Max Verstappen obhájil víťazstvo na domácej pôde | Magazín F1 - F1online.sk

Max Verstappen obhájil víťazstvo na domácej pôde

fotka k článku undefined
zdroj: Twitter/Red Bull

Max Verstappen a Red Bull síce v Holandsku nemali úplne jednoduchú prácu, ale najmä vďaka rýchlosti monopostu a správnym strategickým rozhodnutiam ovládli podujatie v Zandvoorte. Maxovo vedenie v šampionáte tak naďalej narastá. Na stupňoch víťazov ho doplnili druhý George Russell a tretí Charles Leclerc.

Štart pretekov bol relatívne pokojný. Lewis Hamilton sa síce pokúšal natlačiť cez Carlosa Sainza, ale po drobnom kontakte s pilotom Ferrari neuspel. V 2. kole vyletel z trate Kevin Magnussen, ktorý len tak-tak udržal svoj Haas v celku po drobnom „škrtnutí“ o bariéru. Dán sa však prepadol na posledné miesto.

Leclerc sa v úvodných kolách snažil držať Verstappena. Monačan na to očividne tlačil, možno aj na úkor svojich pneumatík. Lewis Hamilton bol najvyššie postaveným pilotom štartujúcim na stredne tvrdých pneumatikách. Už v 6. kole sa pilot Mercedesu začal tlačiť na Carlosa Sainza.

Súboje sa v úvodných dvanástich kolách odohrávali hlavne v strede poľa. Na čele sa Verstappen pomaličky vzďaľoval Leclercovi, kým Hamilton bol stále bližšie a bližšie k Sainzovi. Od 12. kola začali piloti postupne prichádzať do boxov. V 13. kole k nim zamieril aj Mick Schumacher a v Haase zastávku absolútne zbabrali. Nemecký mladík tam zostal stáť presne desať sekúnd.

Ešte horšiu skúsenosť mal Carlos Sainz, ktorý zastavil v boxoch a ľavá zadná pneumatika nebola pripravená. Carlos stál pri mechanikoch 12,7-sekundy a zostali mu len oči pre plač. Ani tento víkend si tak Ferrari „neodpustilo“ absolútne zbytočnú a školácku chybu. Aby toho nebolo málo, mechanikom Scuderie sa upínacia pištoľ povaľovala tam, kde nemala a Pérez, ktorý prišiel do boxov naraz so Sainzom, po nej prešiel.

Do 19. kola už absolvovali svoje zastávky všetci piloti štartujúci na mäkkých pneumatikách vrátane Verstappena a Leclerca (bez zmeny v poradí). Vedenia sa tak ujali Mercedesy, keďže ako Hamilton, tak Russell štartovali na stredne tvrdých pneumatikách.

V tomto okamihu bolo najdôležitejšou otázkou, akú stratégiu si jednotlivé tímy zvolia. Zdalo sa, že Mercedes pôjde len na jednu, kým Ferrari a Red Bull na dve.

Hamilton zastavil v 29. kole a obul tvrdé pneumatiky, zakrátko ho nasledoval aj Russell s rovnakým strategickým rozhodnutím. Bolo tak jasné, že keď bude Verstappen chcieť vyhrať preteky, bude musieť predbehnúť Lewisa Hamiltona na trati. Okrem toho, v prostrednej časti pretekov jazdili Mercedesy najrýchlejšie časy spomedzi všetkých.

Sedemnásobný šampión sa rýchlo dotiahol na Sergia Péreza a ten sa bránil veľmi tvrdo. Nasledoval dve kolá trvajúci tuhý boj, v ktorom nakoniec Lewis slávil úspech, hoci mu jeho manéver ešte skomplikoval o kolo pomalší Sebastian Vettel. Aj s pomocou Péreza však získal určitý náskok. Zároveň však bolo jasné, že Charles Leclerc to bude mať v súboji s Hamiltonom nesmierne ťažké.

V 45. kole zastavil na trati Júki Cunoda a medzi ním a tímom sa uskutočnila menšia hádka o tom, či je jeho koleso správne utiahnuté. Japonec sa následne rozbehol a vrátil do boxov, nielenže mu vymenili pneumatiky, ale podľa všetkého ho tiež opäť pripútali. Cunoda sa vrátil na trať, ale zakrátko opäť zastavil, tentokrát odstúpil definitívne, a bol aktivovaný virtuálny safety car.

Vo Ferrari pritom krátko predtým zastavili oboch svojich pilotov, takže Monačan na túto situáciu tvrdo doplatil. Pod virtuálnym safety carom však zastavili Verstappen, Hamilton aj Russell a v takomto poradí sa po „zelenej“ opäť zoradili. Leclerc bol štvrtý.

Hamilton následne spochybňoval stratégiu svojho tímu, keďže bez tejto zastávky by sa ujal vedenia, aj keď by mal tesne za sebou Verstappena na rýchlejších pneumatikách.

Osemnásť kôl pred koncom to na cieľovej rovinke odstavil Valtteri Bottas a riaditeľstvo pretekov vyslalo na trať safety car. Max bol pred týmto rozhodnutím o niečo pomalší než Lewis a George, takže sa v Red Bulle rozhodli zastaviť a Verstappenovi obuť mäkké gumy. Nasledoval ho aj Russell (ten si zastávku od svojho tímu sám vypýtal). Vedenia sa tak ujal Hamilton, ktorý neprezul.

Z najlepšej desiatky neprezúvali len Hamilton a Alonso. Pri reštarte bolo poradie nasledovné: Hamilton, Verstappen, Russell, Leclerc, Pérez, Sainz, Alonso, Norris, Ocon a Stroll.

Čakal nás teda záverečný šprint na dvanásť kôl. Verstappen nezaváhal a hneď na cieľovej rovinke prešprintoval Hamiltona. Vynikajúci reštart mal aj Sainz, ktorý prešiel cez rozum Pérezovi a posunul sa na piate miesto. Lewis sa okamžite dostal pod tlak Russella, Leclerca, Sainza a zvyšku poľa. Deväť kôl pred koncom sa britský mladík vrhol na svojho tímového kolegu a Hamilton sa bránil tvrdo, ale neúspešne. Po tomto manévri sedemnásobný šampión vulgárne vynadal svojmu tímu za strategické rozhodnutia.

Sedem kôl pred koncom si s Hamiltonom poradil aj Leclerc a dostal sa na pódiovú tretiu priečku. Sainz však už na Lewisa nevyzrel. Mal veľké problémy s pneumatikami, a čo viac, komisári mu naparili päťsekundový trest za nebezpečné vypustenie z boxov pri jeho zastávke počas safety caru.

Preteky tak vyhral domáci miláčik Max Verstappen, ktorý za fanfárov Oranjes napodobnil svoje minuloročné víťazstvo. Druhý skončil George Russell a tretí Charles Leclerc. Štvrté miesto napokon obsadil nesmierne frustrovaný Lewis Hamilton. Piate miesto patrí Pérezovi, šieste Alonsovi, siedme Norrisovi, až ôsme penalizovanému Sainzovi, deviate Oconovi a desiate Strollovi.

FOM

LIVE

Live