logo F1online.sk

Začína boj o zvýšenie rozpočtového stropu. Podľa Hornera môžu tímy vynechať preteky

Po štarte VC Španielska 2022
© LAT Images/Pirelli
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík24. 5. 2022

Pred sezónou sme boli veľmi zvedaví, či sa objaví nejaká kontroverzia súvisiaca s rozpočtovým stropom. A zrejme sa nám nejaká už rysuje. Asi nie je prekvapením, že ju rozbiehajú najväčšie tímy. Ak nesiahne vedenie športu po úpravách pravidiel v dôsledku vysokej inflácie, môžu vraj peniaze na vývoj dôjsť o mesiac.

„Rozhodnú tohtoročný boj o titul peniaze?“ pýta sa veľavravne nemecký Auto Motor und Sport, ktorý na túto tému pripravil rozsiahly článok. V Barcelone sa o tom začalo nahlas hovoriť a je vysoko pravdepodobné, že v nasledujúcich týždňoch to bude pokračovať. Nemecký magazín dokonca varuje, že tímy radšej dostanú trest alebo sa uchýlia k skrývaniu výdavkov, len aby si mohli dovoliť niektorý z dôležitých upgradov svojho monopostu.

Výdatnou pomôckou je povinnosť svoje vylepšenia zverejňovať pred každým podujatím. Obzeranie sa cez rameno takto nabralo nový rozmer a stajne vraj do detailov prepočítavajú, koľko z rozpočtu musel ich konkurent vynaložiť.

„V minulosti sa zaujímali o technológie svojich súperov. Chceli vedieť, ako vylepšenia fungujú a koľko času na kolo prinesú v snahe súperom lepšie porozumieť alebo sa niečo naučiť,“ píše AMuS.

„Od minulého roku si však tímy zostavujú ďalší zoznam. Na ňom si spočítavajú výdaje na individuálne upgrady súperov. Predné krídlo alebo podlaha je za 100 tisíc eur, zadné za 65 tisíc. Tieto čísla sa príliš nelíšia pre Haas ani pre Ferrari. Napríklad vylepšenie McLarenu v Barcelone stálo 700 tisíc eur pre oba monoposty, a do toho ešte nie sú započítané náhradné diely,“ uviedol nemecký magazín.

So zavedením rozpočtového stropu nedôvera narástla a otvorili sa možnosti, ako využiť šedé zóny a medzery v pravidlách. Neplatí ani tak známe „dôveruj, ale preveruj“, ale skôr „nedôveruj a zároveň preveruj“. Túto tému v priebehu tejto sezóny opakovane otvoril boss Ferrari Mattia Binotto a určite nebola náhoda, že sa k tomu vyjadril. Bola to jednoznačná správa a stanovisko zo strany Scuderie. „Už viac nie je možné prinášať vylepšenia na každé preteky. Pri tempe vývoja, ktorý aktuálne sledujeme, mnoho tímov čoskoro narazí na limity rozpočtového stropu,“ povedal švajčiarsky rodák.

Svoje slová smeroval hlavne k Red Bullu a jeho sérii vylepšení v úvode sezóny. Helmut Marko tieto vyjadrenia priam zosmiešnil, no transparentné údaje neklamú. Každý tím sa musí k svojim vylepšeniam priznať a o tieto informácie sa FIA delí s verejnosťou. Vieme tak, že Red Bull skutočne predstavil viac vylepšení, čo znamená viac nákladov na všetko, od vývoja po produkciu. Logicky by teda mal minúť viac.

