logo F1online.skF1online.sk

Schumacherovi pomohli k titulom v Benettone, dnes sú obaja šéfmi tímov

Alan Permane a Jonathan Wheatley
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík22. 7. 2025

Formula 1 občas napíše nevídané príbehy. Tento šport si cení úsilie o dokonalosť a poctivú prácu. Nemusíte byť nevyhnutne človek s najlepším vzdelaním, dôležité sú tvrdá práca a výsledky. Nikto toho nie je lepším príkladom než dvaja súčasní šéfovia tímov Alan Permane a Jonathan Wheatley.

Je to neuveriteľné pomyslenie, aký obrovský vplyv mala a stále má víťazná partička Michaela Schumachera z 90. rokov. Jean Todt, Ross Brawn, Rory Byrne, Pat Symonds, Aldo Costa, James Allison, Nikolas Tombazis, Mattia Binotto, Andrea Stella, Stefano Domenicali a mnohí ďalší. Tí všetci zastávali funkcie na rôznych úrovniach počas dominancie Ferrari na začiatku nového tisícročia a mnohí sú dodnes aktívni vo Formule 1.

Niektorí boli mladí a začínajúci manažéri či inžinieri, iní boli na samom vrcholku pyramídy. Michael viacerých priviedol z Benettonu do Ferrari. V rokoch 1994 a 1995 si novou najväčšou hviezdou Formuly 1 pripíjali aj dvaja mladíci Alan Permane Jonathan Wheatley. Vtedy sa o nich nepísalo, keďže mali na starosti „čiernu robotu“, ktorá sa zriedkakedy dostane na titulky. Aj keď nenasledovali Schumachera do Ferrari, obaja ukázali, že boli predurčení na vrcholové funkcie.

Dnes sú bývalý druhý mechanik Benettonu Wheatley a bývalý inžinier elektroniky Permane v exkluzívnom desaťčlennom klube šéfov tímov Formuly 1. Keď Laurent Mekies zaujal po Christianovi Hornerovi miesto šéfa Red Bullu, rakúska spoločnosť dosadila Permana na stoličku šéfa Racing Bulls.

Na Instagrame mu gratuloval aj šéf Sauberu Jonathan Wheatley, ktorý priložil aj ich fotografiu z osláv titulu v roku 1995. „Prešli sme si dlhú cestu!“ napísal Wheatley.

Permane v rozhovore pre Motorsport.com súhlasne prikyvuje. „Spoločne sme vyrástli,“ povedal Angličan. „Obaja sme pracovali na Michaelovom monoposte. Ja som bol inžinier elektroniky, Jonathan druhý mechanik. Tu začalo naše priateľstvo.“

„Pracovali sme spolu dlhé roky, najprv v Benettone, potom v Renaulte. On sa neskôr presunul do Red Bullu a teraz je súčasťou projektu Audi,“ dodal Permane.

Ten bol zamestnancom stajne z Enstone neuveriteľných 35 rokov, ale potom sa aj on stal obeťou ďalšej zo série čistiek. Po mužovi s jeho skúsenosťami okamžite siahol Red Bull, ktorý z neho urobil športového riaditeľa sesterského Racing Bulls. Aj keď je to funkcia, ktorá sa nachádza len o stupienok nižšie pod šéfom tímu, Alan podľa vlastných slov nikdy nemal ambíciu viesť celú stajňu.

Martin Trenkler

„Úprimne, nie. Vždy ma oveľa viac zaujímali technické alebo športové záležitosti. Avšak stalo sa a ja si to užívam. Bude to pre mňa veľká výzva, ale veľmi sa na ňu teším,“ dodal Permane.

Ten bude v Racing Bulls naďalej plniť nemálo zo svojich starých úloh. Tím totiž nevymenoval na jeho miesto nového športového riaditeľa. Časť jeho kompetencií však prevezme hlavný pretekový inžinier Mattia Spini. „Momentálne funkciu neobsadíme a nepristúpime k okamžitým zmenám,“ vysvetlil Permane.

„Mattia bude povýšený. Je to excelentný pretekový inžinier a je ochotný prevziať viac zodpovednosti. Nevyhnutne budem do týchto úloh zapojený viac ako Laurent predo mnou, minimálne zo začiatku, aby som sa uistil, že prechod povinností bude hladký. Nerobí mi to však starosti. Traťový tím medzi Milton Keynes a Faenzou je veľmi silný,“ dodal nový šéf Racing Bulls.

Súvisiace články

Diskusia