logo F1online.sk

Miesto lakovania holý karbón. Ako tímy „vyholili“ svoje monoposty a ušetrili pár gramov

Lando Norris
© Motorsport Images/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík5. 4. 2022

Ako sa dostať pod neúprosný hmotnostný limit? V ére rozpočtových stropov už nemôžete „chrliť“ upgrady ako sa vám zapáči, všetko si treba poctivo rozplánovať a dobre premyslieť. Desiatku tímov hmotnostný limit doslova „nachytal na hruškách“. Vyriešiť sa to určite podarí, ale každé vylepšenie si treba dobre naplánovať. Preto sa pri šetrení každého gramu siaha do extrému.

Medzi desiatkou tímov sa nenájde jeden taký, ktorý by z kufríka nevytiahol „špachtle“ a neodstránil každý nepotrebný centimeter štvorcový laku. Ako nám vo svojej analýze vysvetlil Auto Motor und Sport, samotný lak monopostu váži asi šesť kilogramov. Možnosť zbaviť sa časti hmotnosti bez nutnosti vyvinúť, vyskúšať a naplánovať nejaký ten upgrade, je skrátka príliš lákavá.

„S výnimkou Alfy Romeo C42 sú všetky ostatné monoposty nad limitom,“ píše AMuS. „V ére rozpočtového stropu je zhadzovanie náročné. Každý gram sa v zákrute zíde, vrátane lakovania.“

Ani 798 kilogramov nestačí. Aj keď je to v dejinách Formuly 1 rekord a všetci sa sťažujú na to, že súčasné monoposty sú skrátka príliš ťažké, okrem Alfy Romeo sa do limitu nevošiel nik. Všetci ostatní v Bahrajne odštartovali sezónu s nadváhou. „Red Bull a Mercedes sú vraj 15 kíl nad limitom, Ferrari 10 kilogramov, McLaren či Haas asi 5 kíl,“ píše AMuS.

„Zhadzovanie sa vám nepodarí zo dňa na deň, ale len krok za krokom. Dostať sa pod limit nám chvíľu potrvá,“ povedal poradca Red Bullu Helmut Marko. Podľa Auto Motor und Sportu je odhad inžinierov Mercedesu taký, že pod limit sa im podarí dostať až niekedy v polovici sezóny.

„V minulosti by tímy zradili pracovnú skupinu, ktorej úlohou by bolo urobiť všetko, čo je v jej silách, aby hmotnosť auta znížili, a to nezávisle od vývojového procesu. Niečo podobné už v ére rozpočtových stropov nie je možné. Zoštíhľovanie musí byť súčasťou naplánovaných upgradov a ide ruka v ruke s vývojom aerodynamiky. V minulosti mali tiež autá určitú rezervu a nevadilo, ak nejaké vylepšenie s novými dielmi pridalo pár gramov,“ píše AMuS.

Zoškrabať nejakú tú farbu je tak jednoduché, elegantné a efektívne riešenie. „Kompletné lakovanie váži okolo šesť kilogramov,“ povedal Beat Zehnder z tímu Alfa Romeo.

Už pred časom sme písali o tom, že v Aston Martine odstránili časť laku z bočníc, aby ušetrili 350 gramov. Tiež o tom, ako McLaren zotrel oranžovú z airboxu, ktorú mal monopost MCL36 pri predstavení. Tieto tímy však nie sú zďaleka jediné. Po odstránení „nadbytočného“ laku siahli prakticky všetci.

„Monoposty neboli nikdy také holé ako teraz. Nikdy nebola natretá taká malá plocha. Veď predsa holý karbón váži menej,“ píše AMuS.

Ferrari, Alfa Romeo a Aston Martin napríklad majú čierne zadné krídla. Nápisy sponzorov sú nalepené na holú karbónovú štruktúru. Red Bull mal ešte pri predstavení krásne namaľované predné krídlo, v Barcelone tím odstránil lak len z hornej lišty a teraz je už „holé“ celé. Nepotrebná farba zmizla aj z bočníc (pod nápisom „Oracle“). Podobný krok urobil aj Mercedes, ktorý nahradil čierne prvky predného krídla holým karbónom, farba zmizla aj z bočnej strany toho zadného.

Snáď najradikálnejšie zmeny urobil McLaren. Ten sa na predstavení pýšil krásnym oranžovým airboxom, už v Bahrajne však bol čierny a nie, nejedná sa o čierny lak, ale holý karbón. Všetky ostatné prvky, ktoré mal monopost MCL36 pôvodne čierne, sú dnes iba holý karbón. Imidž zmenilo aj predné a zadné krídlo.

Nezaostali ani vo Williamse. Bočnice a monokok mali byť pôvodne krásne modré, postupne sa však vyparil každý nepotrebný centimeter štvorcový modrej. A rovnako sú na tom všetci. Predné krídla, zadné krídla, bočnice, monokok, atď. Každý čo i len trochu nenápadný kúsok karosérie je dnes „nahý“. Presvedčte sa sami v galérii od Auto Motor und Sportu.

Súvisiace články