logo F1online.sk

FIA monitoruje limity trate kamerami. Gasly žiada férovejší systém

Pierre Gasly
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala7. 8. 2022

Medzinárodná automobilová federácia si pred štartom sezóny vypočula tímy a splnila im ich želanie: Limity trate sú od marca definované len a len bielou čiarou, navyše už nerozlišujeme zákruty, v ktorých sa jej prekračovanie bude a v ktorých nebude trestať. To však so sebou prináša problémy, upozorňuje Pierre Gasly, ktorý má pocit, že už doplatil na pomerne amatérsky systém kontrolovania limitov trate.

Pierre Gasly v kvalifikácii na VC Maďarska vypadol už v Q1 po tom, čo mu komisári vymazali kolo za prekročenie bielej čiary. Incident sa mal odohrať v piatej zákrute, kde riaditeľstvo pretekov na posudzovanie limitov trate používalo bezpečnostné kamery z okruhu.

V rovnakej zákrute sa len o pár minút neskôr stalo niečo nezvyčajné. Sergio Pérez najskôr prišiel o svoj čas, no keď sa v priamom prenose objavili opakované zábery z inkriminovaného prejazdu, bolo evidentné, že kolesami bol stále na čiare. Riaditeľstvo pretekov sa teda na zábery pozrelo opäť a Pérezovi čas vrátilo.

Keďže Pierre Gasly sa po štarte z boxovej uličky dokázal prebojovať až na dvanáste miesto, po víkende lamentoval nad tým, čo by bolo keby… Keby postúpil aspoň do Q2, AlphaTauri mohla získať body.

“Stále ma to dosť hnevá,” hovorí v rozhovore pre motorsport.com Pierre Gasly pochybujúc, či vymazanie jeho času bolo správne. “Pretože z toho, čo som videl, a z emailov je dosť diskutabilné, či som bol na trati alebo mimo nej. Niečo podobné sa stalo Júkimu a Checovi, pritom z ich palubných záberov bolo zjavné, že sú ešte na trati.”

Francúzsky jazdec prezradil, že v nedeľu pred pretekmi viedol dlhú debatu s riaditeľmi pretekov Nielsom Wittichom a Eduardom Freitasom. Limity trate sa už rozoberajú naozaj všade, nie len na brífingoch či stretnutiach Jazdeckej asociácie pretekárskych jazdcov GPDA.

Po novom aj pri súkromných rozhovoroch. “V nedeľu ráno som 40 minút strávil debatujúc s Nielsom a Eduardom v snahe nájsť nejaký iný spôsob, aby boli všetci spokojnejší. Momentálne majú obrovské množstvo práce a vôbec si neuľahčujú život. Je zjavné, že v piatej zákrute to nemali technicky dostatočne zvládnuté, aby limity trate posudzovali čo najférovejšie.”

“Len sme sa bavili o riešeniach do budúcna, aby sme ich kontrolovali konzistentnejšie. Oni boli celkom otvorení a očakávali spätnú väzbu. Vrátim sa k ostatným jazdcom a porozmýšľame, či by sme im vedeli navrhnúť nejaké riešenie,” prezradil Gasly.

Sledovať limity trate pomocou kamier má ďaleko od optimálneho riešenia. Na jednej strane riaditeľstvo pretekov môže nejaký incident prehliadnuť, na druhej samotné prekročenie posudzuje omylný človek a z kamery niekedy nedokáže presne zhodnotiť, či je auto o milimeter pred alebo za čiarou. Potenciálnym riešením by bolo minimálne na kritických miestach nainštalovať senzory, ktoré každý prejazd posúdia automaticky a s presnosťou, ktorej sa ľudské oko nevyrovná.

Sergio Pérez mal len to šťastie, že sa objavil pohľad aj z iného uhla a režisér ho zaradil do priameho prenosu. Zato Gasly sa musel zmieriť s realitou. “Áno, používali zábery z bezpečnostných kamier, v mojom prípade sa už žiadne ďalšie neobjavili. Checo mal palubné zábery, u mňa bola z nejakého dôvodu zapnutá kamera v prilbe, čo neumožnilo skontrolovať pohľady z iných kamier.” Monopost totiž počas jazdy nedokáže vysielať zábery z viac než jednej kamery. “Ja som tie zábery (z bezpečnostných kamier, pozn. red.) videl a podľa mňa sú diskutabilné.”

“Z môjho pohľadu by to malo fungovať takto: Buď máte správne nástroje na to, aby ste to posudzovali férovo, alebo to nerobte vôbec. O tomto sme debatovali. Viem, že na budúcu sezónu už zvažujú iné možnosti, no teraz som na to doplatil ja,” povzdychol si napokon.

Súvisiace články