logo F1online.skF1online.sk

FIA uznala pochybenie, Sainzovi vymazala penalizáciu z VC Holandska. Má to však háčik

Carlos Sainz
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 16:52

Williams bol vo svojom snažení úspešný. Britská stajňa sa po Veľkej cene Holandska rozhodla požiadať o preskúmanie rozhodnutia vo veci penalizácie Carlosa Sainza, ktorý nepovažoval desaťsekundový trest za spôsobenie kolízie s Liamom Lawsonom za správny. FIA napokon Španielovi trest odobrala, ale len na papieri.

Komisári na VC Holandska “odmenili” Carlosa Sainza desaťsekundovou penalizáciou a dvoma trestnými bodmi za kolíziu s Liamom Lawsonom v prvej zákrute. Vo svojom verdikte jeho vinu zdôvodnili tým, že vzhľadom na umiestnenie monopostov v apexe zákruty Liam Lawson nebol povinný ponechať mu miesto. Keďže došlo k nehode, na vine bol automaticky Sainz.

Williams sa však nevzdal a upozorňoval na to, že Liam Lawson sa odrazu posunul doľava viac, než Sainz mohol čakať. Aby uspel so svojou žiadosťou o preskúmanie rozhodnutia, musel komisárom predložiť “nové, relevantné a významné dôkazy, ktoré v čase rozhodovania nemali jednotlivé strany k dispozícii”. Britskej stajni sa to podarilo doložením záberov z 360-stupňovej kamery ako aj zo zadnej kamery Liama Lawsona.

Po ich preskúmaní napokon komisári skonštatovali, že kolíziu nespôsobil Carlos Sainz, ale chvíľková strata kontroly Liama Lawsona nad jeho monopostom. “Komisári súhlasia s posúdením Williamsu, podľa ktorého šlo o pretekový incident.”

“Komisári súhlasia s tým, že kolíziu spôsobila strata kontroly nad autom Liama Lawsona. Avšak, podľa posúdenia komisárov, žiaden pilot neniesol plnú alebo väčšinovú vinu za kolíziu,” pokračujú komisári v zložení Nish Shetty, Matthew Selley, Pedro Lamy a Natalie Corsmitová. “Carlos Sainz prispel k incidentu tým, že riskoval jazdu blízko k autu Liama Lawsona a z vonkajšej strany.”

“Carlos Sainz tam nemal právo na ponechanie miesta a existovala reálna šanca, že keby tam ku kolízii nedošlo, Carlos Sainz by na výjazde vyšiel z trate a/alebo by došlo ku kolízii na výjazde, za čo by Carlos Sainz niesol pravdepodobne väčšinovú, ak nie plnú zodpovednosť,” uvádza FIA.

Španielovi sa aspoň odpočítajú dva trestné body. Tento verdikt však opätovne poukazuje na jeden problém s podobnými verdiktmi udelenými počas pretekov: Ak sa stajni podarí preukázať, že trest bol jazdcovi udelený neprávom, trestné sekundy odpykané počas pitstopu mu nie je možné dodatočne odobrať.

V Sainzovom prípade na tom nezáležalo, keďže skončil v poli porazených, ale ak zostane zachované status quo, v budúcnosti si Formula 1 koleduje o ďalšiu kontroverziu. Stačí, aby podobný trest udelený počas pretekov a neskôr zrušený rozhodol o víťazovi, pódiu, ba v tejto sezóne možno aj o majstrovskom titule.

“Penalizáciu si Carlos Sainz odpykal počas pretekov. Nie je v moci komisárov vymazať túto penalizáciu úpravou výslednej klasifikácie, ale konštatujú, že rozostup medzi Carlosom Sainzom a autom pred ním bol v konečných výsledkoch pretekov 17 sekúnd,” vysvetlila FIA, prečo v tomto prípade Sainz neutrpel žiadnu ujmu.

Faktom však je, že Sainz v cieli stratil 17 sekúnd na víťaza pretekov, nie na auto pred ním. Pár kôl pred koncom bol totiž na trati safety car. Tak či onak, odčítať z jeho konečného času desať sekúnd nie je možné práve pre výjazd bezpečnostného vozidla, po ktorom sa štartové pole zoskupilo.

Súvisiace články

Diskusia