logo F1online.sk

Posledný deň testov: Kopa problémov a najrýchlejší čas Lewisa Hamiltona

Lewis Hamilton
© Twitter/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík25. 2. 2022

Počas prvých dvoch dní sa tímom celkom dobre darilo vyhýbať sa zbytočným poruchám. Tie si ich však nakoniec našli. V piatok sa viacero mechanikov prakticky nezastavilo, aby napokon zistilo, že ich snaženie bolo márne; autá nemali šancu opraviť pred koncom programu.

Poriadnu porciu kilometrov dnes odjazdilo len päť tímov. Mercedes k piatkovému double pridal aj víťazstvo v počte zajazdených kôl (160). Bezproblémový deň zaznamenali aj v McLarene (138), Ferrari (136) a Red Bulle (133). Cez stovku kôl sa dostal už len Williams (107).

Čo sa stalo ostatným? Alpine, Haas a Aston Martin ohlásili predčasný koniec jázd a popoludní si nevyskúšali, aké je to jazdiť na mokrej trati. Alpinu bolo zrejmé, že sa mu nepodarí dať dokopy ohorený monopost, na ktorom povolilo tesnenie hydrauliky a následne došlo k požiaru. Haas zas uznal, že opraviť únik doposiaľ nešpecifikovanej kvapaliny nestihne pred 18:00 a Aston Martin sa po úniku oleja tiež začal baliť predčasne.

Popoludní nejazdila ani AlphaTauri. Pierre Gasly ešte pred obedom vyvolal červenú vlajku, keď tvrdo narazil do bariéry. Júki Cunoda ho mal vystriedať, no na dianie na trati sa napokon len prizeral.

Nuž a žiadna sláva to dnes nebola ani v podaní Alfy Romeo. Kuan-jü Čou mal najskôr nehodu, potom mechanické problémy. Valtterimu Bottasovi sa darilo ešte menej, na svoje konto si pripísal len desať kôl.

Z pohľadu najlepších časov sa v piatok ukázali v najlepšom svetle Lewis Hamilton a George Russell, za ktorými sme zaznamenali dvojicu z Red Bullu. Keby na piatej priečke neskončil Sebastian Vettel, nasledovali by dvojičky z Ferrari, Williamsu a McLarenu.

Poz. Pilot Čas Počet kôl
1. Lewis Hamilton 1:19,138 94
2. George Russell 1:19,233 66
3. Sergio Pérez 1:19,556 74
4. Max Verstappen 1:19,756 59
5. Sebastian Vettel 1:19,824 48
6. Charles Leclerc 1:19,831 44
7. Carlos Sainz 1:20,072 92
8. Alex Albon 1:20,318 94
9. Nicholas Latifi 1:20,699 13
10. Daniel Ricciardo 1:20,790 86
11. Lando Norris 1:20,827 52
12. Fernando Alonso 1:21,242 12
13. Kuan-jü Čou 1:21,939 41
14. Pierre Gasly 1:22,469 40
15. Nikita Mazepin 1:26,229 9
16. Valtteri Bottas 1:30,433 10
17. Lance Stroll
18. Júki Cunoda
19. Esteban Ocon
20. Mick Schumacher

Prehľad odjazdených kôl za piatok:

  • Mercedes 160
  • McLaren 138
  • Ferrari 136
  • Red Bull 133
  • Williams 107
  • Alfa Romeo 51
  • Aston Martin 48
  • AlphaTauri 40
  • Alpine 12
  • Haas 9

V prípade Mercedesu a Red Bullu sa zatiaľ predpoklady celkom nenaplnili, v uplynulých troch dňoch to určite nevyzeralo tak, že by mali mať nad zvyškom poľa taký náskok ako vlani. Veľmi dobre totiž odštartovali aj vo Ferrari a v McLarene, tieto tímy si vlani a počas zimy spravili domáce úlohy na jednotku.

