logo F1online.skF1online.sk

Pozmení FIA pred rokom 2023 technické pravidlá? Neserte do toho, odkázal Horner

Christian Horner
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík3. 7. 2022

Pred pár dňami sa uskutočnilo pravidelné zasadnutie Svetovej motoristickej rady, na ktorom došlo k ďalším drobným úpravám pravidiel, avšak nijak významným. Ako sa však ukázalo, FIA má v úmysle niečo zmeniť, na čo reagovali šéfovia tímov so značným podráždením. Asi neprekvapí, že najviac to znervóznilo Christiana Hornera.

Nedávna technická direktíva Medzinárodnej automobilovej federácie, ktorá mala za úlohu adresovať problémy s poskakovaním, sa s veľkým nadšením nestretla. Možno to však bola len „ochutnávka“. Šéf FIA pre záležitosti monopostov Nikolas Tombazis totiž navrhol revíziu pravidiel pre rok 2023 a vyzval jednotlivé tímy, aby k tomu prispeli svojím výskumom na CFD.

„Zaviesť zmeny na rok 2023, ktoré znížia náchylnosť monopostov k aerodynamickým osciláciám, zostáva naším cieľom,“ prehlásil Tombazis.

To vydesilo nejedného šéfa stajne, keďže vývoj na rok 2023 už v júli 2022 beží na plné obrátky a predstava, že časť z neho (a zároveň s tým aj časť zdrojov) budú musieť inžinieri hodiť do koša, podráždila nejedného z nich. Nehovoriac o jednom konkrétnom bossovi, ktorý by tým mohol prísť o niečo zo svojej konkurenčnej výhody, ktorú v roku 2022 nadobudol.

„Myslím si, že na zavedenie zmien pre budúci rok je už príliš neskoro,“ prehlásil Christian Horner. „Na zmeny máme riadiace orgány. Sú s tým tiež spojené náklady – niekedy si podobné veci neúmyselne vynútia aj kompletnú zmenu filozofie, čo ovplyvní to, čo si môžete preniesť do budúceho roka. Ovplyvní to váš dizajn a vývoj.“

„Ak chcete stabilizovať náklady, tak najlepším spôsobom, ako to dosiahnuť, je stabilita samotná. Autá sa takto budú približovať. Už teraz môžete vidieť, že niektoré z nich vyzerajú podobne. Myslím, že tento trend bude v nasledujúcich šiestich až deviatich mesiacoch pokračovať.“

„Podľa mňa je teda najdôležitejšie sa do toho nesrať. Skrátka to nechajte na pokoji a tímy to vyriešia,“ prehlásil Horner.

Jeho slová však našli podporu aj u ďalších šéfov tímov. „Pre mňa je lepšie, keď sú mi pravidlá jasné už od začiatku, než keby ste ich zmenili uprostred sezóny,“ povedal šéf Alpinu Otmar Szafnauer.

„Existuje však precedens, ktorým je prípad, že sa jedná o bezpečnosť. Potom je FIA povinná sa na to pozrieť a vykonať zmeny. Vždy som však za to, aby sme pravidlá poznali v dostatočnom predstihu, mali rovnaké podmienky a každý mohol prísť s vlastným riešením. Čím skôr ich budeme vedieť, tým lepšie,“ dodal rumunský rodák.

A napokon, stabilitu by ocenil aj taký Fred Vasseur z Alfy Romeo. „Pre nás je najdôležitejšia stabilita. V minulom roku sa podoba týchto pravidiel príliš nespochybňovala.“

„Ak chcete zredukovať rozpočet, potom potrebujete byť schopný si veci preniesť z tohto roku do toho budúceho. Musíme byť tiež schopní dvojitého vývoja, čo znamená, že všetok vývoj, ktorý robíte na tohtoročnom aute, bude fungovať aj na tom budúcoročnom a môžete si diely preniesť do ďalšej sezóny. Ak by ste teraz zmenili napríklad rozmery difúzora alebo upevnenie, môžete všetko hodiť do koša,“ povedal Vasseur.

Nájdu sa však aj takí, ktorí by boli zmenám otvorení a asi neprekvapí, že ich hlasy prichádzajú z Brackley. Keďže je ťažiskovou témou poskakovanie, ktorým Mercedes trpí do značnej miery, určité zmeny by mu mohli pomôcť. Technický riaditeľ stajne Mike Elliott si však uvedomuje, že presadiť ich nebude jednoduché.

„Jazdci hovoria o nepohodlí a tiež, že riadiť monoposty nie je s prudkým poskakovaním bezpečné. Podľa mňa sa s tým šport musí vysporiadať, adaptovať sa a prijať zmeny,“ prehlásil Elliott.

„Ťažkosti spočívajú v tom, že tieto pravidlá boli navrhnuté okolo ground effectu v snahe zlepšiť predbiehanie. Otázkou je, môžete si niečo z toho udržať a zároveň sa zbaviť poskakovania? Boh sa skrýva v detailoch a myslím si, že to bude na aerodynamikoch jednotlivých tímov, aby sa spolu s FIA snažili vymyslieť, ako pravidlá zmeniť správnym spôsobom.“

„Avšak prinútiť tímy, aby s tým súhlasili, bude taktiež náročné,“ dodal Elliott.

Súvisiace články

Diskusia