logo F1online.sk

Sauber ako Red Bull Racing? Stroskotalo to na kauze Räikkönen vs. Bernoldi

Kimi Räikkönen a Peter Sauber
© Twitter/Alfa Romeo Racing
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík13. 8. 2022

História Formuly 1 je plná zaujímavých príbehov. Jej stabilnou súčasťou sú aj spoločnosti Petronas a Red Bull. Obe vstúpili do Formuly 1 v rovnakom čase a s rovnakým tímom. Neboli to pritom „len“ sponzori, ale tiež investori a spolumajitelia švajčiarskej stajne Petra Saubera. Dnes patria k najviditeľnejším spoločnostiam v F1 a v tomto článku rozpovieme príbeh o tom, ako sa spolupráca švajčiarskeho tímu a výrobcu energetických nápojov rozpadla.

Petronas i Red Bull začínali ako významní partneri tímu Sauber a vstúpili doň aj vlastnícky. Medzi rokmi 1996 a 2004 niesla stajňa z Hinwilu príznačný názov Red Bull Sauber Petronas. Desaťročná spolupráca Red Bullu a Sauberu začala v roku 1995, keď Dietrich Mateschitz kúpil väčšinový podiel v stajni.

V rovnakom čase sa „nalodil“ aj Petronas ako nový titulný sponzor Sauberu. Dôležitá finančná injekcia tím stabilizovala a pomohla mu prežiť, hoci stále sa nedá hovoriť o tom, že by sa vďaka tomu premenil na veľkú stajňu.

Pred rokom 1997 však mal Sauber veľké plány. V spolupráci s Petronasom sa usiloval o vývoj vlastných motorov pre svoje monoposty. Kým ich dokončia, malo tímu dodávať pohonné jednotky Ferrari. Žiaľ, kvôli ekonomickej kríze v Ázii nebol tento plán nikdy uvedený do reality.

Až do roku 2005 tak používal tím motory Ferrari prekrstené na Petronas. Sauber v licencii vyrábal takmer všetky súčiastky, ktoré na stavbu týchto motorov potreboval. Vo výsledku tak boli prakticky úplne identické s tými, ktoré poháňali monoposty červeného tímu. Tieto pohonné jednotky vyrábala spoločnosť Sauber Petronas Engineering, ktorej 60-percentný podiel vlastnil Sauber a 40-percentný mal v rukách malajský Petronas.

Tento príbeh však nie je o bohatej ceste Petronasu a Red Bullu vo Formule 1, ale udalostiach z rokov 2000 a 2001, na ktoré si nedávno v podcaste Beyond The Grid zaspomínal aj športový riaditeľ tímu Alfa Romeo Beat Zehnder. Ten pre švajčiarsky celok pracuje už od 80. rokov a všetko to sledoval takpovediac z prvého radu.

„Red Bull sme pili vo dne v noci,“ spomína so smiechom Zehnder. „Nebol to však len Red Bull, ale aj Petronas, myslím, že tí prišli v polovici roka 1994. Vtedy nás tak sponzorovali dvaja možno najväčší sponzori súčasnej F1 a obaja začínali s naším tímom. Boli to fantastické časy.“

„Od Red Bullu sme získali finančné krytie, vďaka ktorému sme motoršport mohli skutočne robiť. Pre Red Bull to bol príbeh plný úspechov. Táto firma bola založená tuším v roku 1987 a prvých pár rokov sa predával iba v Rakúsku a Maďarsku, ale vďaka širokému partnerstvu s nami si túto spoločnosť všimli na celom svete,“ hovorí švajčiarsky inžinier.

„Bola to mladá a dynamická spoločnosť. Mali sme veľmi úzke styky s Dietrichom Mateschitzom, ktorý celkom často chodil na preteky. Mám s ním len tie najlepšie spomienky,“ dodal Zehnder.

Ako však všetci vieme, nech bolo toto partnerstvo akokoľvek úspešné, nebolo večné. Rozpad začal pred rokom 2001, keď sa Peter Sauber rozhodol angažovať neznámeho a veľmi neskúseného Fína Kimiho Räikkönena, a to napriek hlasným protestom zo všetkých strán. Nepáčilo sa to mnohým, dokonca ani jeho kľúčovému partnerovi. Petrovi Sauberovi sa však toto rozhodnutie podarilo napriek všetkému pretlačiť.

Kimiho prvý test so Sauberom v Mugelle je široko známa historka. Neskúsený mladík, ktorý dovtedy riadil iba maličkú Formulu Renault si s ohromujúcim monopostom nedokázal fyzicky poradiť. Mohol zajazdiť tak štyri kolá, potom sa vrátil do boxov a okamžite sa zveril do opatery fyzioterapeuta, ktorý ho medzi jazdami dával dohromady. Dodnes sa zdá takmer nepochopiteľné, že Peter Sauber urobil toto rozhodnutie, ktorým rozhneval prezidenta FIA Maxa Mosleyho a svojho kľúčového partnera.

