V budúcom roku nepokoríme métu 400 km/h, znie z FIA. Wolff pripustil, že si to vymyslel


Odvážne tvrdenie, ktoré vyvolalo pomerne veľkú pozornosť. V súčasnosti sa veľa diskutuje o budúcej sezóne a o výkonnosti nových áut. Konsenzus znie, že budúcoročné monoposty spomalia v zákrutách, ale výrazne zrýchlia na rovinkách. Toto Wolff dokonca povedal, že dosiahnu magickú métu 400 kilometrov za hodinu. Ako sa však ukázalo, bol to nezmysel.
Šéf Mercedesu vie, ako rozčeriť vody. V tomto prípade ich však rozčeril nepravdivým, alebo prinajmenšom hypotetickým tvrdením. Vyslovil ho pre Auto Motor und Sport, ktorý vo svojom článku citoval jeho slová: „Keď sa vypustí z reťaze plný výkon, pokoríme hranicu 400 kilometrov za hodinu.“
Na tieto slová sa novinári následne pýtali jazdcov aj samotnej FIA a reakcie boli poriadne skeptické. „Možno Totov motor to dokáže. Neviem. Myslím si, že FIA už pomerne jasne vysvetlila, že to nedovolí,“ povedal napríklad Max Verstappen.
Pritakal aj Carlos Sainz, ktorý je ako pilot Williamsu zákazníkom Mercedesu. „Prial by som si, aby to bola pravda, pretože tým pádom by v Mercedes High Performance Powertrains museli odvádzať dobrú prácu, ale ja na simulátore nedosiahnem rýchlosť 400 km/h. Neviem, odkiaľ to prišlo.“
Napokon tu máme aj slová Pierra Gaslyho, ktorý je pre zmenu budúcim zákazníkom Mercedesu. „Ja tomu neverím. Verím len tomu, čo vidím. Určite môžeme jazdiť rýchlosťou 400 km/h, ak vymeníme prevodovky, predĺžime rovinky a zbavíme sa prvej šikany v Monze,“ vyhlásil pilot Alpinu.
„Ja som však nový monopost vyskúšal na simulátore a viem, čo dokáže. Popravde neviem, kde sa vzali tie čísla o 400 km/h. Uvidíme, ale určite by som bol rád, keby moje auto išlo 400 km/h,“ dodal Gasly.
Svoje vlastné slová napokon dementoval aj samotný Toto Wolff. Nevieme, či sa nechal len uniesť, alebo bolo toto vyjadrenie súčasťou nejakej premyslenej mediálnej hry. Ak chcel získať mediálnu pozornosť, určite sa mu to podarilo. Aj on však musel ustúpiť a priznať, že to tak nemyslel.
„Znie to dobre, nie? Všetci tie motory len zhadzujú, tak som si povedal, že musím nájsť aj niečo pozitívne. A našiel som,“ zvolal Wolff spôsobom, ako keby o nič nešlo. V skutočnosti však nič „nenašiel“, len si to vymyslel.
„Ak by ste – a hovorím to sčasti sarkasticky – nasadili všetku energiu na jednu rovinku, tie autá by mohli dosiahnuť rýchlosť 400 km/h. Neviem, či sa niekto zľakol, ale bolo by to možné, hoci by už veľa elektrickej energie nezostalo na niekoľko ďalších zákrut na okruhu,“ dodal Wolff.
Wolffove slová vyvrátil aj Tombazis
Šéf Mercedesu ani nemusel nič dementovať. Namiesto neho to urobil Nikolas Tombazis, ktorý má vo FIA na starosti technickú stránku monopostov. Ten Wolffove slová vyvrátil dokonca dvojnásobne. Podľa jeho slov niečo také nie je možné z technického hľadiska a keby aj bolo, riadiaci orgán by to nedovolil.
„Môžem vás uistiť, že rýchlosti 400 km/h nedosiahneme,“ vyhlásil Tombazis v rozhovore pre portál PlanetF1.com. „Myslím si, že išlo skôr o odľahčený komentár. Ak som dobre počul, snažil sa ním povedať, že s výkonnom týchto monopostov a nižším odporom vzduchu by ste teoreticky pri spojení všetkých týchto faktorov mohli mať autá s takou maximálkou.“
„Teraz však niečo také nie je možné. Vzhľadom na pravidlá, ktoré sa týkajú hospodárenia s energiou, to nie je možné z fyzického ani technického hľadiska. Ako FIA máme nad týmito predpismi značnú kontrolu. Okrem toho máme v rukách veľmi silný tromf v podobe bezpečnosti,“ vyhlásil Tombazis.
„Ak by to bolo potrebné, mohli by sme zasiahnuť. Sme si však celkom istí, že súčasné pravidlá takéto rýchlosti neumožňujú. Je to otázka výkonnostných hraníc monopostu. Ak by neexistovali žiadne obmedzenia v oblasti manažovania výkonu, takéto rýchlosti by boli možné,“ dodal šéf FIA pre záležitosti monopostov.