme z prepisu vysielačky medzi Júkim Cunodom a jeho inžinierom zo 42. a následne 43. kola. Japonec si všimol problém prakticky hneď po výjazde z boxov, no v tom čase ešte netušil, o čo v skutočnosti ide.

Cunoda: “Nie! Koleso! Koleso nie je dotiahnuté!
Inžinier: “Rozumiem, spomaľ. Russell 5,9. Zastav na bezpečnom mieste na trati.”
Cunoda: “Takže potvrdzuješ, že koleso nie je dotiahnuté?”
Inžinier: “Albon je za Bottasom, Čou sa blíži.”
Cunoda (kričí): “POTVRĎ, ŽE KOLESO NIE JE DOTIAHNUTÉ!”
Inžinier: “Zastav na trati. Zastav na trati.”

Cunoda zastaví, vypne motor a uvoľní si bezpečnostné pásy. Maršali mávajú žltými vlajkami, no riaditeľstvo pretekov čaká s aktiváciou VSC.

Cunoda: “Koleso nie je dotiahnuté?”
Inžinier: “Je koleso v poriadku? Áno.”
Cunoda: “Prečo sme zastavili? Takže odstupujeme?”
Inžinier: “Choď, naštartuj auto. Kolesá sú v poriadku. Naštartuj, kolesá sú OK.”

Cunoda následne poznamená, že v aute sa deje “niečo čudné” a že sa “pokazil diferenciál alebo čo”. Zatiaľ čo sa pomaly vracia do boxov, vo vysielačke poznamená, že potrebuje dotiahnuť bezpečnostné pásy, ktoré si uvoľnil. Inžinier mu medzitým oznámi plán: Cunoda dostane nové pneumatiky a vráti sa na trať.

Avšak hneď, ako sa rozbehne od mechanikov, si všimne ten istý problém.

Cunoda: “Vzadu sa deje niečo čudné. Myslím si, že sa poškodil diferenciál.”
Inžinier: “Zastav, zastav na bezpečnom mieste. Vyjdi z boxov a zastav na bezpečnom mieste.”

Prvotné zastavenie na trati bolo z pohľadu AlphaTauri správne. Je však menšou záhadou, prečo Japonca poslali späť na trať, keď už pred príchodom do boxov poznamenal, že pravdepodobne sa poškodil diferenciál. Ak to inžinieri zbadali pár sekúnd po jeho odchode od mechanikov, ako je možné, že nič nezaregistrovali počas celého predchádzajúceho kola?

“Ja som si myslel, že máme problém,” vysvetľoval Júki Cunoda pre Sky Sports. “Inžinieri to na dátach nevideli, tak som sa vrátil. Nasadili sme iné pneumatiky, no po tejto zastávke inžinieri jasne zbadali na dátach problém. Preto sme zatavili. Nakoniec nešlo o pneumatiky.”

AlphaTauri v nedeľu po pretekoch netušila, o čo presne išlo. Šéfinžinier tímu Claudio Balestri uviedol: “Po zastávke hlásil, že sa deje niečo zvláštne v zadnej časti auta. Zavolali sme ho späť na výmenu pneumatík a okamžite po nej sa na aute objavil problém. Momentálne to v rámci tímu vyšetrujeme.”

AlphaTauri nevyhodnotila situáciu správne, no naozaj veríme tomu, že tak konala na pokyn Red Bullu, ktorý má už oba tituly vo vrecku a určite sa zaobíde bez pár majstrovských bodov?

V každom prípade Júki Cunoda v nedeľu dostal napomenutie, pričom v tejto sezóne je to už jeho piate. Keďže pred VC Holandska nazbieral štyri jazdecké napomenutia, podľa pravidiel na štarte v Taliansku stratí desať priečok.

Súvisiace články