logo F1online.skF1online.sk

Tombazis z FIA varuje pred rokom 2026: Na nové pravidlá nebudú pripravení všetci

Monopost F1 pre rok 2026
© FIA
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 12:35

Technický riaditeľ Mercedesu James Allison v januári 2022 predpovedal, že jeden alebo dva tímy “pristúpia k novým pravidlám celkom nesprávne”. Jeho slová sa naplnili, ale asi nečakal, že jedným z týchto smoliarov bude práve Mercedes. Dnes počúvame podobné predpovede aj z najvyšších kruhov FIA. Naplní sa tentoraz scenár, pred ktorým varuje Nikolas Tombazis?

Takú veľkú zmenu pravidiel ešte Formula 1 nezažila. Naraz sa budú meniť pravidlá pohonných jednotiek, šasi, čaká nás zavedenie nových palív, Pirelli pripraví celkom nové zmesi užších pneumatík, jazdcom aktivovaný systém DRS ako taký zanikne a nahradí ho tlačidlo na extra výkon pohonnej jednotky.

To je len niekoľko zo zmien, s ktorými sa musia potýkať všetky stajne v štartovom poli. Vzhľadom na túto obrovskú operáciu už teraz hrozí, že optikou roka 2026 budeme aj sezónu 2025 považovať za neuveriteľne vyrovnanú, hoci McLaren je na míle pred ostatnými.

“Na rok 2026 nebudú pripravené všetky tímy,” upozornil šéf FIA pre monoposty Nikolas Tombazis, ktorý svoje predpovede prezentoval v magazíne V Motori. “Treba zvládnuť množstvo noviniek, takže niektorí sa nedostanú na potrebnú úroveň. Iní niečo na začiatku nepochopia a budú sa musieť z toho vyhrabávať. V úvodných fázach sa dajú ľahko predpovedať veľké výkonnostné výkyvy.”

Tieto výkyvy budú súvisieť s charakteristikami monopostov. Formula 1 si bude držať palce, aby sa jednému tímu nepodarilo trafiť do čierneho vo všetkých oblastiach od pohonnej jednotky cez aerodynamiku až po prácu s pneumatikami, pretože v tom prípade by nás zrejme čakala podobná dominancia ako po roku 2014.

Na druhej strane rok 2026 môže byť aj celkom zamotaný. Stačí, aby rôzne tímy vynikali v rôznych disciplínach. Predvíkendové analýzy rozloženia síl by boli oveľa fascinujúcejšie, keby jeden tím vynikal vďaka rýchlosti pohonnej jednotky, iný by mal najlepšiu aerodynamiku, ďalší by zas dokázal dokonale pracovať s pneumatikami. Každý víkend by sme mohli vidieť iného víťaza.

FIA

V zákulisí sa však skôr očakáva návrat motorovej éry, v ktorej budú pohonné jednotky predstavovať najdôležitejší prvok. Aby sa nezopakoval scenár z roku 2014 a jeden tím nevládol po zvyšok desaťročia, FIA zaviedla systém pomoci slabším agregátom, ktorý sa bude podobať na súčasné alokácie na vývoj vo veternom tuneli.

V skratke platí, že ak bude daná pohonná jednotka strácať na najsilnejší agregát viac ako tri percentá výkonu, jej výrobca dostane do vienka viac priestoru na vývoj.

“Detaily tejto procedúry sú postupne ladené s výrobcami. Je však dôležité povedať jednu vec jasne: Toto nie je vyrovnávanie výkonnosti (Balance of Power, pozn. red.),” podotkol Tombazis. “Vo Formule 1 sa nikdy nestane, že by auto dostalo umelé navýšenie výkonu, alebo by bolo spomaľované pridávaním dodatočných závaží alebo znižovaním výkonu. To sa nikdy nestane.”

Kráľovná motoršportu sa tak nevyberie cestou WEC, kde je BOP bežne používané. “Musíme byť realisti. Formula 1 je porovnateľná so sériou nadväzujúcich maratónov. Ak ste rýchlejší v prvom maratóne, ten druhý začínate s náskokom. V tomto športe sa technologická a výkonnostná výhoda prenáša do nasledujúcich rokov. V krátkom časovom horizonte je náročné prepadnúť sa z prvého na posledné miesto, ale aj vyšvihnúť sa z posledného na prvé.”

Ako bude fungovať pomoc slabším pohonným jednotkám?

Ako sme už spomenuli, rozhodujúca bude spomínaná trojpercentná hranica. FIA bude počas celej budúcej éry monitorovať výkonnosť jednotlivých spaľovacích motorov. V prípade každého výrobcu — naprieč všetkými autami vrátane zákazníckych — bude počítať priemerný výkon podľa vzorca, ktorý je špecifikovaný v pravidlách.

Ak sa po piatich podujatiach sezóny ukáže, že motory od jedného dodávateľa zaostávajú za najlepším výrobcom o viac ako tri percentá, tvorca slabšieho agregátu dostane “balíček” prostriedkov na dotiahnutie sa, t.j. napríklad viac času na dynamometroch a nasadenie väčšieho počtu vylepšení.

Podľa Nikolasa Tombazisa je tento prístup veľmi dôležitý pre zdravie Formuly 1. “Pre udržateľnosť je kľúčové držať náklady pod kontrolou, čo však komplikuje situáciu tým, ktorí zaostávajú. Tieto limity im bránia neobmedzene investovať, aby sa dotiahli. V minulosti sa z toho vďaka obrovským investíciám dostala napríklad Honda, ktorá v rokoch 2015 a 2016 odštartovala veľmi zle.”

“Tieto pravidlá umožňujú tým, ktorí zaostávajú, investovať viac v rámci istých limitov, aby zmazali svoju stratu. Preto to nie je BOP, no je to nástroj, ktorý nováčikom poskytne šancu dotiahnuť sa na ostatných, no s vedomím, že to nebude ľahké,” podotýka 57-ročný Grék.

FIA pamätá aj na zneužívanie systému

Možno vám napadlo, že takýto systém by sa dal zneužiť, ak by jeden výrobca počas prvých piatich veľkých cien umelo znižoval výkon svojich motorov. Po piatych pretekoch by sa vrátil k plnému výkonu, no dostal by aj extra priestor na vývoj. Zvyšných 19 pretekov sezóny by mal na to, aby súperov porazil.

Najľahšie by sa o to mohol pokúsiť továrenský tím bez zákazníkov, keďže priemerný výkon sa bude počítať na základe všetkých nasadených kusov, a výrobca by nemusel o svojom geniálnom pláne presviedčať ďalšie stajne a všetko držať v tajnosti.

Tak či onak, FIA pamätala aj na tento scenár a v pravidlách si vyhradzuje právo odňať výrobcovi výhody, ak sa niekedy od šiestej veľkej ceny po koniec sezóny ukáže, že namerané hodnoty z úvodu roka z ničoho nič nekorešpondujú s aktuálnymi.

FIA si takisto vyhradzuje právo zakročiť, ak pôvodne slabší agregát po nasadení vylepšení získa až “neférovú výhodu” nad tými, ktorí dodatočný priestor na vývoj nedostali. V pravidlách však neuvádza, aké konkrétne kroky môže podniknúť. “O takýchto opatreniach sa bude v dobrej vôli rokovať so všetkými výrobcami pohonných jednotiek.”

Vytvára sa tým priestor na prvú veľkú kauzu novej motorovej éry?

Súvisiace články

Diskusia