Návrat do roku 2008? FIA predstavila nové technické pravidlá pre rok 2026
Formula 1 vstúpi v roku 2026 do novej éry. Nielenže nastúpi nová generácia pohonných jednotiek, ale zmení sa tiež aerodynamika monopostov. Tie budú o 30 kilogramov ľahšie, budú vybavené aktívnou aerodynamikou a tiež majú (asi ako pri každej zmene pravidiel) vylepšiť pretekanie a celkovú šou. FIA s novými pravidlami predstavila aj vzhľad nových áut.
„Nová éra súťaženia,“ tak promuje nové technické pravidlá Medzinárodná automobilová federácia. Tá predstavila novú generáciu monopostov s veľkou pompou v živom vysielaní na sociálnych sieťach. Plánom je všetko zmenšiť a zľahčiť – rozmery, prítlak, odpor vzduchu, emisie atď. Snáď jediné, čo sa má zvýšiť, sú príležitosti na pretekanie a predbiehanie.
FIA novinky zhrnula v nasledujúcich bodoch:
- Koncept „svižného auta“ sa stal stredobodom nových technických pravidiel pre rok 2026. Je zameraný na tesnejšie pretekanie,
- Monoposty pre rok 2026 budú o 30 kilogramov ľahšie ako súčasná generácia, čím sa zvýši ich účinnosť a zlepší ovládateľnosť,
- Prepracovaná pohonná jednotka bude najúčinnejšia na svete s 300-percentným zvýšením výkonu batérie a rovnomerným rozdelením medzi spaľovací a elektrický pohon,
- Aktívna aerodynamika prispôsobená požiadavkám nových pohonných jednotiek,
- Zvýšenie možností na predbiehanie vďaka tzv. Režimu manuálneho ovládania (Manual Override Mode – úplná novinka zavedená v týchto pravidlách), ktorá umožní prenasledujúcemu monopostu využiť vyšší výkon z batérie,
- Rekordný počet šiestich dodávateľov pohonných jednotiek – Ferrari, Mercedes, Alpine, Honda, Audi a Red Bull Ford,
- 100-percentne udržateľné palivá,
- Zlepšenie bezpečnosti vďaka pevnejším konštrukciám a ešte prísnejším nárazovým testom.
Pohonná jednotka
Uspel Red Bull so svojou snahou o zmenu pomeru výkonu spaľovacieho a elektrického motora? Podľa FIA sa výkon spaľovacieho motora, ktorý budú najnovšie poháňať stopercentne udržateľné biopalivá, zníži na asi 400 kW (asi 535 koní) a maximálny výkon batérie je vypísaný na 350 kW (asi 470 koní). Zatiaľ sa k tomu nikto nevyjadril, takže si počkajme, kým experti detailne preskúmajú nové pravidlá.
V každom prípade sme sa zbavili MGU-H, energia získavaná z bŕzd sa zdvojnásobí a zavedie sa tzv. Manual Override režim, ktorý sa stane akýmsi duchovným nástupcom zomierajúceho DRS. V skratke to znamená, že prenasledujúci monopost bude môcť využiť viac energie na predbehnutie.
Šasi
Menšie a ľahšie, také je motto nového šasi, aj keď nejde o žiadnu neuveriteľnú revolúciu. Hmotnosť sa má znížiť „len“ o 30 kilogramov, čiže zo súčasných 798 na 768 kíl, z toho 722 kilogramov váži auto a jazdec, ďalších 46 kilogramov vážia pneumatiky.
Zmenia sa aj rozmery. Autá sa zúžia zo súčasných 2000 milimetrov na 1900 (budú teda o 10 centimetrov užšie) a ich rázvor kolies sa skráti z 3600 milimetrov na 3400 (budú teda o 20 centimetrov kratšie). Maximálna šírka podlahy sa zmenší o 150 milimetrov.
Ďalšími podstatnými skutočnosťami je zníženie prítlaku o 30 percent a odporu vzduchu dokonca až o 55 percent. Napriek kritike prežijú do roku 2026 aj 18-palcové pneumatiky. Predné gumy však budú užšie o 25 milimetrov a zadné o 30 milimetrov.
Aerodynamika
DRS zomrie, nastúpi aktívna aerodynamika a prísavný efekt sa zásadne obmedzí. Také sú najväčšie a najviditeľnejšie rozdiely v porovnaní so súčasnosťou. Pohyblivé predné a zadné krídlo budú môcť piloti využívať na rovinkách neobmedzene. Autá budú mať v podstate dva režimy – „Z-režim“ (vyššie krídla, vyšší prítlak a vyššia rýchlosť v zákrutách) pre jazdu v zákrutách a „X-režim“ (menší odpor vzduchu so sklopeným zadným a predným krídlom) pre jazdu na rovinkách.
Novinkou je zavedenie zadného krídla s troma elementmi a toľkokrát omieľané priečne krídlo (tzv. beam wing), ktoré sa v súčasnosti teší toľkej pozornosti, bude úplne zakázané.
Na večný odpočinok odídu aj deflektory na predných kolesách, ktoré sme ľudovo označovali ako „blatníky“. Ich miesto má zaujať iný kus karosérie, ktorý však FIA nešpecifikovala a nevidieť ho ani na obrázkoch.
Samozrejme, nezabúdajme ani na úplne zmenený tvar predného krídla a zásadné zmeny podlahy a difúzora. FIA v podstate priznala porážku s prísavným efektom. Tento systém očividne nefunguje a notoricky známe poskakovanie na rovinkách viedlo federáciu k zavedeniu „takmer plochých podláh“ – nevrátime sa teda úplne do roku 2021, ale význam tejto časti bude výrazne menší – a „menej výkonných difúzorov, ktoré zredukujú prísavný efekt a závislosť monopostov na extrémne tuhom nastavení s nízkou svetlou výškou“.