logo F1online.sk

Tím Alfa Romeo pritiahol len v tejto sezóne 32 nových partnerov

Kuan-jü Čou
© DPPI/Alfa Romeo
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík16. 8. 2022

Aký veľký boom zažíva Formula 1? Nuž, skúsime to ukázať na celkom peknej prípadovej štúdii istého tímu zo stredu poľa, ktorý len v tejto sezóne uzavrel nové dohody s celkovo 32 novými partnermi. Iste, nie všetci tímu pomôžu finančne, veď tím Alfa Romeo, o ktorom tu hovoríme, stále nedokázal celkom naplniť rozpočtový strop. 32 je však vysoké číslo, hlavne keď uvážime, že je reč len o pár mesiacoch sezóny 2022.

Ako je to vôbec možné? Hovoríme tu o 32 spoločnostiach, ktoré v tomto roku získali titul „oficiálneho partnera“. Patria medzi nich síce aj dodávatelia a technologickí partneri, ktorých by malo byť presne šesť, ale to nič nemení na skutočnosti, že po investičnej stránke sa Formula 1 práve nachádza v zlatej ére.

„Možno sa čudujete, ako je možné, že tím s toľkými sponzormi stále nedokáže naplniť rozpočtový strop – vzhľadom na nedávne zvýšenie mu možno chýba aj desať miliónov dolárov. Počet sponzorov však nemusí nevyhnutne korelovať s celkovými príjmami, čiastočne preto, že nie každý partner prichádza s kešom, ale aj kvôli tomu, že zopár ich má neziskový a charitatívny charakter, ako napríklad Save the Children a PATH. Niektorí partneri tiež miesto peňazí poskytujú služby,“ píše portál The Race.

Zoznam partnerov tímu Alfa Romeo získaných v roku 2022 a ich sektor:

  • AMX – mliečne výrobky,
  • Aximtrade – finančné služby,
  • Camozzi – výroba,
  • DRF Bets – stávkovanie,
  • Everdome – metaverse,
  • Floky – kryptomeny,
  • Hyland – cloudové služby,
  • Modere – zdravie a wellness,
  • PATH – zdravotná starostlivosť,
  • Rebellion Timepieces – hodinky,
  • Seagate – ukladanie dát,
  • Sensetime – umelá inteligencia,
  • Web eyewear – okuliare,
  • WhistlePIg – whisky,
  • Z Capital Group – rizikové investície,
  • Cielo – keramika,
  • Ciesse Piumini – móda,
  • Curam Domi – domáca starostlivosť,
  • Delsey – batožiny,
  • Georg Fischer – výroba,
  • JigSpace – softvér pre rozšírenú realitu,
  • Puma – športové oblečenie,
  • REPX – finančné technológie,
  • Sabalt – bezpečnosť v automobilovom priemysle.

Dodávatelia a ich sektor:

  • ASSOS – športové oblečenie,
  • Ferrari Trento – šumivé víno,
  • Protec – starostlivosť o auto.

Technologickí partneri:

  • AM Solutions – 3D tlač,
  • EOS – výrobné riešenia,
  • SAP – softvér.

Ako vidíte, nie je toho vôbec málo. Ako sa to teda podarilo? Nuž, v hre je viacero faktorov. Nový čínsky jazdec síce v tomto smere nebol kľúčovou skutočnosťou, keďže čínskych spoločností nájdete v zozname veľmi málo, ale aj Kuan-jü Čou v tom predsa zohral svoju úlohu. Je to však v prvom rade dôsledok rastúcej popularity F1 na celom svete.

„Je to kombinácia viacerých vecí,“ priznal šéf stajne Frédéric Vasseur. „Iste, svoju rolu v tom zohráva aj Čou efekt a boli sme schopní pritiahnuť nových sponzorov vďaka jeho prítomnosti.“

„Povedal by som však, že nemáme príliš veľa čínskych partnerov. Sú to skôr európske spoločnosti, ktoré sa chcú rozšíriť do Číny, než čínske spoločnosti, ktoré chcú prísť do Formuly 1.“

„Nedávno sme podpísali prvého čínskeho sponzora, čo je dobrý krok. Je to však zložité, keď nemáte preteky v Číne,“ hovorí Vasseur. „Hlavnou príčinou je, že Formula 1 rastie vo všetkých oblastiach, takže má väčší dosah. Máme slušné číslo nových sponzorov z USA.“

Novými čínskymi sponzormi, na ktorých Vasseur narážal, je spoločnosť Sensetime, ktorá sídli v Hongkongu. Taktiež čínska mliekarenská spoločnosť AMX, ktorá sa k tímu pripojila ešte pred začiatkom sezóny.

Je tiež dôležité poznamenať, že čínsky výrobca počítačov Lenovo sa pred sezónou stal partnerom Formuly 1, hoci táto firma nie je v tomto športe žiadnym nováčikom. Jej opätovný návrat je však primárne dôsledkom príchodu prvého čínskeho pretekára do F1. Čou tak so sebou možno nepriniesol okamžitý nával čínskych spoločností, ale jeho prítomnosť má nemalý vplyv. Môže pritom ešte vzrásť s plánovaným návratom Veľkej ceny Číny do kalendára v budúcom roku.

Zaujímavé je aj to, že Vasseur poukázal na rastúci záujem amerických firiem. „Máme novú generáciu mladých fanúšikov, čo veľmi pomáha,“ uviedol Vasseur.

Ten je vo vedení tímu, ktorý patril od úvodu hybridnej éry k tým úplne najslabším, od roku 2014 je jeho maximom ôsme miesto. No ani Sauber nemá v roku 2022 problém získať portfólio partnerov, ktorí mu umožnia tím posilniť. Síce sa nemôže rovnať megalománskym zmluvám, ktoré pred touto sezónou uzavrel napríklad Red Bull, ale pre tím ako je tento aj tak predstavuje nemalú pomoc.

Súvisiace články