logo F1online.sk

Alfu Romeo poskakovanie zaskočilo, Alpine sa už chváli jeho vyriešením

Alfa Romeo C42
© Alfa Romeo
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík1. 3. 2022

Neočakávaný jav, ktorý v Barcelone mnohých zaskočil. Úplne nové konštrukcie monopostov pripravili inžinierom nemilé prekvapenie v podobe poskakovania vo vyšších rýchlostiach. Keďže veterný tunel ani simulácie niečo také nepredpokladali, zostali tímy „porpoisingom“ zaskočené. Alfa Romeo nebola výnimkou.

Tím z Hinwilu má za sebou veľmi nevydarené pôsobenie v prvej fáze predsezónnych testov. Množstvo porúch a málo najazdených kilometrov však zdá sa zatienil šok v podobe poskakovania monopostu, ktorý sa vyskytol aj v tábore tohto tímu.

„Ak mám byť celkom transparentný a úprimný, tak sme to nečakali,“ povedal technický riaditeľ tímu Jan Monchaux, ktorého cituje Motorsport.com. „V posledných mesiacoch sme diskutovali o tom, k akým javom by mohlo dôjsť, ale žiadny z našich nástrojov ani veterný tunel niečo také nenaznačovali. Boli sme teda trochu zaskočení.“

„Myslím si však, že sa to týkalo všetkých tímov alebo aspoň väčšiny,“ dodal.

Určitým riešením je zmena nastavenia, avšak tá je vždy kompromisom, pretože vás môže pripraviť o časť výkonnosti. Aj Monchaux hovorí o zvýšení svetlej výšky ako o jednej z možností.

„Otázka je, ako veľmi musíte výšku zvýšiť. Bude to tri až päť milimetrov? Alebo to bude dvadsať? Dúfam, že to bude päť,“ dodal Monchaux.

Jeho šéf Frédéric Vasseur však obavy nemá. „Technické problémy sa pri nových pravidlách vyskytnú zakaždým. Myslím si, že po dvoch alebo troch pretekoch už o poskakovaní nikto hovoriť nebude. Na stole totiž bude nový problém alebo nová téma. Nič to však nemení na tom, že to musíme napraviť.“

A niektorí to už vraj napravili. Taký McLaren tento jav zaznamenal len minimálne a Alpine sa ústami svojho hlavného technického riaditeľa Pata Frya pochválil tým, že riešenie už majú.

„V priebehu testov nás reakcie monopostu ničím neprekvapili. Prekvapenia prišli počas filmovacieho dňa, kedy sme zaznamenali jav s poskakovaním, ktorý sme však vyriešili,“ povedal Fry.

„Potrebujete nájsť správny aerodynamický balans monopostu. Nie je to úplne jednoduchá vec, ale musíte nájsť kompromis medzi maximálnou rýchlosťou na rovinkách a tým, čo môžete dosiahnuť v zákrutách,“ povedal Fry.

Súvisiace články