Duch pravidiel? Určite už všetci kopírujú zadné krídlo Aston Martinu, hovorí Permane
Keď zbadáte na súperovom aute šikovnú vychytávku, na ktorú ste pri čítaní pravidiel ani nepomysleli, vyslovte čarovné zaklínadlo ‘Duch pravidiel!’ a už len čakajte, kým prídu muži z FIA a začnú uvažovať o jej zákaze. Pre každý prípad ju však začnite vyvíjať aj vy sami. To sa podľa športového riaditeľa Alpinu Alana Permana práve deje v továrňach deviatich tímov po tom, čo zbadali nové zadné krídlo Aston Martinu.
Asi nikomu netreba vysvetľovať, že tímy majú známeho “ducha pravidiel” na saláme, no ak im má pomôcť zakázať nejakú novinku na súperovom monoposte, vyrobia mu piedestál a postavia ho naň. V tejto sezóne sme to mohli sledovať už pri bočných nárazových štruktúrach Mercedesu či podlahách Ferrari a Red Bullu.
Aj v prípade nového zadného krídla Aston Martinu so šikovnými napodobeninami koncových líšt z minulých sezón sa už niekoľko tímov ozvalo, že takéto riešenie ide proti duchu pravidiel. Platí totiž, že za takto navrhnutým zadným krídlom sa tvoria silnejšie víry ako za štandardným riešením.
Tentoraz však súperi na jeho zákaz netlačia až tak intenzívne, ako by sa možno spočiatku čakalo. Ide totiž o novinku, ktorú môže každý tím nasadiť na svoj monopost relatívne ľahko, keďže nejde o kľúčový prvok filozofie auta.
A takmer všetci sa už o to pokúšajú nedbajúc na ducha pravidiel, vyhlásil v sobotu Alan Permane, športový riaditeľ Alpinu. “Môžem vám sľúbiť, že deväť ďalších tímov už rozbehlo simulácie CFD. Viem si predstaviť, že ak je toto riešenie rýchlejšie, tak ho uvidíte na autách týchto deviatich tímov.”
“Nevidím dôvod, prečo by sa to nemalo stať, pokiaľ je to celkom legálne. Rozumiem tomu argumentu o cieľoch pravidiel, ale my chceme mať len rýchle a spoľahlivé autá. Toto je na pleciach FIA a Formuly 1, aby usúdili, či sa obchádza tento cieľ. Pochybujem však, že by sa s tým pre tento rok niečo dalo spraviť. Som si istý, že ak je to rýchlejšie, veľmi skoro uvidíte viac kópií,” nechal sa počuť 55-ročný Brit.
Pretekový riaditeľ Ferrari Laurent Mekies má na vec rovnaký pohľad ako jeho kolega z Alpinu. “Ak sa na to pýtali FIA a ona im povedala, že je to legálne, tak to vyskúšajú všetci. Ak je to rýchlejšie, objaví sa to na autách.”
Šéfa Red Bullu Christiana Hornera táto situácia aj celkom pobavila, keďže tím známy svojimi “plagiátorskými” zručnosťami vymyslel niečo nové. “Myslím, že dôležité je, aby to vyhovovalo pravidlám. Otvára to nové a zaujímavé možnosti. Možno konečne my niečo skopírujeme z Aston Martinu a nie naopak, nikdy neviete.”
Zástupcovia FIA a F1 už uprostred minulej sezóny odkazovali tímom, aby si zbytočne nič nenechávali len pre seba a komunikovali s regulačným orgánom. Vedenie totiž nebude váhať, pokiaľ na aute objaví niečo, čo podkopáva ciele pravidiel, a bude sa to snažiť zakázať.
V Aston Martine však nemajú obavy. “Keď vyvíjate nové zadné krídlo alebo pracujete na nejakom nápade, neukážete im ho na poslednú chvíľu,” vysvetľuje Mike Krack, šéf Aston Martinu. “Počas celého vývoja sme boli v kontakte s FIA, aby sme zistili, či niečo takéto je akceptovateľné. A je. Toto bol moment, keď sme si povedali, že ideme do toho.”
“A v konečnom dôsledku si myslím, že toto nie je nič špeciálne. Je to len interpretácia pravidiel, na základe ktorých sme vyvinuli toto krídlo spolupracujúc s FIA. Nerobí mi starosti ani žiadna superväčšina, zmeny pravidiel alebo či sú takéto riešenia povolené. Vysporiadame sa s tým,” odkázal.