logo F1online.sk

Verstappen odchádza z Maďarska s víťaznou trofejou, Ferrari s depresiou

Max Verstappen
© Twitter/Red Bull Racing
Milan Kubala
Milan Kubala31. 7. 2022

Maxovi Verstappenovi sa v Maďarsku podarilo niečo, čo sa v celej histórii podujatia stalo len dvakrát: Preteky vyhral z horšej ako štvrtej pozície na štarte. Holanďan v nedeľu vyrážal do veľkej ceny z desiatej priečky. Vďaka skvelej jazde, ale aj pomoci zo strany Ferrari sa Holanďan dostal až na najvyšší stupienok pre víťazov, na ktorom mu robili spoločnosť piloti Mercedesu. Ferrari opäť totálne prepadlo, fiasko takýchto rozmerov sa len tak nevidí.

Red Bull rozhodne nemal jednoduché preteky. Max Verstappen sa po štarte dokonca prepadol, keďže v prvej zákrute zostal zaseknutý. Následne si však poradil s viacerými autami zo stredu poľa a mohol sa koncentrovať len na súboj o prvú šestku.

V ňom sa mu darilo veľmi dobre, no v prvej polovici pretekov sa nezdalo, že by mal útočiť na úplné čelo. Mattia Binotto v rozhovore pre Sky Sports vyhlásil, že rýchlosť Maxa Verstappena mu nerobí žiadne starosti, pretože jazdí rovnako rýchle kolá ako jeho piloti.

Vtom však Red Bull povolal Maxa Verstappena do boxov druhýkrát. Hoci Ferrari malo vpredu slušný náskok, okamžite na Red Bull zareagovalo. Boxový múrik rozhodol, že Charles Leclerc by mal prezuť na tvrdú zmes, keďže v úvodných dvoch stintoch obul mediumky, a pokúsiť sa dôjsť až do cieľa.

Aj tak to bolo len ťažko pochopiteľné rozhodnutie, keďže pred Leclercom túto zmes obuli Haasy, Alpiny aj Alfy Romeo a na žiadnom monoposte hardy nefungovali tak, ako sa čakalo. Prečo stratégovia predpokladali, že práve na Monačanovom aute tieto gumy zafungujú? To bude otázka na vedenie stajne.

Tak či onak, Charles Leclerc na “betónových pneumatikách”, ako ich nazval Martin Brundle, nemal žiaden grip ani trakciu. Max Verstappen si s ním v 41. kole pomerne ľahko poradil a hoci v predposlednej zákrute spravil hodiny a spadol späť za Ferrari, opäť ukázal svaly a dostal sa dopredu.

Úradujúci majster sveta začal naháňať Lewisa Hamiltona, ktorý sa medzičasom dostal na čelo vďaka tomu, že ešte neabsolvoval posledný pitstop. Po ňom už Verstappen nemal ťažkú úlohu, vpredu si vypracoval desaťsekundový náskok a prišiel si po víťaznú trofej.

Druhé miesto získal spomínaný Lewis Hamilton, ktorý si po poslednej zastávke spravil zo súperov trhací kalendár. Carlosa Sainza sťahoval o viac než sekundu na kolo a neskôr prekonal aj Georgea Russella v priamom súboji o druhú pozíciu.

Carlos Sainz skončil štvrtý, najmä vďaka rozhodnutiu neobuť tvrdú zmes. Španiel si v druhom stinte pýtal mäkké pneumatiky a podľa toho manažoval stredne tvrdú zmes. Aj keď Ferrari dvakrát pokazilo jeho pitstop, nakoniec obsadil štvrté miesto.

Charles Leclerc nakoniec spadol až za druhý Red Bull v rukách Sergia Péreza. Monačan mal pritom skvele rozbehnuté preteky. Prvý stint v porovnaní so Sainzom natiahol, keďže Španiel musel reagovať na Georgea Russella, a vďaka skvelým kolám sa po zastávke dostal pred neho.

V druhom stinte najskôr šetril pneumatiky, ale potom to na Georgea Russella rozbalil. Po niekoľkých kolách pokusov musel Mercedes kapitulovať a pilot Ferrari si vpredu vyjazdil päťsekundový náskok. A hoci na vysielačke hlásil, že chce stint natiahnuť, lebo sa na gumách cítil lepšie, Ferrari rozhodlo inak. Leclerc “vyfasoval” hardy.

Prezutie na mäkkú zmes bol už len posledný pokus aspoň niečo zachrániť. V závere sa Leclerc dotiahol na Sainza s Pérezom, ale na predbiehací manéver mu už nezostal čas a možno ani pneumatiky.

Lando Norris dnes porazil oba Alpiny, ktoré sa pokúsili o jednozastávkovú stratégiu. McLarenu uľahčili život hneď na štarte, keď spadli za Lewisa Hamiltona, a na tvrdej zmesi sa pohybovali až v druhej desiatke.

Posledný bodík si dnes vybojoval Sebastian Vettel.

Z pretekov odstúpil len Valtteri Bottas, ktorému pár kôl pred koncom vypovedala službu pohonná jednotka.

Max Verstappen vstupuje do letnej prestávky s 80-bodovým náskokom na Charlesa Leclerca.

https://pbs.twimg.com/media/FZAK0f0XwAQ4hqW?format=jpg&name=medium