logo F1online.sk

Konkurencia chce opäť skúmať kooperáciu Ferrari a Haasu, Wolff volá po reforme

Kevin Magnussen
© LAT Images/Haas
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík19. 4. 2022

Táto diskusia sa vo formulových kruhoch cyklicky objavuje zas a znovu. V rokoch 2017 a 2018 bol príčinou Haas, v roku 2020 zas Racing Point a v tomto roku je to opäť Haas. Skrátka, ak niektorý z menších tímov zo stredu poľa vyskočí poradím nahor, okamžite sa ukáže prstom na jeho kooperáciu s továrenským spolupracovníkom, ktorý mu vraj môže dodávať viac než je povolené. Americká stajňa sa tak začiatkom roka musí brániť niektorým atakom zo strany súperov.

Haas sa nijak netají tým, že Ferrari mu dodáva všetky komponenty, ktoré pravidlá umožňujú. V rámci zavedenia rozpočtového stropu prešli k tímu aj viacerí inžinieri, ktorí predtým pracovali pre Scuderiu. Haas kvôli tomu dokonca vystaval v Maranelle novú budovu, kde týchto ľudí zamestnal v novom vývojom centre.

To spolu s dobrou formou americkej stajne vyvolalo otázky. Ak sa Haas nachádza takto blízko k Ferrari, ak získal mnoho inžinierov tohto tímu a keď využíva jeho veterný tunel, nezašiel vo svojej spolupráci ešte ďalej? A dokáže to FIA vôbec ustrážiť?

Medzinárodná automobilová federácia je zatiaľ spokojná, no viacerí šéfovia konkurenčných tímov volajú po zmenách. „Myslím, že potrebujeme reformu, keďže chceme zamedziť diskusiám a polemikám, ktoré v súčasnosti prebiehajú. Každý si zaslúži podávať dobré výkony a ľudia si zaslúžia uznanie za dobre odvedenú prácu,“ povedal šéf Mercedesu Toto Wolff.

„Niektoré zmeny zamestnávateľa vyvolávajú rozpory, ktoré tento šport nepotrebuje. Napríklad v našom prípade tu máme Aston Martin, ktorý využíva náš veterný tunel a pred dvoma rokmi sa kvôli tomu strhla obrovská búrka, ktorú sme riešili s maximálnou starostlivosťou. Žiadnemu z tímov by nemalo byť umožnené spolupracovať spôsobom, aký v súčasnosti vidíme v prípade niektorých stajní,“ dodal Wolff.

Veľmi vokálny bol na túto tému aj šéf McLarenu Andreas Seidl, ktorého celok sa na začiatku sezóny ocitol v celkovom poradí za Haasom. Otvorenie tejto diskusie teda nie je z jeho strany také nečakané. „Podľa nás by Formula 1 mala byť šampionátom desiatich konštruktérov, čo znamená, že nesmie dochádzať k žiadnemu prenosu akéhokoľvek duševného vlastníctva, ktoré je dôležitým výkonnostným faktorom.“

„Maximom, ktoré by malo byť umožnené, sú pohonné jednotky a prevodovky. To je všetko. K zdieľaniu akejkoľvek infraštruktúry monopostu nesmie dôjsť,“ hovorí Seidl.

„Aj od FIA vieme, že niečo také je ťažké kontrolovať. A ak niečo nie je možné skontrolovať, musíte to zakázať, a to hneď z dvoch dôvodov: pretože B-tímy sú vďaka tomu príliš konkurencieschopné v porovnaní s tímami, ako je ten náš a zároveň z toho profitujú aj A-tímy, čo nás znepokojuje ešte viac,“ prehlásil šéf McLarenu.

„Dúfame, že dialóg, ktorý práve prebieha medzi F1, FIA a tiež niektorými tímami, prinesie v nasledujúcich rokoch nejaké kroky v snahe túto situáciu napraviť,“ dodal Seidl.

Ako to už býva, nie každý s tým súhlasí. Šéf Haasu Günther Steiner sa bráni veľmi nahlas a vôbec sa mu nepáči Seidlova myšlienka, že kooperácia dvoch tímov by sa mala obmedziť len na motor a prevodovku. „Andreas našťastie neriadi FIA. Môže teda navrhovať, ale máme nad sebou riadiace orgány, ktoré to budú definovať,“ povedal Tirolčan.

„V pravidlách sa niekedy nájdu veci, ktoré vám nevyhovujú. To však ešte neznamená, že ich môžete zmeniť. Mercedes vyhral Pohár konštruktérov osemkrát za sebou, mali veľmi dobrý motor a dobré pre nich, veď odviedli skvelú prácu. Nikto však nepovedal ‚och, teraz musíme zmeniť motorové pravidlá, pretože Mercedes všetko vyhráva.‘“

„Máme nad sebou riadiace štruktúry a ak si niekto myslí, že môže niečo zmeniť len tým, že o tom bude hovoriť, tak si nemyslím, že uspeje,“ povedal Steiner.

Na jeho stranu sa pridal aj ďalší zákazník Ferrari. Šéf tímu Alfa Romeo Frédéric Vasseur taktiež nemá pocit, že by bolo treba niečo meniť. Stajňa z Hinwilu sa pritom nachádza v Pohári konštruktérov pred Haasom a jeho kooperácia s Ferrari nie je taká intenzívna ako v prípade americkej stajne.

„Nie som si istý tým, či je potrebné meniť pravidlá. Je to rovnaký príbeh ako v prípade finančných predpisov – radšej dbajme na ich dodržiavanie,“ prehlásil Vasseur. „Pravidlá sú dostatočne striktné na to, aby súťaženie bolo fér. Ak sa to pravidlo bude dodržiavať, bude to viac ako v poriadku.“

„Preto dôverujeme FIA. Ich prácou je regulovať a to aj robia. Pokiaľ ide o samotné pravidlá, podľa mňa sú v poriadku tak, ako sú teraz,“ dodal Vasseur.

Súvisiace články