logo F1online.skF1online.sk

Tímom sa myšlienka príchodu jedenásteho účastníka nepozdáva

Toto Wolff a Christian Horner
© Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík8. 5. 2022

Úsilie Michaela Andrettiho a jeho konzorcia pokračuje. Jeho otec a majster sveta z roku 1978 Mario Andretti tento víkend zavítal aj do komentátorskej kabíny Sky Sports, v ktorej zopakoval, že jeho rodinný podnik naďalej vyvíja veľké úsilie, aby v roku 2024 stál na štartovom rošte. Nevyzerá to však tak, že by ho budúci konkurenti vítali s otvorenou náručou.

Andretti je naďalej plný nádeje. Verejnosť uistil, že peniaze ani ľudia nie sú problém. Tím má zdroje, má zaistené pohonné jednotky a má aj ľudí. Je taktiež ochotný zaplatiť vstupný poplatok astronomických 200 miliónov dolárov, ktorý sa prerozdelí medzi súčasnú desiatku tímov. Taký Toto Wolff však nevyzerá, že je ochotný sa deliť o multimiliónový (potenciálne miliardový) koláč kvôli 20 miliónom.

„Okolo vstupu amerického tímu sa toho povedalo veľmi veľa,“ povedal Wolff na sobotnej tlačovke šéfov tímov. „Pokiaľ ide o pozitíva, tak som si istý, že mať skutočný americký tím s americkým jazdcom by bolo veľmi prospešné.“

„V súčasnosti však máme na rošte desať tímov a prize money sa delí medzi túto desiatku. V posledných desiatich rokoch sme do našich stajní investovali značné sumy peňazí. Každá organizácia, ktorá tu so mnou sedí, pravdepodobne vložila do svojich projektov v posledných rokoch viac ako miliardu,“ prehlásil Wolff.

„Ak teda príde nový tím, hodnota musí narastať. Ako môžete preukázať, že prinesiete viac peňazí, než vás to v skutočnosti stojí?“ dodal.

Deliť sa nechce ani jeho kolega Christian Horner, ktorý sa s Wolffom na máločom zhodne, ale na tomto sa im to podarilo. Okrem toho prišiel s návrhom, že ak chce Liberty Media na rošte nový tím, mala by znížiť svoj podiel na príjmoch a ochrániť tak súčasných desať stajní.

„Toto by teoreticky mal byť problém samotnej Liberty Media. Ak chcú súčasný počet rozšíriť, automaticky sa tým vynára otázka: ‚Ako to ovplyvní rozdelenie prize money?‘ Peniaze budú v tomto smere predstavovať významný faktor. Vnímam to naozaj ako otázku pre promotéra. Ak chcú na rošte ďalší tím, mali by znížiť svoj podiel na koláči,“ povedal Horner.

„Nebolo by totiž fér od súčasných tímov očakávať, aby nepriamo zaplatili za príchod ďalších účastníkov. Tento problém tu budeme mať vždy.“

„Podľa mňa je skvelé, že tu máme záujem automobiliek aj tímu ako Andretti. Je to skvelé meno a bolo by najlepšie, keby za volant sadol sám Mario! Je to však na Liberty a je to ich obchodný model, na ktorom musia pracovať aj do budúcnosti,“ dodal Horner.

Presne ako uviedol aj sám šéf Red Bullu, táto otázka sa netýka len Andretti Autosport. O Formulu 1 sa zaujímajú aj veľké automobilky, čo pre šport určite nebude na škodu. Otázne je aj to, či do toho súčasná desiatka tímov vôbec môže hovoriť.

V Concordskej dohode existuje klauzula, podľa ktorej musí nový účastník zaplatiť poplatok 200 miliónov dolárov. Tie sa následne rovnomerne rozdelia medzi súčasné tímy. Ako hovorí aj Horner, 20 miliónov zase nie je až tak veľa. Požaduje teda, aby nový účastník garantoval ďalší rast príjmov. Jedine tak môže mať súčasná desiatka istotu, že o nič nepríde.

Ak by Andretti tieto peniaze zaplatil a FIA, FOM a Liberty Media mu vstup povolia, môže to súčasných desať tímov nejakým spôsobom zablokovať? Nuž, konkrétne detaily Concordskej dohody nepoznáme, ale niečo naznačil boss Alfy Romeo Frédéric Vasseur.

„V zmluve tieto otázky riešime a na konci dňa to bude na FOM, aby rozhodla, čo chce smerom ďalej,“ povedal Vasseur.

Súvisiace články

Diskusia