Bude to ako jazdiť s motokárou, povedal o vlastnostiach nových áut Green | Magazín F1 - F1online.sk

Bude to ako jazdiť s motokárou, povedal o vlastnostiach nových áut Green

fotka k článku undefined
zdroj: Aston Martin

Nové monoposty si vyžiadajú množstvo úsilia od všetkých zainteresovaných. Konštruktéri a dizajnéri už majú väčšinu práce za sebou, teraz je rad na inžinieroch, mechanikoch a pilotoch na trati, aby zo svojich balíkov dostali maximum. Podľa technického riaditeľa Aston Martinu Andyho Greena budú jazdci v tomto roku jazdiť s niečím, čo tak trochu pripomína motokáru.

Kľúčom pre čo najlepšie využitie ground effectu je blízkosť auta k zemi. Čím bližšie k vozovke monopost bude, tým lepší výkon poskytne. Musíte pritom byť schopní si túto „blízkosť k zemi“ konštantne udržiavať. To znamená nastaviť tlmiče na čo najväčšiu tvrdosť, aby autá na trati „netancovali“ a „neskákali“. Bude to teda podobný pocit ako na motokárach.

„Z aerodynamického hľadiska sú s týmito autami spojené určité výzvy,“ povedal pri predstavení nového monopostu Aston Martinu technický šéf tímu Andy Green. „Keďže ide o monopost s ground effectom, je jeho blízkosť k zemi rozhodujúca. Čím bližšie pri vozovke ste, tým lepšiu výkonnosť máte. Treba nájsť nastavenie, ktoré toho poskytne čo najviac. Nakoniec dostanete auto, ktoré je relatívne tuhé.“

„Takáto blízkosť k zemi znamená, že jazdci budú jazdiť s niečím, čo bude tak trochu ako motokára,“ dodal Green.

Spočiatku sa hovorilo, že nové pravidlá prinesú veľkú stratu prítlaku a autá výrazne spomalia oproti predchádzajúcej generácii. To sa však postupne menilo a dnes z tímov zaznieva, že výkonnosť bude na podobnej úrovni. Podľa Greena nebude trvať dlho a nové monoposty sa svojou výkonnosťou tým starým vyrovnajú.

„V porovnaní s vysoko rozvinutými autami z roku 2021, dôjde k určitým stratám po aerodynamickej stránke. S týmito autami urobíme niekoľko krokov späť, keďže tímy na ich vývoji pracujú len necelý rok,“ vysvetlil Green.

„Autá, ktoré práve odišli do výslužby, majú za sebou niekoľkoročný vývoj postavený okolo určitého aerodynamického konceptu. Dá sa očakávať, že urobíme krok späť, avšak vývojová cesta, na ktorej sme znamená, že nepotrvá dlho a budeme mať vyššiu úroveň prítlaku než v roku 2021,“ prehlásil technický riaditeľ Aston Martinu.