logo F1online.skF1online.sk

FIA si predsa len posvieti na predné krídla. Tímom káže nasadiť nové kamery

Predné krídlo McLarenu v garáži
© Twitter/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala19. 7. 2024

O flexibilných predných krídlach sa píše už niekoľko týždňov. Túto tému otvoril Red Bull, ktorému sa vraj nepozdáva rozsah, v akom sa ohýbajú predné krídla jeho súperov, no doposiaľ sa mu nepodarilo presvedčiť FIA, aby zakročila. Teraz sa však niečo predsa len chystá.

Medzinárodná automobilová federácia až donedávna nechávala veciam voľný priebeh a odkazovala, že so súčasnými statickými testami je spokojná napriek tomu, že podľa niektorých celkov sa isté krídla ohýbajú viac, než by sa patrilo.

To sa však už čoskoro môže zmeniť. Portál motorsport.com informuje, že vybrané tímy v padoku budú musieť v tréningu na Veľkú cenu Belgicka nasadiť nové kamery, ktoré budú snímať predné krídla a ich flexibilitu.

Šéf FIA pre monoposty Nikolas Tombazis o tom informoval vydaním technickej direktívy, v ktorej upozorňuje, že “niektoré tímy budú povinné nasadiť na svoje monoposty dodatočné bezdrôtové kamery”. Presné umiestnenie ešte nebolo oznámené, ale regulačný orgán prezradil, že chce za pomoci referenčných bodov umiestnených na vnútornej strane koncovej lišty sledovať, či dochádza “k pohybu alebo rotácií referenčných bodov”.

Okrem koncovej lišty predného krídla musia tímy umiestniť referenčné body aj na jednotlivé klapky predného krídla, a síce na vnútorný (pri nose) aj vonkajší koniec (pri koncovej lište).

Finn Pomeroy/Mercedes

Aby tento zber údajov príliš nenarušil prípravy tímov na kvalifikáciu a preteky, FIA od nich nebude žiadať, aby mali kamery na monopostoch neustále. Uvádza však, že na nich musia byť aspoň 50 percent času. FIA chce totiž predísť tomu, že tímy budú počas jazdy s kamerou nasadzovať tuhšie predné krídla a skrývať verziu, ktorá by mohla vzbudiť podozrenie.

Testovať sa bude v oboch piatkových tréningoch, pričom tímy sa smú vrátiť k nastaveniu bez referenčných bodov a bez dodatočnej kamery od začiatku tretieho tréningu.

Ešte nie je známe, ktoré stajne budú na toto pozorovanie vybrané, ale v princípe všetky top tímy sa hrajú s flexibilitou komponentov. Niektoré však do väčšej miery ako iné, podotýkali v posledných týždňoch zástupcovia Red Bullu.

Červení býci sa tak konečne dočkali. Samozrejme, samotné analyzovanie flexibility zo strany FIA ešte automaticky neznamená, že uvidíme aj nejakú zmenu pravidiel či novú technickú direktívu, ale je to dôležitý krok, ktorý by k tomu napokon mohol viesť.

Regulačný orgán bude mať v podstate celú letnú prestávku, aby nazbierané dáta vyhodnotil a v prípade potreby pripravil novú technickú direktívu, ktorou by špecifikoval nové statické testy predných krídel.

Súvisiace články

Diskusia