logo F1online.skF1online.sk

Monoposty budú po roku 2026 kratšie a ľahšie, potvrdil Tombazis

Lando Norris vedie monoposty
© Motorsport Images/McLaren Media Centre
Tomáš Masár
Tomáš Masár9. 9. 2023

Technický riaditeľ FIA pre monoposty nám v sobotňajšie dopoludnie vyčaroval úsmev na tvári. Nikolas Tombazis totižto poodhalil, že monoposty Formuly 1 budú po zavedení nových pravidiel v roku 2026 o niečo kratšie, a rovnako tak aj ľahšie.

Súčasné pravidlá sú v mnohom nastavené veľmi dobre a preteky sú – až na dominanciu Maxa Verstappena – zväčša zaujímavé. Vidíme množstvo predbiehacích manévrov, tímy sú v kvalifikácii častokrát naskladané do sekundy či dvoch, máme zavedený rozpočtový strop, no jedným slovo nádhera.

Napriek tomu je stále čo zlepšovať. Veľkej časti fanúšikovskej obce a tak isto väčšine samotných pretekárov sa napríklad nepáči aktuálna dĺžka a hmotnosť monopostov, ktoré možno prinajmenšom označiť za „robustné.“

To by sa však už čoskoro mohlo zmeniť. Monoposty by mali podľa všetkého po zavedení nových pravidiel v roku 2026 nejaké to kilečko zhodiť a taktiež sa stať o niečo kratšími, čo potvrdil aj ten najpovolanejší, Nikolas Tombazis.

„S užšími kolesami, zadným krídlom a autom všeobecne, sa posnažíme znížiť hmotnosť monopostov o 50 kilogramov,“ vyslovil sa pre taliansku odnož Motorsport.com Nikolas Tombazis. „Jednomiestne autá tak budú o niečo kratšie a užšie. Hovoríme však o riešeniach, ktoré treba ešte prediskutovať.“

„Ľahšie autá budú mať o niečo nižšiu rýchlosť v zákrutách, avšak tým, že budú ľahšie, pôjdu rýchlejšie na rovinkách. Zároveň ale teda budú generovať menej aerodynamiky, a preto budeme musieť zlepšiť rekuperáciu hybridného systému, aby sa zabezpečil primeraný výkon na kolo.“

Keďže budú na hybridné jednotky znášané väčšie požiadavky než doteraz, objavujú sa dohady, či piloti nebudú musieť v polovici rovinky zaradiť nižší prevodový stupeň v snahe posilniť výkonnosť hybridných systémov. Tombazis je však presvedčený, že akékoľvek zmeny sa pre rok 2026 zavedú, budú fungovať.

„Odviedli sme kopu práce, aby sme pochopili, ako bude fungovať rekuperácia a riadenie energie a ako sa bude dať predbiehať na základe aerodynamickej konfigurácie,“ poznamenal Grék. „Uskutočnili sme veľa simulácií so zmenenými parametrami a našli sme riešenia, ktoré sa zdajú fungovať adekvátne,“ doplnila pravá ruka Mohameda bin Sulajema.

Súvisiace články

Diskusia