Anderson: Zmeňte už to pravidlo o najrýchlejšom kole, je to nonsens
Valtteri Bottas v závere Veľkej ceny Mexika zastavil hneď dvakrát pri svojich mechanikoch. Dôvodom bola snaha jeho tímu zajazdiť najrýchlejšie kolo a vziať extra bod Maxovi Verstappenovi, ktorý mal vtedy najrýchlejší čas vo svojej moci. Experta portálu The Race Garyho Andersona takéto pravidlo štve a podľa neho je to „nonsens“.
Treba povedať, že niečo také sa v tejto sezóne nestalo po prvýkrát. Napríklad v Silverstone Red Bull povolal do boxov Sergia Péreza, ktorý vtedy dokonca jazdil na bodovaných priečkach len preto, aby vzal bod za najrýchlejšie kolo Lewisovi Hamiltonovi. Red Bull vtedy obetoval svojho pilota i body do Pohára konštruktérov len aby vzal sedemnásobnému šampiónovi jediný bodík v súboji s Maxom Verstappenom.
„Bol to skutočný nonsens sledovať, ako Valtteri Bottas v posledných deviatich kolách Veľkej ceny Mexika zastavil dvakrát pre čerstvé pneumatiky, v snahe vziať Maxovi Verstappenovi bod za najrýchlejšie kolo,“ napísal expert portálu The Race Gary Anderson. „Podarilo sa mu to na druhý pokus, keď bol v poslednom kole o 1,225 sekundy rýchlejší.“
„Je to však smiešne, pretože podľa pravidiel nemohol získať bod za najrýchlejšie kolo, iba ho vziať inému pretekárovi.“
„Bottas obetuje trináste miesto a skončí pätnásty, takže to neprinesie žiadny rozdiel v počte získaných bodov. Vašim cieľom v pretekoch však je skončiť čo najvyššie, nie zajazdiť najrýchlejšie kolo – na to je kvalifikácia. Možno to bol len jeden bod, ale tento bod by znamenal vyrovnanie Mercedesu na prvom mieste Pohára konštruktérov a Red Bull by sa technicky dostal na prvé miesto,“ napísal Anderson.
„Nevideli sme to pritom v tejto sezóne po prvýkrát. Red Bull v Silverstone obetoval Sergia Péreza a jeho bodový zisk za najrýchlejšie kolo, aby tým vzal bod Lewisovi Hamiltonovi. Pretekanie je však o inom,“ dodal Anderson.
Samozrejme, udeľovať bod za najrýchlejšie kolo len tomu, kto zajazdí najrýchlejšie kolo a zároveň skončí v prvej desiatke, je určite racionálne a rozumné. Súhlasí s tým aj Anderson a zrejme i každý z nás. Tým sa predchádza tomu, aby sa záver pretekov zmenil na kvalifikáciu, kde pôjde prezuť každý jazdec, ktorý nie je v top desiatke.
„Keď sa v roku 2019 vrátilo odmeňovanie najrýchlejšieho kola jedným majstrovským bodom, myšlienkou bolo, vytvoriť v pretekoch ďalší rozmer. Väčšinou si však ten bod vezme pilot, ktorý má za sebou dostatočnú medzeru, aby mohol ísť do boxov pre čerstvé pneumatiky. Obvykle to je jazdec, ktorému sa v pretekoch nedarí tak, ako by malo. Je to tak vlastne odmena za to, že sa mu nedarí,“ myslí si Anderson.
„Ak chcete odmeniť len jazdca v najlepšej desiatke, potom je správne udeliť bod tomu, kto zajazdil najrýchlejšie kolo v najlepšej desiatke, aj keby mal absolútne najrýchlejší čas niekto iný. To by znamenalo, že v Mexiku dostane bod Verstappen a Bottas bude normálne pokračovať v pretekoch.“
„Len si predstavte, čo sa môže stať v Abú Zabí v prípade, že bude osud šampionátu závisieť od jedného bodu. Aké taktiky by sme tam mohli vidieť?“ dodal Anderson.
- Značky
- Gary Anderson