Čou opisuje okamihy nehody: Netušil som, kde sa auto zastavilo a niečo z neho unikalo | Magazín F1 - F1online.sk

Čou opisuje okamihy nehody: Netušil som, kde sa auto zastavilo a niečo z neho unikalo

fotka k článku undefined
zdroj: DPPI/Alfa Romeo

Čínsky pretekár Kuan-jü Čou sa prvýkrát od svojej veľkej nehody v Silverstone postavil pred novinárov. Pilot Alfy Romeo absolvoval vo štvrtok ďalšiu zdravotnú prehliadku a jej výsledky boli rovnaké ako u všetkých predtým – je zdravý a v stave spôsobilom nasadnúť opäť do kokpitu. Novinári boli na tlačovej konferencii prirodzene zvedaví na jeho pocity v kokpite počas nedeľnej havárie.

Rodák zo Šanghaja vyviazol bez väčších problémov. Jeho monopost sa prevrátil, absolvoval niekoľko kotrmelcov a zostal zakliesnený za bariérami. Kvôli jeho pozícii sa z kokpitu nemohol dostať sám, nezostávalo mu teda iné, než počkať na pomoc. Tá našťastie dorazila veľmi rýchlo.

„Akonáhle sa auto prevrátilo, tak prvé, čo som sa snažil urobiť, bolo zložiť ruky z volantu,“ vrátil sa Čou vo štvrtok v Rakúsku k udalostiam z nedele. „Nikdy neviete, pri takejto nehode si môžete poľahky zlomiť ruku. Keď som sa kĺzal po zemi, vedel som, že ma čaká ohromný náraz, pretože auto nezastavovalo.“

„Snažil som sa uzavrieť v čo najbezpečnejšej polohe a čakal na konečný náraz. Stiahol som svoje ruky, ale držal ich napnuté, aby nelietali v kokpite pri záverečnom náraze. Nejako takto to bolo.“

„Keď sa auto zastavilo, tak som netušil, kde vlastne som, keďže som bol dolu hlavou. V aute tiež unikala nejaká kvapalina. V tom momente som si nebol istý, či to je z môjho tela alebo z auta. Snažil som sa preto vypnúť motor, pretože v tom čase stále bežal. Uvedomoval som si, že keby auto začalo horieť, bolo by pre mňa ťažké dostať sa von. Vypol som teda motor a všetko bolo v poriadku,“ opisuje Čou momenty, z ktorých priam mrazí.

Opakované zábery z nehody si pozrel ešte v ten deň. Ako sám hovorí, vôbec si neuvedomil, že uviazol medzi bariérou, ktorú preletel, a oplotením. Myslel si, že je v bariére, nie za ňou.

„Snažil som sa vykĺznuť von. Chcel som uvoľniť svoje nohy tak, aby ma mohli vytiahnuť,“ hovorí Čou. „Neuvedomil som si, že som medzi bariérami, myslel som si, že som pri bariére, ale v skutočnosti som bol medzi bariérou a oplotením. Neviem, ako som to mohol prežiť.“

„Pri spätnom pohľade je však jasné, že ma zachránila svätožiara,“ dodal.

Pokiaľ ide o jeho pocity po zdravotnej stránke, tak povedal, že po nehode cítil trochu nevoľno, čo je zrejme pochopiteľné. Všetko sa však vrátilo „späť do normálu“. V pondelok si vraj doprial deň voľna, ale v utorok už bol opäť v posilňovni. Všetky modriny vraj boli v pondelok ráno fuč.

Incident však zrejme bude mať dohru a jej pamätníkom bude zmena bezpečnostných štandardov. GPDA už FIA vyzvala, aby spoločne preskúmali ochranný oblúk nad hlavou pilotov, ktorý energii nárazu neodolal a zboril sa. Čouov život tak zostal v rukách svätožiary, ktorá však nárazu odolala relatívne bez problémov.

„Celý týždeň som komunikoval s tímom o tom mojom prvom prevrátení, teda o tom pristátí na hlave. Tím mi povedal, že to stále skúmajú, ale zdá sa, že ten prvý pád bol omnoho tvrdší, ako ten, ktorý testovali, aby prešli nárazovými testami FIA. Bolo to vraj niekoľkonásobne tvrdšie ako čísla, ktoré potrebujete na splnenie testov,“ povedal Čou.

„Som skôr zvedavý, ako sa to bude riešiť smerom do budúcna. Môžeme nejako zmeniť aj bariéry? Aby sa nestalo, že jazdec zostane zaseknutý v aute?“ pýta sa pilot Alfy Romeo.

Ten takisto priznal, že jeho prilba utrpela „len trochu poškriabaný lak“ a zlomili sa tiež zadné aerodynamické prvky na helme, ktoré však nemajú žiadnu bezpečnostnú funkciu, takže niečo také je považované za normálne.

Poďakoval tiež Georgeovi Russellovi za jeho športové správanie a ochotu mu okamžite prísť na pomoc. Cestou domov poslal tiež SMS-ku Alexovi Albonovi, ktorý bol v tom čase na vyšetreniach v nemocnici.

Čou taktiež priznal, že mal isté obavy z návratu do auta a v nedeľu večer písal svojim inžinierom. „Som rád, že sa hneď vraciame na ďalšie preteky. Bolo by hrozné, keby sme teraz mali letnú prestávku, pretože by sa na to nedalo prestať myslieť, neustále by som sa k tej nehode v mysli vracal. Aj keď sa také myšlienky snažíte zahnať, zakaždým sa nejako vynoria. Je skvelé, že sa môžem vrátiť za volant čo najskôr,“ povedal jediný nováčik na rošte, ktorý si poťažkal srdce nad tým, že britská GP bola vôbec prvá, na ktorú zavítala celá jeho rodina, vrátane mladšej sestry.