logo F1online.skF1online.sk

Rok 2029 nebude: Sulajemovi sa rozplýva osemvalcový sen, veľké stretnutie dodávateľov zrušil

Výfuk, zadné svetlo a priečne krídlo Red Bullu
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 04:58

Mohamedovi bin Sulajemovi sa napokon podarilo presadiť to, čo si zaumienil pred vyhlásením výberového konania na jedenásty tím, no pri pohonných jednotkách tvrdo narazil. Prezident FIA bol nútený zrušiť stretnutie dodávateľov pohonných jednotiek, ktorí odmietli podporiť jeho myšlienku skoršieho návratu osemvalcových motorov.

V priebehu minulého týždňa sa zahraničné médiá predbiehali v tom, kto poskytne viac informácií o pripravovaných motoroch novej generácie. Návrat 2,4-litrových osemvalcových spaľovacích motorov s udržateľnými palivami a hybridnou asistenciou sa mal uskutočniť už v roku 2029, takže nasledujúca motorová éra by trvala len tri sezóny.

V priebehu pár dní sa však tento sen rozplynul a FIA bude musieť takmer určite počkať na ukončenie celého motorového cyklu. Ak sa nič prevratné nestane, nové pohonné jednotky prídu na scénu najskôr v roku 2031.

O všetkom sa pritom malo rokovať vo štvrtok na veľkom stretnutí v Londýne, ktoré zvolal sám prezident FIA Mohamed bin Sulajem. Podľa zahraničných médií ho však cez víkend “odložil na neurčito”. Medzi dodávateľmi pohonných jednotiek nenašiel dostatočnú podporu.

Výrobcovia podľa dostupných informácií nie sú proti myšlienke návratu osemvalcov, no Sulajem zrejme nedokázal predostrieť dostatočné argumenty, prečo by mali investovať do novej generácie pohonných jednotiek tak krátko po začiatku motorového cyklu. Ak by sa totiž FIA rozhodla skrátiť nasledujúci cyklus na tri roky, motorári by sa prakticky hneď museli pustiť do vývoja na rok 2029. V kuloároch sa šepká, že proti boli najmä automobilky Audi a Honda.

“V súčasnosti so skorším prechodom súhlasia len Red Bull Powertrains a Cadillac,” napísal redaktor magazínu Auto Motor und Sport Michael Schmidt. “Mercedes a Ferrari tlačia na rok 2030. Audi a Honda trvajú na tom, aby FIA dodržala svoj sľub a umožnila celú päťročnú prevádzku 350-kilowattových šesťvalcových turbomotorov, ktoré sú naplánované na rok 2026.”

Navyše motorári sa zatiaľ nevedia dohodnúť ani na tom, ako by mal vyzerať nasledujúci cyklus. Odložením Sulajemovho stretnutia na neurčito získajú čas. “Oni podporujú motto FIA: jednoduchšie, lacnejšie a výkonnejšie spaľovacie motory, menšie batérie. Diabol sa však skrýva v detailoch.”

“Niektorí chcú atmosférické osemvalcové motory, iní chcú osemvalce s biturbom. Dotiahnuté do konca nie sú ani detaily elektrického systému,” prezradil Schmidt, podľa ktorého tak štvrtkové hlasovanie nemalo význam. “Stretnutie by nič neprinieslo. Nechceli sa nechať takto strápniť.”

Motorári teraz majú čas dohodnúť sa s FIA a presadiť si aspoň niečo zo svojich návrhov výmenou za to, že súčasný cyklus potrvá len do konca roka 2029. Ak by sa totiž nový cyklus nezačal sezónou 2030, ale presne podľa pravidiel až ročníkom 2031, FIA by mala silnejšie zbrane.

“Ďalšia sada pravidiel nevojde do platnosti skôr ako v roku 2031. V tom čase by si však riadiaci orgán mohol pretlačiť svoju preferovanú podobu pravidiel bez zásahu dodávateľov,” doplnil Schmidt.

Súvisiace články

Diskusia