Tost pilotom: Ak sa vám autá zdajú byť príliš tuhé, zostaňte doma
Na stranu pilotov, ktorí sa sťažujú na agresívne otrasy monopostov, sa postavilo aj viacero šéfov tímov. Nie však Franz Tost, ktorý je známy svojimi vyhranenými názormi na niektoré témy. Šéf tímu AlphaTauri pilotom odkázal, že ak im tohtoročné autá prídu nepohodlné, lepšie spravia, ak zostanú doma na gauči.
Franz Tost si pri tejto téme zaspomínal na časy dávno minulé, keď sa prísavný efekt vo Formule 1 objavil prvýkrát. Vtedy vraj piloti toľko nestonali. “Teraz sa na to jazdci sťažujú. Na jednej strane im rozumiem, nemajú to ľahké. Na druhej strane, toto sú monoposty Formuly 1.”
“Spomínam si, že keď boli na scéne autá s ground effectom, v nedeľu večer za mnou prišiel jeden pilot a povedal mi: ‘Zajtra musím zájsť k zubárovi, pretože mi vypadali plomby, tak ťažko sa jazdí v týchto autách.’ Nie je to nič nové,” konštatuje 66-ročný Rakúšan.
Piloti by sa vraj mali zoceliť. “Toto sú autá Formuly 1 a nie Rolls-Royce. Jazdci by si to mali uvedomovať. Ak im tieto monoposty prídu príliš tuhé alebo sa im v nich jazdí príliš ťažko, možno by mali zostať v obývačke, sadnúť si na gauč a azda si zapretekať na telke alebo kde, ja neviem…”
Je pravda, že piloti v minulosti akceptovali aj intenzívnejšie poskakovanie monopostov, no ako argument to veľmi neobstojí. Formula 1 v minulosti akceptovala aj karcinogénne palivá, autá bez bezpečnostných pásov či niekoľko úmrtí do roka. Časy sa menia a s nimi aj štandardy na bezpečnosť a tiež zdravie.
Napríklad neurochirurg Sid Watkins známy ako lekár Formuly 1 už koncom deväťdesiatych rokov skúmal vplyv vibrácii na chrbtice pilotov. Zistil, že sa u nich vyskytuje vyššia pravdepodobnosť protrúzie disku, teda vyskočenia platničky, čo bolo vidieť aj na röntgenových snímkach chrbtíc jazdcov. Vibrácie a sily pôsobiace na krk zas viedli k artritickým zmenám. Technológie pokročili, nuž mali by mať piloti rovnaké zdravotné problémy ako pred vyše štyridsiatimi rokmi?
“Piloti by mali v prvom rade viac trénovať ich krčné svalstvo a tiež sedacie svaly, to určite pomôže,” radí Tost. “A FIA prišla s touto technickou direktívou, ktorá pomôže zistiť, aké veľké sú jednotlivé sily. Keď vytvoria túto metriku, možno nájdeme spôsob, ako minimalizovať skákanie a sily, ktoré pôsobia na pilotov.”
“Neviem, do akej miery je možné dostať to pod kontrolu, no my v Scuderii AlphaTauri podporujeme FIA. Poskytneme jej dáta a uvidíme, aké to prinesie výsledky,” pokračoval rodák z Trinsu.
Poskakovanie a narážanie monopostov na trať sa vrátilo spolu s prísavným efektom. Podľa Franza Tosta sa dalo čakať, že to takto dopadne. “Keď sa tvorili nové pravidlá, od začiatku bolo evidentné, že v týchto autách sa nebude jazdiť ľahko. Prečo? Pretože pri podlahe s Venturiho kanálmi je nevyhnutné nastaviť monoposty dosť tuho. Autá sú blízko trate a predná i zadná svetlá výška je dosť malá. Keď ste tak nízko, ako sa len dá, a auto je nastavené čo najtuhšie, získavate množstvo výkonu.”
“A okrem toho máme osemnásťpalcové pneumatiky. Preto je zrejmé, že gumy toho stlmia menej a v autách sa už nejazdí tak pohodlne ako kedysi,” doplnil.