logo F1online.skF1online.sk

F1 bude testovať novinku: V kokpite pribudne klimatizácia

Pierre Gasly na rošte
© Alpine
Milan Kubala
Milan Kubala20. 7. 2024

Na Hungaroringu je poriadne horúco, ale podmienky ešte nie sú také zlé ako pred rokom v Katare. Formula 1 sa však zaviazala jazdcom pomôcť a pripravila nový systém klimatizácie, ktorý bude testovať po letnej prestávke.

Počas katarských pretekov teplota neklesla pod 31 °C, čo by nebol až taký problém, keby sa k tomu nepridala vysoká vlhkosť vzduchu a náročný okruh s dlhými rýchlymi zákrutami. Viacerým pilotom prišlo nevoľno; Logan Sargeant musel odstúpiť, Esteban Ocon sa povracal v kokpite a Lance Stroll na pár sekúnd omdlel. Piloti sa snažili chladiť rôzne. Júki Cunoda si napríklad otvoril priezor prilby, ale ani to mu príliš nepomohlo; do tváre mu aj tak fúkal horúci vzduch, ku ktorému sa navyše pridal piesok.

FIA prisľúbila, že bude v spolupráci s lekárskou komisiou hľadať spôsoby, ako takejto situácii predísť. V pravidlách pre rok 2024 tak pribudla možnosť umiestniť ventilačný otvor na nos monopostu, ktorý privádza vzduch do kokpitu. Prieduch môžeme vidieť v akcii aj na VC Maďarska.

X/Ferrari

Vzduch, ktorý ním preteká, pomôže s ventiláciou kokpitu, ale jeho teplota nie je nižšia ako teplota okolitého vzduchu. Znížiť ju pomôže zjednodušená klimatizačná jednotka, ktorú bude FIA testovať od VC Holandska. Ak sa ukáže jej prínos, stane sa pevnou súčasťou pravidiel. Tímy ju budú povinné nasadiť v prípade výskytu vysokých teplôt podobne, ako to pôvodne chcela spraviť s blatníkmi na upršaných veľkých cenách.

“Prvotné testy a preverenie riešenia je plánované v Zandvoorte a na nasledujúcich pretekoch,” uviedol hovorca FIA pre Autosport. “Ak tieto testy budú úspešné, FIA bude v budúcnosti prikazovať inštaláciu aktívneho chladiaceho systému v autách Formuly 1, keď bude vyhlásené riziko vysokých teplôt.”

Tímom bude okrem toho umožnené čo najviac ochladiť monokok a vybavenie jazdca. Mechanici budú môcť vybrať sedačku a ďalšie súčasti kokpitu a pred pretekmi ich čo najviac schladiť. Dnes pravidlá zakazujú takúto manipuláciu s vybavením.

Ako presne “aktívny chladiaci systém” bude vyzerať, ešte uvidíme. Podľa dostupných informácií však nepôjde o štandardnú klimatizačnú jednotku, ale o viacero menších prvkov po obvode kokpitu a karosérie.

Súvisiace články

Diskusia