logo F1online.skF1online.sk

Ricciardovi jeho skúsenosti skôr uškodili, myslí si Permane

Daniel Ricciardo
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík11. 1. 2025

Je možné, aby niektorí jazdci odrazu pôsobili dojmom, akoby zabudli jazdiť? Dnešná Formula 1 je veľmi komplexná a niekedy to vyzerá, ako keby vám skúsenosti boli skôr na škodu než na úžitok. Podľa pretekového riaditeľa Racing Bulls Alana Permana sa niečo podobné stalo aj Danielovi Ricciardovi.

Austrálsky pretekár zažil veľmi nevydarený záver kariéry. Iste, jeho trápenie začalo už po prestupe do McLarenu, ale pôsobenie v RB bolo posledným klincom do rakvy v jeho kariére. Jeho posledný pokus o reštart v sesterskom tíme Red Bullu len potvrdil slová pochybovačov. Ako je však možné, že v minulosti, najmä v rokoch 2014 a 2016, sa vďaka svojim výkonom zaradil k najlepším a najžiadanejším pilotom na rošte?

Na otázku, či vie, prečo sa Ricciardo tak veľmi trápil s monopostom VCARB-01, odpovedal ostrieľaný inžinier pre Motorsport.com jednoznačným: „Úprimne, neviem.“

Keď niekto ako Alan Permane, s 35-ročnými skúsenosťami vo Formule 1, odpovie týmto štýlom, viete, že situácia bola naozaj bezútešná. „Ja to neviem a ani on to nevie. Sedeli sme spolu, rozprávali sa a snažili sa na to prísť. Určite som sa bál, že až príliš premýšľa – mal obavy, že pneumatiky nezvládnu rýchlosť, ktorú od nich žiada,“ hovorí Permane.

„Mal som pocit, ako keby využíval svoje obrovské skúsenosti, aby si domýšľal, prečo to možno nevychádza. Naopak, Júki jazdil čo najrýchlejšie a fungovalo to,“ vysvetlil dlhoročný zamestnanec Alpinu, dnes pretekový riaditeľ Racing Bulls.

On i Ricciardo majú obrovské skúsenosti, ale ako sa ukazuje aj v dnešnej Formule 1, niekedy vás ani tie nepripravia na záhady tohto športu. Jednu z najväčších pripravila tímu a jeho jazdcovi Veľká cena Miami, keď Daniel zahviezdil v šprintovej kvalifikácii a šprinte, ale v druhej polovici víkendu bol absolútne stratený.

„Bolo to náročné obdobie, ale keď sme prišli do Miami a Daniel sa postavil na štvrté miesto na rošte, poviete si, že konečne to do seba zapadlo. To bol Daniel, ktorého som si pamätal z Renaultu. Zajazdíte šprint, ale v kvalifikácii v sobotu popoludní skončil osemnásty. Úprimne, bola to trochu záhada,“ priznal Permane.

V roku 2022 si Formula 1 prešla veľkou zmenou pravidiel. Aj keď sa trápenie Ricciarda začalo skôr, s novou generáciou monopostov sa zjavne trápilo niekoľko formulových veteránov. Spomeňme si na kvalifikácie Lewisa Hamiltona v uplynulej sezóne. Nemôžu za to charakteristiky súčasných monopostov? „Ak mám byť úprimný, tak neviem, ale nemyslím si to,“ povedal skúsený inžinier.

„Fernando Alonso bol vlani v Spa ohromujúci a neuveriteľný. Je ľahké podľahnúť takému dojmu, keď ste videli mladíkov ako Franco Colapinto či Oliver Bearman – Franco pôsobil v prvých pár pretekoch úžasne –, ale je to veľmi náročné. Je skvelé, keď jazdec príde a dokáže niečo také, ale zvládnuť to každý týždeň je oveľa náročnejšie,“ povedal Permane.

„Ak sa pozriete na Colapinta, tak v Mexiku bol vynikajúci, hoci mu nevyšla kvalifikácia, Brazília nebola z jeho strany veľmi dobrá a ani vo Vegas sa mu nedarilo. Myslím si, že držať stabilnú formu každý víkend je pre týchto chlapcov náročné. Majú veľa povinností aj mimo okruhov, takže nemôžu len sedieť s inžiniermi a sústrediť sa na jazdu. Súčasťou dnešnej F1 je množstvo PR aktivít a na každom kroku týchto chlapcov niečo ruší. Určite sú však veľmi dobrí, o tom nepochybujem,“ dodal pretekový riaditeľ Racing Bulls.

Súvisiace články

Diskusia