logo F1online.sk

Bottasovi život v Alfe Romeo chutí: Konečne si môžem auto nastaviť podľa seba

Valtteri Bottas na štartovom rošte
© DPPI/Alfa Romeo
Milan Kubala
Milan Kubala1. 7. 2022

Po piatich rokoch vo víťaznom Mercedese sa Valtteri Bottas ocitol v strede poľa. Jeden by čakal, že fínsky pretekár z toho posmutnie, no v skutočnosti je to presne naopak. Bottas sa opäť našiel a v Alfe Romeo sa stal lídrom. V novom prostredí sa mu pracuje veľmi dobre, aj keď výsledkovo je to momentálne “ako na húsenkovej dráhe”.

V Mercedese bol jasnou tímovou jednotkou Lewis Hamilton, aj keď vedenie tímu sa snažilo tváriť, že to tak nie je. Teraz si Valtteri Bottas vyskúšal, aké je to byť hlavným ťahúňom a táto úloha sa mu zapáčila. Má pred sebou totiž veľkú výzvu, a síce dotiahnuť Alfu Romeo až na pódiá a k víťazstvám.

“Tento rok však máme len malú šancu na víťazstvo,” uznáva Valtteri Bottas, ktorý si v hlave nestavia vzdušné zámky. “Strata na čelo je dosť veľká. Určite sa musíme najskôr dotiahnuť.” To sa však pod rozpočtovým stropom bude dať, konštatuje Bottas.

Ale zrejme až o pár sezón neskôr. Alfa Romeo musí tento rok pracovať s miernym hendikepom; na rozdiel od top tímov ešte nenaráža na rozpočtový strop. “Teraz musíme byť inovatívni. Ak budete rozmýšľať nekonvenčne a nájdete niečo, na čo ostatní nepomysleli, tak by to šlo. Realisticky však treba uznať, že budúci rok to bude tiež náročné. Ale o dva alebo tri roky? Nikdy nehovorte nikdy! Toto je dobrá motivácia pre všetkých z nás.”

V švajčiarskom tíme panuje skvelá atmosféra. Kuan-jü Čou svojou rýchlosťou predčil všetky očakávania vedenia, Valtteri Bottas sa zas teší z toho, že sa nemusí báť o svoju budúcnosť, veď prvýkrát za poriadne dlhý čas nemá len jednoročný kontrakt. “Naozaj si to užívam, je to fajn, pretože mi to príde ako niečo nové. V Mercedese to bolo vždy o opciách, rovnako vo Williamse. Úprimne poviem, že som z dlhodobého hľadiska nikdy necítil istotu.”

V Mercedese sa navyše musel aj dosť prispôsobovať. Monopost C42 mu v tomto smere vyhovuje oveľa viac ako majstrovské autá strieborných šípov, pretože teraz neudáva tón Lewis Hamilton a všetko sa netočí len okolo neho ako okolo najväčšieho ašpiranta na titul.

“Teraz si auto môžem naozaj nastaviť tak, ako chcem,” prezradil Bottas. “V minulosti bolo nastavenie vždy najrýchlejšie z teoretického pohľadu, ale nejazdilo sa ním najlepšie, nesedelo môjmu jazdeckému štýlu. Teraz mám pocit, že mi auto vyhovuje viac. Už základné nastavenia sú dosť dobré, a keď ich ladíme, ešte sa to zlepšuje.”

Nie je to však len otázka auta. “V aute sa cítim komfortne, ale nemyslím si, že by som bol ako pilot na svojom vrchole. Stále sa učím, čo je na tomto športe krásne; ak chcete, môžete sa učiť. Závisí to však aj od atmosféry a prostredia, v ktorom sme, a mne toto vyhovuje.”

Slabinou Alfy Romeo sú mestské okruhy

Alfa Romeo vstúpila do sezóny veľmi dobre, minimálne z hľadiska rýchlosti. Mierne zakopla v Monaku a Azerbajdžane. Tieto okruhy vraj “nie sú pre nás”, hovorí Bottas, no jedným dychom dodáva, že spolu s inžiniermi “sme sa veľa naučili”.

“Napríklad na zmesi C5 (najmäkšej, pozn. red.) sa nám tento rok nikdy nedarilo. Máme problém nájsť grip, keď prechádzame zo zmesi C4 na C5,” vysvetľuje Valtteri Bottas. “Podľa mňa to možno pripísať zahrievacím kolám, v rámci jedného kola sa nám nedarilo z gúm dostať ten výkon. Uvedomili sme si však, čo sme v Monaku spravili zle s nastaveniami. Auto sme mechanicky nastavili tak, že nám to na hrboľoch nesedelo.”

“V Montreale sme boli späť tam, kde by sme normálne mali byť. Opäť sme videli našu silu aj v pretekoch. Ale každý tím v strede poľa má svoje silné a slabé stránky, my nie sme výnimkou,” uznáva ôsmy muž priebežného poradia šampionátu.

Silverstone je typologicky úplne iný okruh a Alfe by mohol sedieť. “V prvom rade je fajn, že už nie sme na mestskej trati, ale na rýchlejšej. Sme zvedaví, ako tu bude fungovať náš balík. Myslím si, že by to malo byť lepšie než v úvode sezóny.”

Bottasovi s Čouom pomôže, že sa “rozhodne zlepšila” stabilita auta v rýchlych úsekoch. “A naďalej na nej pracujeme, pretože toto je komplexnejší problém; aerodynamika a konštrukcia auta.”

Júl by mohol byť z hľadiska výsledkov výživný. “Na normálnych tratiach, ktoré nás čakajú, by sme na tom opäť mali byť celkom slušne. Naším cieľom je dostať sa pred Alpine pred letnou prestávkou.” To znamená stiahnuť šesťbodové manko. “Myslím si, že to znie realisticky. Aby sme to dosiahli, potrebujeme bodovať na každých pretekoch. Ak sa nám to zakaždým podarí s oboma autami, bude to dobré.”

Súvisiace články