logo F1online.skF1online.sk

Gary Anderson: Trest pre Racing Point mal byť oveľa prísnejší

Racing Point
© Racing Point
Milan Kubala
Milan Kubala8. 8. 2020

Padok Formuly 1 sa rozdelil na dva tábory. Kým jeden obhajuje Racing Point a verí, že skopírovaním brzdových kanálikov Mercedesu nedošlo k žiadnemu porušeniu pravidiel, ten druhý, oveľa väčší, žiada prísne klepnúť po prstoch tímu zo Silverstone — a možno aj samotnému Mercedesu. Bývalý technický riaditeľ Jordanu Gary Anderson je tiež za to, aby FIA sprísnila trest pre Racing Point.

Racing Point má zaplatiť pokutu 400-tisíc eur, čo je z pohľadu ročného rozpočtu tímu určeného na vývoj zanedbateľná čiastka. Hlavne, keď zvážime, že vlastný vývoj brzdových kanálikov by stál násobne viac. Ružový tím prišiel aj o pätnásť majstrovských bodov v Pohári konštruktérov, ale podľa piatkového verdiktu mu už okrem napomenutí žiadne postihy nehrozia.

“Máme tu sadu pravidiel, a Racing Point nepochybne prekročil hranicu a dostal sa do veľmi šedej zóny. Celý tento rozruch je o brzdových kanálikoch, ale ich auto je celkovo príliš vernou kópiou Mercedesu z roku 2019. A to otvára Pandorinu skrinku, pretože — 3D kamery alebo nie — replikovať auto na základe fotografií a spraviť to tak, aby fungovalo, je nesmierne ťažké,” píše Gary Anderson vo svojom stĺpčeku.

Podľa bývalého vrcholového inžiniera F1 nápad skopírovať minuloročný Mercedes nevznikol len na technickom oddelení. “Ich technického riaditeľa Andrewa Greena veľmi dobre poznám a aj princípy, za ktorými si stojí. Neexistuje, že by do toho šiel sám a skopíroval Mercedes 2019 bez toho, aby o tom vedelo samotné vedenie Racing Pointu. Myslím si, že vedenie si chcelo spraviť skratku v tomto systéme a vyprodukovať konkurencieschopný balík bez toho, aby vybudovalo základy, ako to ostatné tímy robili a robia. Z pohľadu F1 je to nesprávne.”

Anderson netrvá na tom, aby bolo zakázané všetko kopírovanie. Za prekročenie všetkých hraníc ale považuje to, čo spravili v Racing Pointe. “Hovorím o použití kompletného konceptu Mercedesu, pretože aerodynamiku si máte navrhnúť sami. Racing Point je kópia.”

“Keď som Tota Wolffa počul počas interview na Sky Sports F1, hľadal niečo, za čo by sa skryl. Táto situácia sa mu vôbec nepáčila a som si pomerne istý tým, že keby to bola AlphaTauri, ktorá by to isté spravila s Red Bullom, alebo hoci aj Haas či Alfa Romeo s Ferrari, tak by sa jeho odpovede otočili o 180 stupňov.”

“Podľa môjho názoru on vie, čo sa stalo, a že je to totálne proti duchu toho, o čom je Formula 1. Spomeňte si na to, že komisári FIA uviedli, že Mercedes dodal brzdové kanáliky Racing Pointu okolo 6. januára. Dodatok 6 Športových pravidiel F1 však konštatuje, že žiaden súťažiaci nemá povolené ‘poskytnúť ani obdržať informácie ohľadom súčiastok na zozname (vrátane dát, dizajnu a návrhov), a to od iného súťažiaceho alebo inému súťažiacemu,'” cituje z pravidiel Anderson.

Toto je veľmi zaujímavá situácia, pretože Mercedes toto pravidlo fakticky porušil, keď na začiatku januára Racing Pointu inkriminované kanáliky dodal. Komisári to ale odbili s tým, že nešlo o vážne porušenie pravidiel, keďže súčiastky Mercedesu neboli nikdy nasadené a Racing Point už aj tak mal k dispozícii všetky počítačové modely.

“Ale v pravidlách sa píše, že to je v prípade oboch tímov proti športovým pravidlám. Myslím si, že sa treba viac zaoberať aj úlohou Mercedesu v celom tomto prípade. Trest pre Racing Point musí byť prísnejší,” vyhlásil Anderson.

FIA vo svojom verdikte neprinútila Racing Point navrhnúť si vlastné kanáliky, keďže je to chúlostivá záležitosť. Trvalo by to dlho a inžinieri by navyše pracovali s vedomosťami, ktoré od Mercedesu získali. Tie si z hláv vymazať nevedia…

Anderson dôvod o nedostatku času neberie. “To je blbosť, môžem vás ubezpečiť, že keby zajtra vymysleli lepšie a efektívnejšie riešenie, tak by to na aute mali do pár týždňov. Takže áno, Racing Point mal dostať pokutu za porušenie pravidiel, a k tomu možno stupňujúce sa strhávanie bodov — až kým by na auto nenasadili niečo, čo by bolo dostatočne odlišné od konceptu brzdových kanálikov Mercedesu.”

“Ak by na prvých pretekoch prišli o desať bodov, na nasledujúcich o pätnásť atď., tak som si istý, že do Maďarska by boli schopní pricestovať s niečím, čo by vizuálne pôsobilo jednoznačne inak. Ja viem, že by som to spravil,” tvrdí rodák zo Severného Írska.

Uľahčiť si cestu na vrchol sa snažia všetky tímy. Niektoré však berú do rúk aj nepovolené zbrane. Gary Anderson vraj počas svojej kariéry mal príležitosť jednu takúto zbraň chytiť do rúk, ale keď dostal “čarovnú počítačovú disketu” na ktorej mali byť návrhy monopostu, ktoré by jeho auto zrýchlili o dve sekundy na kolo, tak ju odmietol.

“Som veľmi rád, že som sa na tie dáta na disketách odmietol čo i len pozrieť a okamžite som dal najavo, aký mám názor na to, čo vyzeralo ako použitie dát iného tímu. Áno, fotografovať a zobrať si z toho čo sa len dá je jedna vec, a aj zamestnať ľudí z iného tímu a využiť ich skúsenosti, ale použiť skutočné dáta? Nie, také niečo sa v mojom tíme nemohlo objaviť.”

“Všetci musíme žiť podľa svojich zásad. Som rád, že som sa vybral touto cestou. Možno keby som trochu viac podvádzal a tie návrhy by skutočne zafungovali, tak by som bol zrazu oveľa bohatší. Ale len po stránke financií, nie ako človek,” dodal Anderson.

Súvisiace články

Diskusia