Čo spôsobilo problémy s pneumatikami?
Čo mali spoločné Silverstone 2020 a Silverstone 2013? V oboch pretekoch utrpeli viacerí jazdci defekty pneumatík. Zaujímavé je, že Lewisovi Hamiltonovi v roku 2013 explodovala pneumatika na Wellington Straight a defekt dostal aj dnes. Pirelli avizuje dôkladné vyšetrovanie.
V tejto chvíli nie je namieste obviňovať talianskeho dodávateľa pneumatík. Pri defekte vstupujú do hry rôzne faktory – opotrebenie pneumatiky, teplota trate či úlomky na trati. Je možné, že problémy trojice Bottas, Sainz a Hamilton boli zapríčinené aj úlomkami z predného krídla Kimiho Räikkönena, ktoré zostali v zákrutách 12 a 13.
Niečo naznačil Christian Horner, keď argumentoval preventívnu zastávku Maxa Verstappena. „Na pneumatike, ktorú sme dali dole z auta, bolo asi päťdesiat zárezov. Je jasné, že prešla cez úlomky,“ povedal šéf rakúskeho tímu.
„Momentálne je príliš skoro vyvodzovať akékoľvek závery. Mohlo to byť vysoké opotrebovanie. Je jasné, že pneumatiky sú po 38 kolách na tejto trati pomerne zodrané. V tejto chvíli však nemôžeme povedať, že opotrebovanie je príčinou problémov,“ vyhlásil Mario Isola z Pirelli.
Bottas či Sainz hlásili svojím tímom vibrácie, avšak tímy majú systémy, ktoré vedia upozorniť na začínajúci defekt. V tomto prípade teda išlo o niečo rýchle a neočakávané, pričom problémy prišli práve po tom ako Räikkönen stratil na trati predné krídlo. „Na trati boli zvyšky z Kimiho predného krídla i rôzne ďalšie úlomky. Aj tie mohli byť príčinou. Preto chceme analyzovať nielen poškodené pneumatiky, ale úplne všetky sady, ktoré boli použité v posledných kolách, aby sme pochopili, či nájdeme ďalšie zárezy či náznaky toho, čo sa stalo,“ pokračoval Isola, ktorý avizuje dôkladné vyšetrovanie. „Nechceme vylúčiť žiadnu príčinu, budeme to analyzovať zo všetkých strán. Musíme brať do úvahy všetky možnosti. Bola by veľká chyba, ak by sme nejakú príčinu vopred vylúčili. Analýza poslúži na to, aby sme zistili, či bolo v konštrukcii pneumatík niečo, čo bolo vystavené nadmernému zaťaženiu. Je to jedna z ciest, ktorou sa pri vyšetrovaní budeme uberať.“
Svoje určite zohrali aj skoršie zastávky z dôvodu výjazdu bezpečnostného vozidla po Kvjatovej nehode. Stint na tvrdej zmesi tak všetci okrem Grosjeana chceli natiahnuť na 39, resp. až 40 kôl. Silverstone je trať, ktorá je náročná na manažment pneumatík, najviac dostáva zabrať práve ľavá predná, ktorá sa pre nešťastnú trojicu stala v závere osudnou. Ak si inak spomínate, tak v Silverstone 2017 dostali defekt ľavej prednej pneumatiky v samom závere obaja piloti Ferrari.
„Stupeň opotrebovania je na tejto trati vysoký, to je fakt. Keď sme si pozreli Grosjeanovu pneumatiku z prvého stintu (36 kôl na strednej zmesi), tak bola kompletne zodraná. Rovnako som si pozrel sady z druhého stintu a level opotrebovania bol takmer na sto percentách. Je jasné, že keď je pneumatika kompletne zodraná, tak ochrana behúňa na konštrukcii je nižšia. Ak potom prejdete cez úlomok či kus karbónu, tak stúpa riziko,“ povedal Mario Isola.
Taliani si dobre uvedomujú, že analýza musí prebehnúť čím skôr, veď o týždeň jazdíme opäť na rovnakom okruhu. „Nemáme veľa času, so závermi musíme prísť čo najskôr, čiže zajtra alebo najneskôr v utorok. Využijeme naše zázemie na okruhu, prípadne našu základňu v Miláne. Som si istý, že testy a vyšetrovanie nám ukážu, čo sa stalo.“
Zaujímavá zápletka sa črtá o týždeň, keď sa jednak očakávajú vyššie teploty, a Pirelli zároveň priniesie o stupeň mäkšie zmesi. V praxi to znamená, že dnešná tvrdá zmes (C1) už ani nebude v hre a najtvrdšou bude dnešná stredná (C2). Pirelli napriek dnešným udalostiam odmieta akúkoľvek zmenu tejto alokácie. „Existuje viacero otázok ohľadom toho, čo spôsobilo dnešné problémy. Musíme adekvátne reagovať. Nezáleží však na tom, či o týždeň pôjdeme s rovnakými alebo mäkšími zmesami ako dnes. Každá pneumatika má svoj maximálny počet kôl, čo závisí od konkrétneho auta. A každé auto je iné,“ uzavrel Mario Isola.