Russell sa vrátil k súboju s Leclercom: Fotografie jasne ukázali, že vyšiel mimo trať


Medzinárodná automobilová federácia sa v Zandvoorte opäť vyznamenala pri posudzovaní toho, či Charles Leclerc pri súboji s Georgeom Russellom opustil trať. Komisári napokon dospeli k rozhodnutiu, že neexistujú rukolapné dôkazy o Leclercovej vine, no Russell má iný názor.
FIA najskôr Charlesovi Leclercovi zmazala kolo za porušenie traťových limitov v dvanástej zákrute, o čom Monačana vo vysielačke informoval jeho pretekový inžinier. Na základe tohto malo byť posúdenie jeho súboja s Russellom celkom jednoduché; Leclerc opustením trate a následným vrazením do Mercedesu jasne porušil pravidlá.
Komisári však napokon dospeli k celkom inému rozhodnutiu, vraj nie sú jasné dôkazy. Podľa Georgea Russella sa neskôr našli. “Aby sme boli ku komisárom féroví, oni nemali k dispozícii záber z jasného uhla, ktorý by ho ukázal mimo trate.”
“Mohli ste tak nejak veriť tomu, že bol mimo trate a bolo jasné, že bol mimo, ale v tom čase nebola k dispozícii žiadna fotografia alebo záber z dobrého uhla, ktorý by to jasne dokázal,” pokračoval pilot Mercedesu. “Ja som však nemal ani zrnko pochybnosti, pretože som vedel, že ja som vyšiel až za bielu čiaru.”
Ak Russell vyšiel kolesami na bielu čiaru, Leclerc musel byť za nimi celým svojím monopostom. “Chápem to aj z ich pohľadu. Teraz som však už videl fotografie, ktoré ho jasne ukázali mimo trate. Nemyslím si, že by sme potrebovali nejaké objasnenie. Rozhodnutia sú niekedy správne, niekedy v danej chvíli nemáte dostatok informácií.”
Ak bol Mercedes presvedčený o svojej pravde, mohol požiadať o preskúmanie rozhodnutia, ako to vo štvrtok spravil Williams. Je však otázne, ako by to posúdili komisári, ktorí sú známi tým, že o konzistentnosti len hovoria.
V minulosti na VC USA odmietli udeliť penalizáciu Sergiovi Pérezovi za to, že opakovane opúšťal trať. Nemali totiž k dispozícii záber, ktorým by mohli v danej zákrute objektívnym spôsobom skontrolovať prejazdy všetkých monopostov, a tak odmietli posúdenie podľa palubných záberov auta za ním, ktoré nemali vždy k dispozícii.
Na druhej strane však FIA porušila túto svoju zásadu na VC Rakúska 2024, keď udelila trest Oscarovi Piastrimu na základe záberov z televízneho vrtuľníka. Tieto zábery by podľa verdiktu z Austinu nemala považovať za relevantné, keďže nimi v danej zákrute nemohla posúdiť prejazd každého auta. Po takýchto rozporuplných rozhodnutiach nie je možné predpovedať, ako by sa zachovali komisári v Zandvoorte.
Russell napokon dorazil do cieľa na štvrtej priečke. Verí, že s lepšou kvalifikáciou mohol útočiť na pódium. “Drobná zmena vo výsledkoch mohla viesť k celkom inému vývoju. Hadjar mal úžasný víkend a skvelú kvalifikáciu. My sme stratili pár tisícin. Keby sme sa v sobotu kvalifikovali lepšie, boli by sme na ceste dôjsť do cieľa na štvrtej priečke. Samozrejme, po Landovej poruche by sa to zmenilo. Po veľmi zlom víkende je však napokon aj štvrté miesto dobrým výsledkom.”