„Top tímy odhadujú, že na vývoj monopostov vynaložia asi desať percent z celkového rozpočtu, teda približne štrnásť miliónov dolárov. Malé tímy disponujú väčším manévrovacím priestorom, pretože majú menej zamestnancov a tým pádom aj menej výdavkov na platy. Šetria pritom aj ďalšími spôsobmi. Započítavajú sa prakticky len výdaje za materiál. Inžinierov musíte platiť tak či onak a čas vo veternom tuneli je stanovený pravidlami pre všetky tímy,“ píše Auto Motor und Sport, pričom tieto slová znejú takmer neuveriteľne. Dokonalo však podčiarkujú vyjadrenia bossa Haasu Günthera Steinera, podľa ktorého má stajňa z Banbury na vývoj vyhradených asi desať miliónov dolárov. Ak uvážime, že Haas má rozpočet asi 100 miliónov dolárov a na vývoj pripadá desať percent, mohlo by sa toto stanovisko blížiť skutočnosti.

„Podľa týchto prepočtov sú už Red Bull a Mercedes blízko k tomu, čo teoreticky smú minúť na vývoj nových súčiastok,“ píše AMuS, ktorý tiež cituje predikcie nemenovaných expertov: „Ak každý hrá fér, tak po Veľkej cene Kanady by sme už nemali vidieť žiadny vývoj.“ A nemenovaný šéf tímu dodáva: „Alebo budeme musieť prepustiť 50 zamestnancov.“

Zvýšte rozpočtový strop!

Podľa viacerých zdrojov začali už teraz tímy v padoku „žobrať“ o zmiernenie reštriktívnych opatrení a zvýšenie rozpočtového stropu. Možno to bude znieť zvláštne, ale tí, ktorí žiadajú zvýšenie, sú vo väčšine. Údajne to sú šiesti proti štyrom (podľa AMuS-u) a podľa iných zdrojov (BBC) dokonca siedmi proti trom.

Musíme v tejto súvislosti zmieniť aj rok 2020 a počiatok pandémie, kedy taký Zak Brown veľmi nahlas kritizoval Ferrari (keďže krátko predtým prepukla kauza týkajúca sa ich supertajnej dohody s FIA nebol šéf McLarenu sám) za to, že blokuje dodatočné zníženie rozpočtového stropu. Podľa pôvodných plánov mal mať rozpočtový strop výšku 175 miliónov dolárov, no v dôsledku pandémie bolo dohodnuté zníženie. V roku 2021 bola jeho výška 145 miliónov, v tejto sezóne sa to ešte znížilo na 140. Brown vtedy hovoril o tom, že to nestačí a že rozpočtový strop by sa mal znížiť dokonca na 100 miliónov dolárov. Ferrari však argumentovalo, že pri tejto sume bude nútené prepúšťať zamestnancov.

Po dvoch rokoch však došlo k veľkému obratu udalostí a tímy žiadajúce zvýšenie majú väčšinu. „Šesť tímov žiada, aby boli finančné predpisy prispôsobené novým podmienkam,“ uvádza AMuS. Ešte pred dvoma rokmi čelili mnohé stajne krachu, no dnes chcú navyšovať rozpočtový strop. Takýto obrat udalostí zrejme nikto neočakával a súčasný rozpočtový strop sa stáva neudržateľným.

„V prvom roku sa tímy dokázali so stropom dobre vysporiadať, aj keď pre Ferrari, Mercedes a Red Bull to bola fuška dostať sa na 145 miliónov. Pomohla aj skutočnosť, že kvôli homologizácii si mohli mnoho dielov preniesť zo sezóny 2020. To tímom ušetrilo 30 miliónov dolárov. Už v druhom roku to však vyzerá, že sa domček z karát začína rúcať. Za nami je len šesť pretekov novej sezóny a 75 percent tímov bije na poplach,“ píše Auto Motor und Sport.

Zvládnuť viac za menej peňazí

Vlani sa to dalo zvládnuť. Rozpočtový strop mal hodnotu 145 miliónov, väčšina dielov sa dala preniesť z roku 2020 a vývoj bol do značnej miery zmrazený. V roku 2022 majú k dispozícii 140 miliónov, úplne nové autá a ešte k tomu je nevyhnutné zvládnuť vývojovú vojnu. Ako povedal technický riaditeľ Haasu Simone Resta, monopost VF-22 má s predchodcom totožný len „volant, pedále a hasiaci prístroj“. Aj na tom vidíte, akým výzvam tímy čelia.

