logo F1online.sk

Pirelli sa nebojí opakovania defektov

Pneumatiky Pirelli
© Red Bull Content Pool
Ladislav Király
Ladislav Király5. 8. 2020

Pneumatiky Pirelli to na Veľkej cene Veľkej Británie nezvládli optimálne. Ľavá predná sa do problémov dostala u Carlosa Sainza, Valtteriho Bottasa a Lewisa Hamiltona, pričom išlo o dôsledok veľmi dlhých stintov a vysokého zaťaženia gumy. K problémom s pravou zadnou pneumatikou Daniila Kvjata sa výrobca nevyjadril.

Pred nami sú teraz preteky na rovnakom okruhu a jazdiť sa bude s mäkšími gumami. Pre minulý víkend boli k dispozícii tri najtvrdšie zmesi C1, C2 a C3, tentoraz to budú C2, C3 a C4. Kompetentní sa však ničoho neobávajú. Predpokladajú kratšie stinty a rovnako plánujú zvýšiť povinné minimálne tlaky: pri predných sadách pôjdu hore o 2PSI, pri zadných o 1PSI.

Vyšetrovanie ukázalo, že za stratu tlaku a zničenie pneumatiky mohla záťaž na gumu a na konštrukciu pneumatiky. „Z tohto dôvodu pred najbližšími pretekmi pristupujeme k zvýšeniu tlaku v gumách, pretože vyšší tlak pomáha konštrukcii ako takej,“ povedal šéf Pirelli Mario Isola, ktorého slová cituje Autosport.

V nedeľných pretekoch podľa neho išlo o jeden jediný problém: „V dvanástom kole sme mali safety car, čo každého primälo k okamžitej výmene pneumatík. V normálnej situácii bola normálna stratégia o tom, že autá by pri jedinej zastávke v boxoch prezuli v osemnástom až dvadsiatom kole.“

„Okrem toho treba zvážiť aj inú vec: keď jazdíte za bezpečnostným vozidlom, tlak v pneumatikách klesne, avšak potom po reštarte príde obdobie, keď opäť stúpne. Navyše je tam hneď na začiatku veľmi rýchla zákruta, v ktorej do pneumatík putuje množstvo energie…“

Spôsob finálneho poškodenia pneumatiky, keď ostali jej bočné strany celé, ale škody vznikli v oblasti behúňa, podľa Isolu všetko jednoznačne potvrdzuje. Je to jednoznačný dôsledok toho, že gumy neboli dosť natlakované. V takom prípade majú v zákrutách tendenciu mimoriadne sa deformovať a po toľkých kolách sa logicky zničia.

Tentoraz máme jednoznačne očakávať kratšie stinty. „Vezmime si víkendové mediumky, z ktorých budú počas tohto víkendu hardy. Grosjean s nimi dal 36 kôl, ale gumy boli totálne zničené. Neverím, že na ďalší víkend by vedeli dať viac ako tých 30 kôl,“ skonštatoval Talian, podľa ktorého bude v zásade nutné ísť na dve zastávky.

Prípadne ak by to aj niekto zvládol s jedinou, dĺžku pretekov si bude musieť rozdeliť na podobne dlhé stinty a nie na 12 kôl a 40 kôl ako tentoraz. S mäkšími zmesami to však asi nebude možné.

Isola hovoril aj o zárezoch v pneumatikách, ktoré boli objavené na viacerých autách. Táto skutočnosť vraj nemala nič spoločné s poruchami Sainza, Bottasa a Hamiltona, išlo len o prejazd cez odpad na trati, hlavne cez zlomené predné krídlo Kimiho Räikkönena.

So slabým defektom prišiel do cieľa napríklad Nicholas Latifi, ktorého ľavá predná pneumatika strácala tlak. Tu však malo ísť o jej prerezanie po prejazde cez cudzí objekt. A podobné rany boli aj na gumách Maxa Verstappena, čo potvrdil už jeho šéf Christian Horner.

„Ale je veľmi ťažké povedať vám, či rezy na Maxovej pneumatike boli dosť veľké a vážne na to, aby ho bez dodatočnej zastávky v boxoch odstavili,“ dodal Mario Isola.