F1 čaká už tento víkend veľký zlom: Ako sa zmenia testy flexibility predných krídel?

Veľká cena Španielska môže byť v tejto sezóne Formuly 1 zlomová. Presne po tretine ročníka vchádza do platnosti nová technická direktíva, ktorá má za úlohu klepnúť po prstoch tímom, ktoré až príliš využívali flexibilitu predných krídel. Ako vlastne tímy z tejto flexibility profitujú a ako budú vyzerať nové testy?
Boj FIA s tímami sa nikdy neskončí. Inžinieri z technických oddelení sa snažia vyťažiť z pravidiel maximum a flexibilita komponentov je jednou z najväčších “šedých zón”. Už pred rokom viaceré tímy zistili, že flexibilita predného krídla môže nielen zvýšiť maximálnu rýchlosť auta, ale pomôcť aj s jedným vážnym problémom súčasných monopostov.
Ak je krídlo flexibilné, vo vysokých rýchlostiach sa ohýba smerom nadol. Týka sa to najmä zadnej klapky predného krídla, ktorá po “zaklonení sa” zmenšuje odpor krídla, a tým pádom zvyšuje maximálnu rýchlosť na rovinkách, no to ani zďaleka nie je jej najdôležitejšia úloha.
Moderné autá s prísavným efektom generujú veľmi veľa prítlaku v zadnej časti auta, čoho dôsledkom je, že v pomalých zákrutách sú monoposty nedotáčavé. Keď má auto vzadu priveľa prítlaku a vpredu primálo, takpovediac “nechce zatáčať”, ako zvykol v posledných mesiacoch hovoriť Max Verstappen. Pilot by bol preto najradšej, keby mal v pomalých zákrutách viac prítlaku na prednom krídle a z nedotáčavého sa stalo vyvážené auto. Nie je to však také jednoduché. Problémy sa objavia v rýchlych sekciách okruhov.
Keď monopost prechádza rýchlou zákrutou, predné krídlo s veľkým sklonom (veľkým prítlakom) generuje ešte väčšiu prítlačnú silu. Tímy rýchlo zistili, že predné krídlo v tejto chvíli začne byť až príliš výkonné. Následkom toho je, že auto sa stane príliš nervóznym a pretáčavým, teda vpredu má príliš veľa prítlaku a vzadu zas málo.
Nebolo by užitočné, keby v pomalých zákrutách predné krídlo “zaberalo” na maximum a vyvažovalo silnú zadnú časť, ale v rýchlych zákrutách sa nejakým šikovným spôsobom časti prítlaku vzdalo, aby monopost nebol pretáčavý? McLaren vlani prišiel na trik s flexibilitou, ktorou to dosiahol.
V rýchlych zákrutách sa flexibilné krídlo skrátka “ohne a zakloní”, čím zníži množstvo generovaného prítlaku a stará sa o vyvážený balans auta. V pomalých zákrutách sa zas vráti do svojej štandardnej polohy a poskytne maximum prítlaku, ktorý pilot potrebuje pri boji s nedotáčavosťou.
Viaceré tímy však mali dojem, že papájoví v tomto smere zašli už priďaleko. Aj s tým súvisí nová technická direktíva.
Ako sa zmenia testy?
Všetky procedúry sú popísané v článkoch 3.15.4 a 3.15.5 súčasných technických pravidiel. Čo sa teda zmenilo? Predné krídlo sa bude kontrolovať tromi testami na nižšie vyobrazenej konštrukcii, ktorá umožňuje sledovať, o koľko milimetrov sa ohlo predné krídlo po nasadení závažia. Technici FIA s ňou už vo štvrtok skúmali niektoré predné krídla.

Prvé dva testy sú asymetrické. FIA najskôr na tzv. odtokovej hrane poslednej klapky vyvinie vertikálnu silu o veľkosti 60 N, čo predstavuje približne 6 kg. Až doposiaľ bolo povolené, aby sa táto časť krídla ohla o 5 mm, no od tohto víkendu to budú už len tri milimetre (zelená na obrázku nižšie).
Okrem toho FIA sprísnila aj limity pri asymetrickom teste hlavnej klapky predného krídla. Vo vzdialenosti 800 mm od centrálnej osi monopostu vyvinie silu o veľkosti 1000 N (takmer 100 kg) a sleduje, či sa krídlo v tomto bode neohne o viac ako 15 mm. Doposiaľ bola tolerancia až na úrovni 20 mm (červená).

Tretí test sa podobá na ten predchádzajúci, len s tým rozdielom, že sila 1000 N pôsobí na oboch stranách predného krídla (modrá). Doposiaľ platilo, že krídlo spĺňalo pravidlá pri ohybe do 15 mm, po novom sa musí zmestiť do 10 milimetrov.

Prečo sa testy menia až teraz?
Šéf FIA pre monoposty Nikolas Tombazis na konci minulého roka ubezpečoval, že federácia je so situáciou spokojná a nechystá žiadne zmeny v statických testoch flexibility. Prišiel však január a po lobovaní niektorých tímov sme sa dočkali novej technickej direktívy, ktorá chce s flexibilitou zatočiť.
Aby tímy nemuseli ešte pred štartom ročníka prerábať svoje predné krídla, jej nasadenie sa odkladalo. Napokon sa našiel kompromis, ktorým je víkendová VC Španielska. Viaceré tímy priznali, že budú musieť priniesť nové predné krídlo, pretože ich staré by prísnejšími testami neprešlo.
“Na niekoľkých pretekoch po VC Belgicka sme na predných krídlach všetkých monopostov nainštalovali kamery a dospeli sme k záveru, že testy treba sprísniť,” obhajuje technickú direktívu Nikolas Tombazis. “K tomuto záveru sme dospeli v dosť neskorej fáze minulého roka. Mali sme pocit, že keby sme dodatočné testy zaviedli na začiatku sezóny, bolo by to k tímom príliš tvrdé a mohlo by to znamenať, že súčasné predné krídla by putovali do koša, čo by boli extra výdavky. Preto sme považovali za rozumné ich odložiť.”
Bude to už stačiť?
FIA pravidelne sprísňuje testy flexibility, ale tímy doposiaľ vždy našli spôsob, ako previerkami prejsť, no flexibilitu si zachovať. Platí totiž, že v reálnych podmienkach na krídlo predsa len pôsobia iné sily ako pri statickom vertikálnom teste. Technické oddelenia tak skúmali nové materiály a konštrukcie, ktoré mali dokonca rotovať smerom dozadu, no keď na ne FIA “zavesila” svoje závažia, neohli sa nad povolenú hranicu.
Zníženie limitov o pár milimetrov neznie ako veľa, ale podľa niektorých odborníkov v padoku sú nové požiadavky také prísne, že už sa tento test nebude dať obísť ani šikovným využitím materiálov či konštrukcií.
“Je fér, ak FIA zavedie nové testy flexibility a tuhosti, keď posúdi, že niektorá oblasť sa prehnane zneužíva, ale, áno, dúfame, že toto bude poslednýkrát, čo v tejto sezóne s tým budeme musieť niečo spraviť,” vyhlásil Tombazis.