logo F1online.sk

Alfa Romeo: Odoberať všetky komponenty od Ferrari by nás finančne zruinovalo

Frédéric Vasseur
© DPPI/Sauber Media Hub
Milan Kubala
Milan Kubala17. 5. 2022

O umiestnení v konštruktérskom šampionáte už začne rozhodovať aj rozpočtový strop. Naň ešte niekoľko tímov nenarazilo, no v očakávaní, že sa tak čoskoro stane, už teraz musia prehodnocovať každé rozhodnutie. Alfa Romeo sa tak rozhodla ušetriť na obale prevodovky a zavesení, ktoré si začala vyrábať sama namiesto toho, aby odkúpila hotový výrobok od niekoho iného.

Tohtoročný monopost C42 má vo svojich útrobách pohonnú jednotku aj vnútorné komponenty prevodovky od Ferrari. Švajčiarsky tím si však vyrába vlastné závesy a obaly prevodovky z uhlíkových vláken. Dôvodom je fakt, že tieto komponenty je možné preniesť z jednej sezóny do druhej, a tak pre ne platia špeciálne pravidlá, pre ambicióznejších zákazníkov nie úplne výhodné.

FIA pri zavedení rozpočtového stropu definovala pojem “nominálnej hodnoty” takýchto súčiastok, ktorú stanovuje ona sama pre tie komponenty, ktoré menšie tímy zvyknú odoberať od svojich dodávateľov.

Ak teda stajňa odkúpi od dodávateľa napríklad obal prevodovky, z jej rozpočtového stropu sa odčíta vopred dohodnutá hodnota, aj keď zaň v skutočnosti mohla zaplatiť menej. FIA chce totiž predísť tomu, aby zákazníci získali finančnú výhodu. S tým súvisí aj tzv. “preklápanie” projektov, keď by si spriaznené tímy v nasledujúcej sezóne vymenili pozície dodávateľa a odberateľa a tým si umelo navyšovali rozpočty štýlom “každý chvíľku ťahá pílku”.

Alfu Romeo otázky rozpočtu v tejto sezóne ešte nemusia trápiť. Podľa šéfa Frédérica Vasseura stajni chýba ešte “pár miliónov”, aby na strop narazila, no v nasledujúcej sezóne, keď rozpočet klesne zo 140 na 135 miliónov dolárov, to už môže predstavovať problém.

Preto tím z Hinwilu siahol po vlastnom vývoji. “Ak by ste sa dnes rozhodli pre obal prevodovky a závesy od Ferrari, tak vás to finančne zruinuje v dôsledku nominálnych hodnôt. Systém nominálnych hodnôt znamená, že v rozpočtovom strope máte falošné hodnoty. Vy to viete urobiť aj lacnejšie, než ako si daný komponent ocení Ferrari, čiže časť sa ušetrí. Avšak, to je stále oveľa lacnejšie ako samotná nominálna hodnota,” vysvetľuje dvojstupňové navýšenie reálnej hodnoty komponentu Frédéric Vasseur.

Alfa Romeo rastie a za výhodnejší považuje vlastný vývoj. “My máme v pláne sa budúci rok dostať na hranicu rozpočtového stropu a pri takejto veci musíte predvídať. Je totiž zrejmé, že pri nových pravidlách budeme musieť niektoré komponenty prenášať z prvého roka do druhého alebo z druhého do tretieho.”

“My si z prvého roka do druhého prenesieme pravdepodobne prevodovku a budeme mať vlastný audítorský systém. Ak by sme sa rozhodli siahnuť po prevodovke a zavesení Ferrari, preniesli by sme si spolu s týmito komponentmi aj ich nominálne hodnoty. V jednej chvíli sa však rozpočtový strop zníži a vy budete mať problém. Preto sme sa rozhodli pre vlastný projekt. Bolo to trochu ambiciózne,” uznáva rodák z Paríža.

Ambiciózne to možno bolo, ale Alfe Romeo to zatiaľ skvele vychádza. Od začiatku sezóny získala už 31 majstrovských bodov a okupuje piate miesto v konštruktérskom šampionáte. Už teraz výrazne prekročila svoj tieň z predchádzajúcich dvoch sezón, v ktorých dokopy nazbierala len 21 bodov.

Rozpočtový strop je síce významným dôvodom, prečo Alfa Romeo rozbehla svoj vlastný vývoj — podľa Vasseura je rozdiel medzi výrobou vlastného obalu prevodovky a zavesenia oproti nominálnej hodnote “pár miliónov” —, ale určite nie je jediný.

Inžinieri z Hinwilu majú teraz o čosi väčšiu voľnosť pri vývoji celého monopostu, keďže nemusia čakať na podklady od Scuderie. A okrem toho si môžu sami stanoviť, kde sa budú závesy prichytávať o obal prevodovky. “Vôbec sme nepochybovali o tom, že Ferrari dokáže vyrobiť dobré závesy aj dobrú prevodovku. V prvom rade nám však išlo o rozpočet a strop do budúcna.”

“A vo veternom tuneli sa nám aj o trochu ľahšie vyvíja, keď môžeme pracovať s našimi vlastnými súčiastkami. Vieme, ako na tom sme, ako sa rozhodneme. Nemusíme čakať, kým nám Ferrari zašle nákresy,” doplnil Vasseur.

Súvisiace články