Pritom to nie je všetko. V tomto roku zasiahla globálnu ekonomiku masívna inflácia, ktorú sme pocítili všetci a tímy F1 nie sú výnimkou. Len rast cien ich údajne pripravil o 8,4 milióna dolárov. Na tento faktor rozpočtový strop nezareagoval. Tímy sú tak na tom podobne, ako naše peňaženky, míňame viac, ale platy nám nestúpli.

Sčítané a podčiarknuté, na nové autá minuli tímy o tridsať miliónov viac, rozpočtový strop klesol o päť miliónov a posledný „kopanec“ pridala inflácia. Fakticky ste tak prišli o štyridsať miliónov dolárov.

„Inflácia je momentálne na úrovni 6,1-percenta, náklady na dopravu sa zdvojnásobili, elektrina, pohonné hmoty a materiály zdraželi. To je 8,4 milióna navyše. Bez inflácie by tímy dokázali dodržať svoj vývojový harmonogram. Za súčasných podmienok ich vývoj skončí v polovici sezóny, ak im teda FIA neumožní priplatiť, aby sa dokázali vyrovnať s infláciou. Podľa pravidiel by mohli rozpočtový strop navýšiť o štyri milióny, keby inflácia v septembri 2021 dosiahla aspoň tri percentá. Žiaľ, bola tesne pod touto hranicou,“ píše AMuS.

Snaha argumentovať force majeure by mohla pomôcť. S tým však nie každý súhlasí. „Inflácia nemá s force majeure nič spoločné. Pandémia bola force majeure, inflácia je normálny proces. Tímy, ktoré nemajú dostatok priestoru na dýchanie, môžu ľahko zareagovať. Musia len vypnúť svoje veterné tunely a postaviť menej náhradných dielov. Aj pre nás náklady na prepravu a elektrinu zdraželi a musíme sa s tým vysporiadať,“ povedal boss Alfy Romeo Frédéric Vasseur.

Aj on si však musí uvedomovať, že to už tímy radšej prepustia svojich zamestnancov než by mali obetovať čo i len desatinku sekundy na kolo.

Čo ak rozpočtový strop prekročíte?

O potenciálnych trestoch za prekročenie rozpočtového stropu sa vie málo. Faktom však je, že tímy ho môžu poľahky prekročiť aj bez toho, aby vôbec mali v úmysle pravidlá porušovať či obchádzať. Pri súčasnej ekonomickej situácii skrátka môže zlyhať aj to najlepšie finančné plánovanie. Našťastie, za nevýznamné prekročenie nie je trest vysoký. Ak ho niektorý z tímov prekročí o nie viac ako päť percent, môže z toho so šťastím vyviaznuť aj s drobným „pohlavkom“. Stačí preukázať, že ste rozpočtový strop prekročili v dôsledku force majeure. Hoci už teraz to znie ako zahrávanie sa s ohňom.

„Niečo také môže rozhodnúť o titule. Ak prinesiete dva upgrady navyše, aj keď na to nemáte rozpočet, podvodne nadobudnete masívnu výhodu. Ak z toho dokážete vyviaznuť ľahko, potom ste urobili všetko správne a korektne,“ varuje AMuS.

„Existujú tiež obavy, že si náklady tímy schovajú pomocou trikov. Veľké stajne majú množstvo príležitostí to urobiť , pretože v reakcii na rozpočtové obmedzenia diverzifikovali svoju činnosť do mnohých oblastí, aby museli prepustiť čo najmenej ľudí a zabránili prechodu zamestnancov ku konkurencii,“ dodávajú Nemci.

Tak napríklad, Ferrari poslalo viacero svojich bývalých zamestnancov do Haasu, ktorí len prešli do vedľajšej budovy a „prezliekli kabáty“. Mimochodom, tí pracujú hneď vedľa tímu, ktorý práve vyvíja nový prototyp Ferrari pre vytrvalostné preteky a ktorý je taktiež zložený takmer výhradne z bývalých zamestnancov Scuderie. Prosté, elegantné a úplne legálne.

