S týmto chcú poraziť Red Bull? Gary Anderson krúti hlavou nad vylepšeným Ferrari
Ferrari si do Španielska prinieslo nový balík komponentov, čo určite povzbudí fanúšikov talianskej stajne. Nie všetci sú však z nového vzhľadu monopostu SF-23 nadšení. Bývalý technický riaditeľ Jordanu Gary Anderson skôr ohrnul nosom. A kladie dôležitú otázku: Ako si Ferrari predstavuje, že s takýmto monopostom porazí červených býkov?
Pred rokom sme mali na štartovom rošte prekvapivo rozdielne monoposty. Mercedes mal svoj koncept “bez bočníc”, Ferrari s “vaničkou” na hornej strane, a Red Bull svoje podseknuté a zvažujúce sa bočnice, ktoré sa dnes ukazujú ako najlepšie. Aspoň si to myslia súperi, ktorí zanechali svoje koncepcie a pomaly kopírujú červených býkov.
Bývalý technický riaditeľ Jordanu Gary Anderson sa hneď od začiatku pozeral na monopost z Maranella pozeral cez prsty. Auto mu pripomínalo prácu dvoch partií inžinierov, ktorí zabudli medzi sebou komunikovať; jedna partia pripravovala prednú časť auta, druhá tú zadnú. Pár týždňov pred štartom sezóny sa tieto partie mali stretnúť a pokúsiť sa “zlepiť” svoje polovice, ako keď dve partie stavajú most, no nakoniec si uvedomia, že sa vychýlili o pár metrov.
Gary Anderson dnes svoje slová berie späť. Aj keď koncepcia Ferrari nebola najlepšia, predsa len mala niečo do seba. “Keď som na začiatku roka 2022 prvýkrát zbadal, ako Ferrari pristúpilo k novým pravidlám, mal som pocit, že ich koncepcia nie je jednotná odpredu až dozadu,” pripúšťa vo svojej analýze pre The Race. “Postupom času som začal badať, ako sa snažia udržať prúd vzduchu nad bočnicami a nasmerovať ho k centrálnej línii monopostu, aby pomohol difúzoru a zadnému priečnemu krídlu.”
Scuderia vyviedla bývalého inžiniera z omylu, a teraz… “Ferrari to všetko teraz vyhodilo von oknom a vybralo si bočnice, ktoré sa viac podobajú Red Bullu, so zvažujúcim sa horným profilom.”
Toto riešenie má niekoľko nesporných výhod, uznáva Anderson. “Medzi karosériou okolo prevodovky a vnútornou stranou zadnej pneumatiky chcete dosiahnuť maximálny prietok vzduchu. Čím je prietok väčší, tým viac vyťažíte z difúzora a priečneho zadného krídla.”
“Avšak, ak vzduch obteká bočnice a následne prichádza do oblasti coca-colovej fľaše, veľmi ľahko môže dôjsť k problémom so separáciou prúdenia, keď je monopost v zákrute vychýlený z priameho smeru,” poukazuje na potenciálne problémy starého riešenia Ferrari. “To má za následok pretáčavosť a stratu priľnavosti v zadnej časti. Ak prúd vzduchu nasmerujete ponad bočnice, riziko je menšie.”
V každom prípade nové bočnice Garyho Andersona nenadchli. V mnohých smeroch sa podobajú na riešenie Red Bullu, a hoci určite nie sú jasnou kópiou, expert na techniku F1 nevidí žiadnu vychytávku, ktorá by mala dostať červených pred červených býkov.
“S výnimkou hrany podlahy mi tieto vylepšenia prídu len ako snaha niečo zmeniť. Nie sú to logické vylepšenia, ktoré by prichádzali z veterného tunela a vývoja v počítačových simuláciách CFD. Nevidím nič, čo by z tohto auta malo spraviť premožiteľa Red Bullu,” znie Andersonovo hodnotenie.
Ani v tréningoch sa tento premožiteľ neukázal. Verme, že Gary Anderson sa mýli a Ferrari dokáže potrápiť Red Bull aspoň na niektorých pretekoch.