logo F1online.skF1online.sk

Schrödingerovo opustenie trate: Vyšiel či nevyšiel Leclerc mimo trať? FIA rozhodla dvojako

Charles Leclerc
© X/Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 17:09

Komisári dlho do večera skúmali súboj Charlesa Leclerca a Georgea Russella z jedenástej zákruty. Napokon rozhodli, že kolízia týchto jazdcov bola pretekovým incidentom, pričom svoj verdikt postavili aj na tom, že pilot Ferrari pri manévri jednoznačne neopustil trať. V inom verdikte však FIA tvrdí, že Leclerc trať opustil.

Charles Leclerc zaútočil na Georgea Russella na vonkajšku jedenástej zákruty, ktorá sa hneď stáča do druhej strany a tvorí akési esíčko. Posudzovanie súbojov v esíčkach je podľa smernice o jazdeckých štandardoch komplikovanejšie než v obyčajnej zákrute, keďže pilot na vonkajšku sa zrazu ocitá na vnútrajšku a naopak.

V esíčkach majú komisári posudzovať každú časť kombinácie samostatne, no s dôrazom na prvú zákrutu. V nej sa však nestalo nič, čo by komisári museli posudzovať. V následnej ľavotočivej zákrute sa Leclerc ocitol na vnútrajšku, a tak na ponechanie miesta mal byť v apexe zákruty svojou prednou nápravou aspoň na úrovni spätných zrkadiel súpera. Zároveň však musel predbiehací manéver zvládnuť v medziach trate.

Tu sa to začína zamotávať. Komisári totiž podľa verdiktu zisťovali, či sa Charles Leclerc v predmetnej dvanástej zákrute udržal v medziach trate. Opakovane tak skúmali niečo, o čom už FIA rozhodla pred štyrmi hodinami, keď Monačanovi zmazala čas za prekročenie limitov trate v tomto istom kole a v tejto istej zákrute.

Čuduj sa svete, pri druhom skúmaní tohto prejazdu FIA dospela k inému verdiktu. “Dostupné dôkazy nevypovedajú jednoznačne o tom, či Charles Leclerc opustil trať,” zhodnotila FIA druhýkrát. “Zástupcovia oboch tímov sa zhodli, že neexistuje žiaden jasný dôkaz o tom, že by Charles Leclerc opustil trať.”

Ak neexistuje, na základe čoho mu FIA zmazala čas? V tomto prípade na tom až tak nezáležalo, ale v budúcnosti by takéto posudzovanie nejasných situácií mohlo viesť k penalizáciám za príliš veľa prekročení limitov trate.

Keby Leclerc aj podľa druhého posúdenia opustil trať, za kolíziu by bol zodpovedný len on. S najväčšou pravdepodobnosťou by tak aj Leclerc dostal penalizáciu v podobe straty miest na štarte VC Talianska.

Prečo bol Mercedes na vypočúvaní taký zmierlivý a nepokúsil sa v kancelárii komisárov predložiť viac argumentov — Russell bol presvedčený o tom, že Leclerc opustil trať —, zatiaľ čo inokedy sa súperovi snaží prišiť penalizáciu?

Podľa Tota Wolffa to strieborné šípy nechceli vzhľadom na to, že Antonelli už Leclercovi pokazil nedeľu. “Po pretekoch som sa pozrel na celý obraz. Nechceli sme, aby Charles prišiel o pozície na štarte v Monze kvôli tomu, ako vypadol z týchto pretekov [po kolízii] s jedným našim autom.”

“Na druhej strane si nemyslím, že na ľavej strane mal miesto na predbiehací manéver. Môžete sa pokúsiť sa tam vtesnať, ale to nikdy nevyjde. V tomto zmysle by som skôr povedal, že to bola Charlesova vina,” vyhlásil šéf Mercedesu.

Súvisiace články

Diskusia