Rozpočtové pravidlá tak bude potrebné upraviť a rozvinúť. Teraz sú veľmi mladé a v podstate primitívne, hoci aj odborníci majú problém sa v nich poriadne vyznať. Môžeme si však byť istí, že o takých desať rokov budú ešte omnoho zložitejšie a ešte omnoho prepracovanejšie. Hlavne keď vieme, že už dnes majú tímy vypracované zoznamy, v ktorých sa snažia čo najpresnejšie určiť, koľko ich súper minul. Akékoľvek podozrenie z porušenia bude mať ďalekosiahle dôsledky a v druhej polovici sezóny z toho môže vzniknúť naozaj nepekná konfrontácia. O titule totiž môže rozhodnúť jeden jediný upgrade.

Mohlo by to pomôcť vyriešiť drobné navýšenie stropu odôvodnené infláciou? „FIA a FOM žiadosť tímov podporila, ale podľa finančných predpisov je na ich schválenie potrebný súhlas ôsmich tímov. V súčasnosti sú proti Alfa-Sauber, Williams a Alpine. Haas je nerozhodný,“ uviedol AMuS.

Horner: Môžeme vynechať preteky

Ďalšou „lastovičkou“ v kauze nedostatočnej výšky rozpočtového stropu je vyjadrenie Christiana Hornera, s ktorým prišiel v Barcelone. Podobne ako v prípade Binotta, aj tieto slová sú skôr správou než obyčajným vyjadrením.

Boss Red Bullu zašiel vo svojich obavách ešte ďalej. „Sedem tímov pravdepodobne bude musieť vynechať posledné štyri preteky, aby sa vôbec zmestili do rozpočtového stropu,“ prehlásil.

„Netýka sa to pritom len veľkých stajní, ale aj stajní zo stredu poľa, ktoré sa naozaj trápia s infláciou,“ dodal Horner, ktorý riadiaci orgán vyzýva, aby záležitosť akútne riešil.

„FIA má povinnosť starať sa. Viem, že sa tým seriózne zaoberajú. Účty za energie, každodenné náklady a vlastne všetky výdavky exponenciálne rastú a Formula 1 v tomto smere nie je výnimkou. Náklady na dopravu sú štvornásobne vyššie, a to je niečo, čo my ovplyvniť nedokážeme,“ povedal šéf Red Bullu, ktorý v tomto smere má podporu Ferrari, Mercedesu či McLarenu.

Podľa BBC sa však minulý mesiac na stretnutí Komisie F1 nepodarilo presadiť zmenu vypočítanú na základe údajov Medzinárodného menového fondu. Ako sme uviedli, za musí byť osem tímov a pred pár týždňami boli proti hneď štyria. Britská televízia a jej reportér Andrew Benson uvádzajú, že sa jedná o Alfu Romeo, Haas, Williams a dokonca aj továrenský Alpine.

„Svoje rozpočty sme vytvorili s predstihom a trochu sme rátali aj s infláciou. Tá sa k nám nepriplazila len tak znenazdajky, či áno? Ak to zvládneme my, som si istý, že to zvládnu aj ostatní. Som proti zvýšeniu rozpočtového stropu,“ prehlásil rozhodne šéf Alpinu Otmar Szafnauer.

„Ak sa náklady na prepravu zvýšili o 2,5 alebo 3,5 milióna a váš rozpočet na vývoj je 20 miliónov, tak nemôžete znížiť výdaje za vývoj na 17 miliónov a predsa sa zmestiť do rozpočtového stropu? Samozrejme, že môžete.“

„Ak však máte peniaze, potom je jednoduchšie ísť za FIA a lobovať za zvýšenie stropu, miesto toho, aby ste obmedzili svoj vývoj,“ dodal Szafnauer.

Súvisiace články