„Na konci dňa vedel, že je pod mojím drobnohľadom,“ spomínal na ten deň v Mugelle Peter Sauber. „Obuli sme mu čerstvú sadu pneumatík a znížili množstvo paliva. Vedeli sme, že čerstvé pneumatiky znamenajú tak sekundu k dobru a menej paliva ďalšiu sekundu. Nič sme mu však nepovedali. V prvom kole bol o sekundu rýchlejší, v druhom zrýchlil ešte o jednu sekundu. Veľmi pôsobivé. Odletel som domov a spolu s Willym Rampfom (vtedajším technickým riaditeľom Sauberu, pozn. red.) sme sa ho rozhodli podpísať,“ dodal Sauber.

Miesto tak dostal neskúsený Fín, ktorý si za svoj jediný test ani nezaplatil, čo vtedy bola (a dodnes je) bežná prax. V Red Bulle neboli vôbec spokojní. Spoločnosť totiž pretláčala do kokpitu Sauberu svojho „koňa“ – Brazílčana Enriqueho Bernoldiho, ktorý v roku 2000 pôsobil ako testovací pilot Sauberu. Napriek tomu, že mal dosť skúseností a v tom čase jazdil s výkonnejšou Formulou 3000, v priamom porovnaní s neskúseným Räikkönenom bol práve on tým pomalším. Red Bull a Dietrich Mateschitz pretláčali Bernoldiho hlavne na radu svojho poradcu Helmuta Marka. Bezúspešne.

„Bernoldi skrátka nebol dosť dobrý,“ spomína Sauber. „Helmut Marko však bol pevne presvedčený o svojom úsudku a povedal Dietrichovi Mateschitzovi, že Willy Rampf podvádzal a dal Bernoldimu viac paliva a zlé pneumatiky, aby ho tým spomalil. Marko v tomto celom zohral veľmi negatívnu úlohu, naozaj veľmi negatívnu. Mateschitz uveril všetkému, čo mu Marko povedal, našťastie, s Dietrichom som mal dobré vzťahy.“

Bernoldi sa s pomocou Red Bullu do Formuly 1 predsa len dostal a v roku 2001 získal vďaka sponzorským peniazom rakúskej spoločnosti sedačku v tíme Arrows. S ňou o rok neskôr zažil aj jej krach a tým jeho kariéra vo Formule 1 prakticky skončila. Táto epizódka však mala na vzťah Sauberu a Red Bullu veľmi negatívny dopad, a to napriek faktu, že následné udalosti dokonalo potvrdili správnosť úsudku dua Sauber – Rampf a nesprávnosť úsudku Helmuta Marka. Z plánu premeniť Sauber na Red Bull Racing tak zišlo.

„Myslím, že áno,“ odpovedal Zehnder na otázku, či bola šanca, aby súčasný Red Bull bol sčasti švajčiarskym tímom sídliacim v Hinwile.

„Celý projekt však padol na tej veci s Kimim a Enriquem Bernoldim, pretože Red Bull tlačil na to, aby sa do sedačky dostal Enrique, ktorý vtedy jazdil vo Formule 3000. V roku 2000 ma Peter Sauber požiadal, aby som Enriqueho nasledoval na každé preteky sezóny. Sedel som na boxovom múre a musím povedať, že som si naozaj nebol istý jeho motiváciou,“ spomína Zehnder.

„Prečo chcel byť pilotom Formuly 1? Bolo to preto, lebo chcel mať voľný vstup do najväčších nočných klubov? Aspoň taký som z neho mal pocit. Potom sa Peter Sauber z nejakého dôvodu rozhodol dať Kimimu šancu a zavolať ho na test. Dodnes pritom nedokážeme vysvetliť, prečo to Peter vlastne urobil. Veď normálne vás každý manažér skontaktuje a povie vám, že má najväčší talent tejto dekády a máte mu dať šancu na teste.“

„Nakoniec sme sa rozhodli, že to skúsime s Kimim a nie s Enriquem. Myslím si, že na tomto skončila celá myšlienka o tom, aby sa zo Sauberu stal Red Bull Racing. Potom sa Didi Mateschitz, ktorý bol väčšinovým akcionárom spoločnosti, rozhodol stiahnuť a predať svoje podiely do rúk Credit Suisse,“ dodal Zehnder.

Ako sa hovorí, zvyšok je história. Nepravdepodobná súhra okolností viedla k jednej z najúspešnejších sezón v dejinách Sauberu a mladý Kimi hral v tomto príbehu dôležitú rolu. Dodnes je ťažké vysvetliť niektoré rozhodnutia, ktoré vtedy Peter Sauber urobil.

Vtedajší Räikkönenov manažér David Robertson povedal Petrovi Sauberovi to, čo v živote počul hádam stokrát. „Mám pre vás najväčší talent nasledujúcej dekády!“ Ako je možné, že sa Peter rozhodol dať šancu neznámemu a neskúsenému Fínovi, ktorý mu navyše za cenný test nezaplatil ani cent?

„Nikdy predtým som Davida nestretol. Skrátka povedzme, že to dokázal excelentne predať. Nemali sme peniaze a normálne, keď dáte mladému jazdcovi šancu testovať, tak na tri dni a necháte si za to zaplatiť. Robertson mi povedal, že tento chalan je veľmi, veľmi jedinečný a potrebuje tri dni. Samozrejme, nezaplatili ani cent. Doteraz nerozumiem tomu, ako som s tým mohol súhlasiť,“ krútil s odstupom dlhých rokov hlavou Sauber.

Súvisiace články