logo F1online.sk

Red Bull našiel vďaka sobotňajšiemu balíčku polsekundu

Max Verstappen
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala14. 3. 2022

Počas piatich dní predsezónnych testov bolo do pozície hlavného favorita stavané Ferrari. Sobota však stačila na to, aby sa situácia zmenila. Dáta hovoria, že Red Bull dokázal jediným balíkom vylepšení získať päť desatín sekundy na kolo a tu určite nekončí. Tím z Milton Keynes má dosť priestoru na zlepšovanie.

Celú barcelonskú časť testov a aj prvé dva dni v Bahrajne Red Bull strávil zbieraním dát, spoznávaním nového auta, pneumatík, riešil poskakovanie. Môžeme povedať, že do veľkej miery sa skrýval, no počas tejto hry na skrývačku hľadal riešenie na najpálčivejší problém svojho auta; nedotáčavosť.

Monopostu RB18 sa v pomalých a stredne rýchlych zákrutách skrátka nechcelo zatáčať. Situáciu len zhoršovali pneumatiky. “Predné pneumatiky sú príliš slabé v porovnaní s tými zadnými,” cituje vo svojej analýze jedného z inžinierov Red Bullu AMuS. “Tento problém musíme vyriešiť. Na zadnej náprave máme veľa prítlaku, vpredu ho potrebujeme viac.”

A keď v sobotu Red Bull vyšiel z garáže s novými bočnicami, rozložením chladenia a podlahou, inžinieri dúfali, že to bude stačiť. Sergio Pérez sa bez otáľania pustil do meraného kola a s prehľadom prekonal dovtedajší najlepší čas. Helmut Marko sa v garáži usmieval.

Zvyšok dňa šiel podľa predstáv, ba dokonca ešte lepšie. Spočiatku totiž čakali, že odstránenie pretrvávajúcich problémov s nedotáčavosťou povedie k výraznejšiemu poskakovaniu. Inžinierom sa však s novým balíkom podarilo nájsť také nastavenia, ktoré Red Bull zrýchlili, no zároveň za to nijako nezaplatili na rovinkách.

Red Bull skrátka prekvapil samého seba. Helmut Marko ešte v piatok hovoril o vylepšeniach opatrne. “Možno s touto komplikovanou aerodynamikou najskôr spravíme krok vzad,” uvažoval, no jeho obavy sa nepotvrdili. V sobotu to zhodnotil nasledovne: “Korelácia medzi veterným tunelom a traťou funguje lepšie, než sme čakali.”

Favoritom sa zrazu stali červení býci. Z Mercedesu sa začalo ozývať: “Red Bull je pred Ferrari, podľa našich prepočtov sme my pol sekundy za nimi.” Helmut Marko k tomu doplnil: “Toto vylepšenie nám poskytlo viac ako polovicu sekundy.”

Motorový režim, palivo a hmotnosť

Časy z predsezónnych testov treba vždy brať s rezervou, pretože netušíme, aké motorové režimy mali jednotlivé tímy nasadené počas najrýchlejšieho kola. Ďalšou premennou je množstvo natankovaného paliva. Tieto hodnoty nepoznáme, no tímy majú k dispozícii aj GPS dáta, a tak na rozdiel od nás vidia aj za oponu.

Podľa inžinierov Mercedesu sa v Red Bulle rozhodli nasadiť jeden z najvýkonnejších motorových režimov, no keďže v nádrži mali stále pomerne veľa paliva, ešte dokážu zrýchliť. Avšak naproti tomu Brackley vytočilo pohonnú jednotku len v istých fázach testov, no nie počas najrýchlejších kôl. Takto postupovalo aj Ferrari. Zaujímavou správou pre fanúšikov Scuderie je, že tentoraz sa Maranello nesnažilo zapôsobiť s prázdnou nádržou.

Z pohľadu pretekového tempa sú v Red Bulle tiež spokojní. Verstappen bol v dlhých stintoch “veľmi silný”, zhodnotil Helmut Marko. Ukázalo sa tiež, že býci dokázali šetriť pneumatiky. Pracovali s nimi lepšie aj ako Mercedes, čo zrejme môžeme pripísať novej podlahe.

Na prvých pretekoch bude rozhodovať aj to, na akú svetlú výšku si trúfnu jednotlivé tímy. Čím bude monopost nižšie, tým viac bude mať prítlaku, no na rovinkách bude o to viac poskakovať. O veľký rozdiel vo výkonoch sa môže postarať aj pár milimetrov. Ak to však tím preženie, v nedeľu bude riskovať, že po 57 kolách poskakovania to niektoré súčiastky nezvládnu. Hovorí sa, že v tomto smere je na tom najlepšie Ferrari.

Red Bull má však jeden problém, a ním je príliš veľká hmotnosť. Na ňu sa dá pozerať ako na hendikep, ale aj ako istú výhodu. Ak Red Bull už teraz predčil konkurenciu, postupné znižovanie hmotnosti môže v priebehu sezóny priniesť cenné desatiny sekundy, ktoré už konkurenti nenájdu.

A nebavíme sa tu o žiadnych drobných. V padoku sa hovorí, že Christian Horner požadoval navýšiť minimálnu hmotnosť monopostov dokonca o 20 kilogramov. “Nie sme až tak ďaleko za limitom,” ohradil sa Helmut Marko. Ak sú pravdivé informácie zo zákulisia, bavíme sa skôr o približne desiatich kilách.

Avšak na okruhu v Bahrajne je desať kilogramov ekvivalentom 0,350 sekundy na kolo. Red Bull ešte má rezervy…