Vo Ferrari majú dôvod na úsmev. Poskakovanie ich nezasiahlo tak veľmi ako súperov, navyše boli rýchli. Ich výkon v zákrutách príjemne prekvapil nejedného pozorovateľa, nuž a rovnaké chvály padali aj na pohonnú jednotku z Maranella.

Najlepšie to zhrnul Mattia Binotto: “Spokojnosť je to správne slovo. Nazbierali sme množstvo dát, auto sa správalo dobre, najmä ak si to porovnáme s tým, ako sme ho navrhli. Sme spokojní, aj keď sa stále máme čo učiť.”

Valtteri Bottas pred štartom testov vyhlásil, že v tejto sezóne sníva o zisku pódia. Dnes môžeme konštatovať, že jeho tím bude zrejme rád za bodované priečky. Alfa Romeo sa trápila s technikou a odjazdila veľmi málo kôl. To znamená, že počas najbližších týždňov nebude mať prioritu výkon, ale skôr spoľahlivosť.

Čierny týždeň má za sebou najmä Haas. Počas jázd mal kvantum problémov, kvôli ktorým odjazdil len málo kôl. Akoby to nestačilo, zrejme sa bude musieť rozlúčiť so svojím hlavným sponzorom. Šéf tímu Günther Steiner však vidí svetlo na konci tunela: “Schumacherove a Mazepinove časy z druhého dňa sú povzbudzujúce. Jazdili sme s natankovaným autom.”

Povzbudzujúci je podľa 56-ročného Taliana aj progres, ktorí inžinieri spravili po stránke poskakovania Haasu VF-22, ktorý vraj na filmovacích dňoch nemohol ísť rýchlejšie ako 250 km/h, aby sa celkom nevzniesol do vzduchu. “Už sme spravili pár zmien na podlahe a zlepšilo sa to.”

https://pbs.twimg.com/media/FMdx7T5XEAI9DnX?format=jpg&name=large

Odjazdené kolá za celé barcelonské testy:

  1. Ferrari 439
  2. Mercedes 393
  3. McLaren 367
  4. Red Bull 358
  5. Williams 347
  6. AlphaTauri 308
  7. Aston Martin 296
  8. Alpine 266
  9. Alfa Romeo 175
  10. Haas 160

Dopoludnie patrilo Russellovi

Dopoludnie tretieho dňa testov bolo nabité udalosťami. Až päťkrát(!) sa dostali k slovu červené vlajky. Najprv mal poruchu Fernando Alonso, ktorý sa v záplave dymu z jeho Alpinu poriadne „vyúdil“. Problém bol až taký závažný, že vyradil francúzsky tím na celý zvyšok dňa.

O ďalšie štyri červené fázy sa neskôr postarali Pierre Gasly, hneď dvakrát Kuan-jü Čou a v úplnom závere aj Vettel, ktorý mal technické problémy.

Pokiaľ ide o dianie na trati, tak hneď od úvodu na to poriadne „šliapali“ Max Verstappen a George Russell. Ich tímy pôsobili v stredu a štvrtok veľmi matným dojmom, ale v piatok sa do toho pustili naplno. Na čele sa napokon usadil Russell, ktorý však vybalil dokonca najmäkšie zmesi C5, kým Verstappen mal obuté C3.

Pomalšie sa naopak rozbiehalo Ferrari, ktoré čo do počtu kôl zaostávalo za Mercedesom a Red Bullom. Zábery z garáže odhalili úpravy zavesenia. Leclerc si to vynahradil v posledných dvoch hodinách, avšak početné červené vlajky mu zabránili dostať sa poriadne do tempa. Aj na zmesi C3 sa však dokázal dostať pod hranicu 1:20s. Napokon skončil štvrtý, tesne za Vettelom, ktorý mal pri svojom najrýchlejšom pokuse obuté mäkšie C4 (podľa niektorých zdrojov dokonca C5).