logo F1online.sk

Rok 2026: Dočkáme sa menších a ľahších áut, výkon motorov zostane rovnaký

Esteban Ocon po štarte VC Emilia Romagna 2022
© XPB Images/Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík3. 5. 2022

Formula 1 začala v roku 2022 novú éru. Premiéru zažívajú nové technické pravidlá, ktoré vznikali dlhé roky. Je to teda správny čas obrátiť svoju pozornosť na budúcnosť. Toto obdobie je kľúčové pre rozhodnutie o tom, ako bude Formula 1 vyzerať od roku 2026. Konečnú podobu zatiaľ nepoznáme, no už teraz vieme povedať, že bude odlišná.

26. apríla sme sa po ďalšom pravidelnom stretnutí Komisie F1 posunuli o ďalší krôčik ku konečnej podobe nových pravidiel, ktoré vstúpia do platnosti v roku 2026. Ako sa ukazuje, FIA a Formula 1 sa nechcú obmedziť len na nasadenie novej generácie pohonných jednotiek. Je stále jasnejšie, že zmien (a nie symbolických) sa po štyroch rokoch dočká aj aerodynamika. Kompetentní k tomu chcú využiť aj prvé skúsenosti so súčasnou generáciou monopostov.

Cieľ je jasný, autá majú byť v roku 2026 menšie, ľahšie, bezpečnejšie a ekologickejšie. Poďme však postupne.

Motory

V tomto smere sme sa 26. apríla významnejšieho posunu nedočkali. Naďalej platí, že budeme pokračovať s motormi V6 s objemom 1,6 litra. Zbavíme sa nesmierne drahého MGU-H a oveľa viac energie by sa malo rekuperovať z bŕzd. Elektrina by mala mať na celkovom výkone podiel až 50 percent.

„S cieľom vytvoriť uhlíkovo neutrálne pohonné jednotky začala FIA testovať stopercentne udržateľné palivá. Na druhej strane, ekologický a ekonomický kurz nesmie ísť na úkor šou. Celkovo by mal byť v roku 2026 výkon motorov na rovnakej úrovni ako dnes. Nové pravidlá majú tiež zaručiť, aby nevznikli žiadne veľké rozdiely vo výkone medzi jednotlivými dodávateľmi,“ píše nemecký Auto Motor und Sport.

Dôležitým predmetom diskusií sú v súčasnosti financie, ktoré majú byť takisto dôvodom, prečo ešte nedošlo k schváleniu finálnej podoby nových pravidiel. Neistá je výška rozpočtového stropu pre motory, hoci finálna cifra zrejme nebude mať ďaleko od sumy 140 miliónov dolárov. Nevieme ani to, aké výhody dostanú noví dodávatelia pohonných jednotiek. Hovorí sa, že by v porovnaní s etablovanými značkami mohli minúť o päť až desať miliónov dolárov viac. V hre sú aj benefity ako širšie možnosti testovania, kapacita dobíjania či veľkosť batérie.

Jednou nohou už sú vo Formule 1 aj Audi a Porsche, ktorí danú situáciu pozorne sledujú a na rokovaniach sa aktívne podieľajú. Obe automobilky majú vôľu pripojiť sa a dostali tiež „požehnanie“ od Volkswagenu, pod ktorý patria.

„Nováčikovia tlačia, aby boli nové motorové pravidlá schválené do júna a mohli oficiálne oznámiť svoje plány a začať pracovať,“ píše AMuS.

Zmeny monopostov

Toto bude celkom iste trvať dlhšie, no je to téma, o ktorej sa práve aktívne diskutuje. FIA to až tak nesúri, keďže sa bavíme o tom, ako budú monoposty F1 vyzerať o štyri roky. FIA a F1 však majú v úmysle posunúť súčasný koncept ďalej a taktiež odpovedať na rastúcu kritiku. Už teraz však poznáme rámec, ktorý by mali autá v roku 2026 spĺňať.

„Tak napríklad, nové monoposty by mali mať výrazne nižší odpor vzduchu, aby sa tak zvýšila ich efektivita a znížila spotreba paliva. Šou tým, samozrejme, nesmie utrpieť. Aerodynamika už prešla zmenami v roku 2022, aby sa umožnilo jednoduchšie nasledovanie monopostov. To by malo byť odrazovým mostíkom pre ďalšie zmeny, ideálne zabezpečiť ešte viac súbojov na trati,“ píše Auto Motor und Sport.

„Kompetentní chcú nielen zastaviť negatívny trend stále dlhších a ťažších monopostov, ale ho dokonca zvrátiť. Podľa súčasných pravidiel je maximálny rázvor kolies 3,6 metra, no technický riaditeľ F1 Pat Symonds si dokáže predstaviť, že v priestore medzi nápravami sa dá ušetriť ďalších 30 centimetrov,“ uvádza AMuS.

Na záver píše, že v snahe redukovať náklady i ušetriť dopad na životné prostredie sa bude zvyšovať počet štandardizovaných súčiastok. S rovnakým úmyslom sa bude brať ohľad aj na používané materiály. V neposlednom rade bude nová generácia monopostov zameraná aj na ďalšie zvýšenie ich bezpečnosti.