FIA vyhlásila vojnu šedým zónam: Takéto riešenia budú samovraždou


Sezóna 2026 klope na dvere. S ňou sa dočkáme aj celkom nových pravidiel, ktoré so sebou vždy prinášajú zaujímavé polemiky o tom, čo je ešte pravidlami akceptovateľné a čo nie. FIA sa však rozhodla šedé zóny vykynožiť a vyhlásiť vojnu tímom, ktoré sa ich budú snažiť využiť.
Minulosť nás naučila, že po zavedení nových pravidiel treba autá súperov skúmať veľmi pozorne. V roku 2009 sa na scénu dostal legendárny dvojitý difúzor, neskôr ho nahradili fúkané difúzory. Jednou z najpremyslenejších vychytávok, nad ktorými inžinieri súperov len otvárali ústa, bol napríklad systém DAS, ktorý predstavil Mercedes v roku 2020, či o dva roky neskôr riešenie auta “bez bočníc”.
Čo prinesie sezóna 2025? Podľa šéfa FIA pre monoposty Nikolasa Tombazisa je v záujme tímov nevŕtať sa v šedých zónach bez konzultácií s FIA. “Ak niektorý tím vyrukuje s riešením, ktoré vychádza z diery v pravidlách, bude to preň katastrofa.”
Začína sa éra prísnej transparentnosti medzi FIA a tímami. “Pristúpime k tomu inak ako v minulosti,” pokračoval 57-ročný Grék. “Tímy sme informovali o tom, že nebudeme tolerovať žiadne využívanie skrytých dier v pravidlách.”
Ak má tím podozrenie, že FIA by mohla jeho riešenie vnímať ako na hrane, mal by sa vopred o veci poradiť. Bez predbežného schválenia bude totiž veľmi riskovať. “Ak tím vyvinie riešenie postavené na interpretácii, ktorá bude na hrane, pre danú stajňu to bude samovražda.”
Regulačný orgán bude totiž okamžite žiadať odstránenie takéhoto riešenia. Keby v roku 2026 niekto pripravil monopost na hrane, ktorý by sa rozsahom približoval “bezbočnicovému” Mercedesu, strelil by si do nohy. Musel by totiž prekopať celú koncepciu auta, zatiaľ čo ostatní by sa posúvali ďalej.
“Oni s nami konzultovali legálnosť tohto riešenia až po tom, čo ho vytvorili. Zariskovali,” podotkol Tombazis v súvislosti s Mercedesom a jeho systémom DAS. “My nemôžeme prinútiť tímy, aby s nami komunikovali, ale pre ich vlastné prežitie im to radíme. Postaviť auto na koncepcii, ktorá by neskôr mohla byť označená za nelegálnu, by pre nich mohla byť katastrofa.”
- Značky
- FIA
- Nikolas Tombazis